Dünyada başlayan bağımsızlık savaşlarının neticesinde kazanan ve kaybeden devletler olmuş, yeni düşünce sistemleri, ideolojiler doğmuştur. Söz konusu büyük savaşı veren milletlerden olan Türkler, yenilgiyi kabullenmeyerek mücadelelerine kaldıkları yerden devam etmiş ve cephede kazandıkları başarının bir benzerini masa başında da elde ederek yeni, millî ve üniter bir devletin temellerini atmışlardır. İşte bu mücadelenin liderliğini yapan Mustafa Kemal Paşa; kurulan devletin çağdaş dünya devletlerinde olduğu biçimde ilerlemesini, payidar kalmasını temin edebilmek maksadıyla birtakım siyasi, sosyal, kültürel, iktisadi girişimlerde bulunmuş ve bir Türk inkılabının başlangıcını gerçekleştirmiştir. Türk toplumunda da karşılık bulan bu uygulamaların ve düşünce sisteminin adlandırılması ise hareketin önderinin adıyla yapılmıştır. Bu çok yönlü bir düşünce sistemi kimileri tarafından ideoloji, kimileri tarafından düşünce sistemi, kimileri tarafından düstur olarak nitelendirilse de Cumhuriyet’in ilanının ardından ülke yönetiminin ve siyasetinin işlerliğinin ana maddesi olmuştur. 1930-1935 yılları arasında tanımlaması, sınırları, kaideleri tartışılmış, totaliter, dogmatik, demokratik, pragmatik mi olduğu tartışılmıştır.
Yaptığımız araştırmamızdaki amacımız ise Turhan Feyzioğlu’nun kurduğu siyasi partinin yayın organı olan Atayolu dergisi üzerinden kendisinin algıladığı Kemalizm’in analizini yapabilmek ve dönem itibari ile oluşan diğer Kemalizm algılarını ifade etmeye çalışarak, “Kemalizm Düşüncesi” nin varlığını, dününü, bugününü tartışarak, sorunlarının çözümünde etkin bir yapı olup olmadığının tespitini yapabilmektir. Bu sebeple, “Türk İnkılabının fikri temellerini oluşturan Atatürkçülük, Mustafa Kemal Paşanın uygulamaları, söylemleri temel alınarak bütün şekilde değerlendirilmiştir.
yok
yok
yok
As a result of the wars of independence that started in the world, there have been states that have won and lost, and new systems of thought and ideologies have emerged. Turks, who were one of the nations that fought the great war, did not accept defeat and continued their struggle from where they left off and They laid the foundations of a new, national and unitary state by achieving a similar success at the front. Here is Mustafa Kemal Pasha, who led this struggle; It has made some political, social, cultural and economic initiatives in order to ensure that the established state progresses and maintains its standing as in the modern world states and realized the beginning of a Turkish revolution. The naming of these practices and thought system, which also found a response in Turkish society was made with the name of the leader of the movement. Although this multi-faceted system of thought is described as an ideology by some, a system of thought by some, and a maxim by others, it has become the main ingredient of the functioning of the country's administration and politics after the proclamation of the Republic. Between 1930 and 1935, its definition, boundaries and rules were discussed, and it was discussed whether it was totalitarian, dogmatic, democratic or pragmatic.
Our aim in our research is to analyze the Kemalism he perceives through Atayolu magazine, the publication organ of the political party founded by Turhan Feyzioğlu and to analyze it and Trying to express other perceptions of Kemalism formed as of the period, discussing the existence, past and present of "Kemalism Thought", to determine whether it is an effective structure in solving its problems. For this reason, Kemalism, which constitutes the intellectual foundations of the Turkish Revolution, has been evaluated as a whole based on the practices and discourses of Mustafa Kemal Pasha.
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Republic of Turkiye |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | July 9, 2023 |
Acceptance Date | September 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 73 |
Journal of Atatürk Yolu is licensed under CC BY-NC-ND 4.0