Abstract
Yeni Türk harflerinin kabulü hakkındaki kanun, TBBM'de kabul edilmesinin ve
Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal Paşa’nın onaylamasının ardından Resmi Gazete’de
yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Yasanın yürürlüğe girmesinden hemen sonra
uygulaması için öngörülen bazı tedbirler alınmaya başlanmıştır. Öncelikle örgün
eğitim yapısı içerisinde yer alan okulların öğretmenlerine ardından da hangi sınıfta
olursa olsun öğrencilere yeni Türk alfabesi öğretilmesine karar verilmiştir. Yine
okulların gereksinimi olan yeni Türk alfabesi ile basılan ders kitapları da ücretsiz
olarak okullara dağıtılmıştır. Örgün eğitim kurumlarına ilave olarak açılmaya
başlayan yaygın halk eğitimi dershaneleri ile de okul çağını aşmış kişilere yeni Türk
alfabesini öğretmek amacıyla Millet Mektepleri açılmaya başlanmıştır. Köylerde ve
kentlerde sabit ve seyyar olarak hem kadınlar hem erkekler için açılan bu okullarda
okuma yazma eğitiminin yanı sıra temel yurttaşlık eğitimi de verilmiştir. Millet
Mekteplerinin yanında Türk Ocakları, Muallim Birlikleri, Askeri Birlikler ve
Halkevleri gibi çeşitli kurumların çatısı altında da yeni Türk alfabesini halka
öğretmek için çalışmalar yürütülmüştür. Bu çalışmada, yeni Türk harflerinin halka
benimsetilmesi ve öğretilmesi sürecinde kullanılan yöntem ve araçlar incelenmiştir.
Mustafa Kemal Atatürk’ün öncülüğünde yeni Türk alfabesinin tanıtılması ve
öğretilmesi için yapılan uygulamaların eğitime, kültüre ve gündelik hayata olan
yansımaları araştırılmıştır. Yeni Türk alfabesinin topluma tanıtılması ve öğretilmesi
için kullanılan, yaygın öğrenme metotları ve araçlarının önemi ortaya konulmuştur.
Ayrıca Türk modernleşme tarihi açısından alfabe değişikliğinin önemi ve bu
değişimin ulus kimliğinin oluşumuna sağladığı katkı irdelenmiştir. Araştırma
verileri döneme ilişkin arşiv kaynakları, süreli yayınlar, anılar ve tetkik eserlerden
oluşturulmuştur.