Abstract
Bu çalışmada Tanzimat’tan Cumhuriyet dönemine kadar Ankara’da eğitimsel
gelişmeler analiz edilmiştir. Osmanlı İmparatorluğunda Tanzimat ile birlikte devletin
idari açıdan yeniden teşkilatlanması ve eğitim kurumlarının değişimi başlamıştır.
Yönetsel açıdan merkezileşmeye ek olarak Tanzimat reformları ile eğitim politikaları
ve anlayışı da değişmiştir. İstanbul’da başlayan bu değişimler daha sonra taşraya da
ulaşmıştır. Bu reform politikaları Ankara’da da etkisini göstermiş, sosyo-ekonomik
değişikliklere yol açmıştır. Bununla birlikte, Tanzimat reformları Ankara’daki yerel
yapıyı çok fazla etkilememiş Tanzimat sonrası ortaya çıkan eğitim kurumları
Ankara’yı da eğitimsel açıdan etkilemiş ve Ankara’da batılı tarzda okullar faaliyete
geçmiştir. Çalışmada Tanzimat sonrasında Ankara’daki eğitimin evrimi ve dönüşümü
istatistikler, yıllıklar ve arşiv dokümanlarına dayanarak analiz edilmiş ve
Cumhuriyet’e nasıl bir miras bırakıldığı belirlenmeye çalışılmıştır. Sayısal veriler ve
kurumsal değişiklikler, Tanzimat sonrasındaki değişimlerin geç de olsa Ankara’ya
ulaştığını ve Ankara’daki eğitimin batılı tarzda örgütlendiğini göstermiştir.