Abstract
Türkçe’de önder ya da şef gibi kavramlarla da açıklanan lider üzerine pek çok
çalışma yapılmışve özellikle de eğitim bilimcileri konuya eğitim-öğretim sürecini
önceleyerek yaklaşmışlardır. Mustafa Kemal Atatürk, liderlik konusunda belki de
üzerine en fazla yazıyazılan, araştırma yapılan ve söz söylenen kişi olmuştur. Ama
bu araştırma ve çalışmalardan çoğu, Atatürk’ün liderliğine bir giz, bir sır ya da
uhrevi birtakım anlamlar yükleyerek yaklaşmışlardır. Oysa hemen herkes gibi
Atatürk’ün de kişiliğinin oluşmasında, lider özelliğinin ön plan çıkmasında genetik
faktörler, aile yapısı, okuduğu okullar ve yaşadığıçevre gibi faktörler değişen
oranlarda belirleyici olmuştur. Bu bağlamda Atatürk’ün olay ve olgular
karşısındaki tutum ve davranışları, onun genetik, sosyal ve pedagojik geçmişinin bir
parçasıolarak karşımıza çıkmaktadır. Bu makalede Atatürk’ün liderliği, çoklu zekâ
kuramınıöne çıkarılarak ele alınmışve bu çerçevede okul hayatıüzerinden bir
inceleme yapılmıştır.