Çocukların mesleklere yönelik ilk gözlem ve düşünceleri erken yaşlarda başlamaktadır. Çocuk kitapları ise çocukların kişilik gelişimlerine, bakış açılarına, ahlaki gelişimlerine ve meslek seçimlerine katkı sunmaktadır. Bu çalışmada, okul öncesi dönem çocukları için hazırlanan veteriner hekimliği mesleği temalı kitaplarının içeriklerinin değerlendirilmesi, çocuklara mesleğin nasıl tanıtıldığının araştırılması ve kitaplarda yer verilen bilgilerin veteriner hekimliği mesleğini ne kadar gerçekçi yansıttığının ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırma doküman incelemesi yöntemi ile yürütülmüştür. Bu kapsamda orijinal dili Türkçe olan ve/veya yabancı bir dilden Türkçeye çevrilen 14 adet kitap incelenmiştir. Kitapların dokuzunda veteriner hekimin kadın olduğu, yedisinde kitabın ana karakterinin büyüyünce veteriner hekim olmak istediği, on kitapta veteriner hekimlerin birden fazla tür ile ilgilendikleri gösterilmiştir. Kitapların çoğunda veteriner hekimin güler yüzlü, gözlüklü, önlüklü ve boynunda steteskopuyla resmedildiği tespit edilmiştir. Kitapların büyük çoğunluğunun mesleği yanlış adlandırdığı, meslektaşlar için “veteriner” teriminin kullanıldığı saptanmıştır. Yedi farklı kitapta veteriner hekimlerin hasta sahiplerine ayrıntılı bilgi verdiği, iki kitapta ise veteriner hekimin sözlü iletişim becerilerini etkili kullandığı dikkat çekmiştir. Sonuç olarak, çocuklara doğru anlatılan ve sevdirilen bir mesleğin, gelecekte toplum tarafından kabul gören ve değer verilen meslekler arasında yer alabileceği öngörülebilir. Bu kapsamda okul öncesi çocuklara yönelik hazırlanacak kitapların görsel boyutu için ressam ve grafik tasarımcılar gibi sanatçılarla, hikayeleştirme boyutu için edebiyatçılarla, eğitim boyutu için eğitim bilimciler ve pedagoglarla, psikolojik boyutu için psikolog veya psikiyatristlerle ve mesleğin aslına uygun tanıtımı için veteriner hekimlerle işbirliği içinde çok boyutlu ve multidisipliner bir çalışma ürünü olarak üretilmesi gerektiği savunulmaktadır.
çocuk okul öncesi eğitim resimli çocuk kitapları veteriner hekim veteriner hekimliği mevzuatı
Bu araştırma herhangi bir finansman kuruluşundan/sektöründen hibe/destek almamıştır.
Bu çalışma, 6 Şubat tarihli depremde aramızdan ayrılan Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Veteriner Fakültesi öğretim üyelerinden Dr. Mehmet Ali Kısaçam ve Dr. K. Pınar Ambarcıoğlu Kısaçam’ın 6 aylık kızları Umay Kısaçam’a ithaf edilmiştir.
Children begin their first observations and thoughts about professions at an early age. Children books contribute to their personality and moral development, perspective, and career choices. In this study, the content of books themed on veterinary medicine prepared for preschool children was evaluated, the way the profession was introduced to children was investigated, and the extent to which the information presented in the books realistically reflected the veterinary medicine profession was determined. The research was conducted using the document analysis method. Within this scope, 14 books, either originally in Turkish or translated from a foreign language into Turkish, were examined. Nine of the books featured female veterinarians, seven depicted the main character wanting to become a veterinarian when they grow up, and ten showed veterinarians working with multiple species. In most of the books, veterinarians were portrayed as smiling, wearing glasses and a white coat, and carrying a stethoscope around their neck. It was found that most of the books mislabeled the profession and used the term “veteriner” (in Turkish). Seven different books showed veterinarians providing detailed information to animal owners, and two books highlighted effective verbal communication skills of veterinarians. In conclusion, a profession that is accurately and affectionately presented to children can be predicted to become one that is accepted and valued by society in the future. Within this context, it is argued that books prepared for preschool children should be produced as a multidisciplinary work with artists such as painters and graphic designers for the visualization, writers for the storytelling, educators and pedagogues for the education, psychologists or psychiatrists for the psychology, and veterinarians for the accurate introduction of the profession.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Veterinary Sciences |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2023 |
Submission Date | April 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 1 |