Bu araştırmada, 5. sınıf
öğrencilerinin yüzme-batma ile ilgili düşünceleri açığa çıkarılmaya
çalışılmıştır. Bu amaçla 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında,
İstanbul ilinde bir özel okulda öğrenim gören, aynı okulda faaliyetini sürdüren
bilim ve fen kulübüne devam eden yedi 5.sınıf öğrencisiyle çalışma
yürütülmüştür. Öğrencilerin yüzme batma kavramlarını nasıl algıladıklarını
anlamak amacıyla yürütülen araştırmada veriler Tahmin-Gözlem-Açıklama (TGA)
tekniği aracılığıyla toplanmış ve fenomenolojik olarak çözümlenmiştir.
Öğrencilerle gerçekleştirilen bireysel görüşmeler de TGA’dan elde edilen
verileri desteklemek amacıyla kullanılmıştır. Sırasıyla üç farklı TGA
uygulamasının gerçekleştirildiği çalışmada, yüzme batma olgusunun merkezinde
yer alan yoğunluk kavramının doğru olarak kullanılmadığı, öğrencilerin
cisimlerin yüzme- batmalarının sebebini genellikle ağırlıkla
ilişkilendirdikleri tespit edilmiştir. Öğrenciler, ağırlığı fazla olan
cisimlerin battığını, hafif olan cisimlerin ise yüzdüğünü düşünmektedirler.
Yüzme- batmayı kaldırma kuvvetine bağlayan öğrenciler ise kaldırma kuvvetinin
nelere bağlı olduğuna ilişkin açıklamalarda bulunmamışlardır. Araştırmada yüzme
batmaya ilişkin kavram yanılgılarının dışında da yanılgılar elde edilmiştir.
Bazı öğrencilerin kuvvet kavramı yerine güç kavramını kullandıkları tespit
edilmiştir. Bu araştırmada birincil veri toplama kaynağı olarak kullanılan
TGA’nın öğrencilerin düşüncelerini ve kavram yanılgılarını ortaya çıkarmada
etkili bir teknik olduğu söylenebilir.
In this study, the opinions of 5th grade students on
floating and sinking are tried to be revealed. For this purpose, a research
study was carried on with seven 5th grade students who have been studying at a
private school in İstanbul as of 2017-2018 academic year, and who attend the
science club that operates at the same school. In this study that has been
conducted to understand how students perceive the concepts of floating and
sinking, data has been collected through the predict-observe-explain (POE) technique and analyzed
phenomenologically. In addition, the interviews conducted with the students
were used to support the data obtained through POE. In the study where three
different POE applications were performed consecutively, it has been found that
the concept of density which is at the core of the floating and sinking
phenomenon is not used correctly and that students mostly associate the cause
of objects' floating and sinking with weight. Students think that heavier
objects sink whereas lighter objects float. Students who associate floating and
sinking with buoyancy of water, on the other hand, have not made any
explanations about what buoyancy depends on. The study also found other
misconceptions than those about floating and sinking. It has been observed that
some students use the concept of power instead of force. It can be argued that
POE, which is used as the primary data collection tool in this study, is an
effective technique in eliciting the misconceptions of students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |