This study aims to determine the effect of mobile application that can be used in species identification on learning especially gifted students advancing towards becoming a scientist at a young age with the lack of academic knowledge of species identification. This study also aims to identify living things in their environment; endear biology; make the identification easier and understandable with the contribution of technology.
With the selected identification key, mobile application using AS3 coding language with Adobe Animate CC program has been developed.
After the training, a study has been conducted for the students to determine the usage and applicability of the mobile application. Working group of the study, a total of 70 students (35 girls, 35 boys) of 6,7 and 8 classes attending the public and private schools in Aksaray Science and Arts Center have been informed about the application and asked to make a identification on a sample insect. To prevent students from being influenced by each other each student has been taken to the study environment one by one and they have been provided to perform the application alone. At the end of the application, students identified and unable to do so have been enlisted with their gender. In addition, face-to-face interviews have been conducted with 7 students corresponding to %10 of the students using the mobile application. The answers received from the interview have been directly written in a descriptive way.
It has been ascertained that %77.1 of the students have no difficulty in making the identification and %22.9 have difficulty in making the identification. It has been ascertained that %71.4 of the girls and %82.8 of the boys make it easy to identify a species taken from the environment. The answers given in the student interviews have been grouped as positively and negatively. % 85.7 of the students state that the application is positive.
According to the study, %77.1 of the students not define it difficult to identificate with the mobile application and %85.7 define it positive. According to these rates; mobile application is seen to be successful. It also shows that the mobile application is effective and usable. The diagnostic key, which is used for specialized species identification, has been occured to be faster and more accurate with its mobile application. By this way, it will open the way for people in general, students in specific manner to recognize the living things in the nature more easily. Via these studies, science literacy will increase, it will also allow scientists to come up with in broad perspective that spanning different areas of application.
Bu çalışmanın amacı, tür teşhisi konusunda akademik bilgiye sahip olmayan, özellikle küçük yaşlarda bilim insanı olma yolunda ilerleyen özel yetenekli öğrencilerin, yaşadığı ortamda bulunan canlıları tanımasına yardımcı olmak, biyolojiyi sevdirmek, teknolojinin de katkısıyla tür teşhisinin daha kolay ve anlaşılır yapılmasını sağlayarak uygulamanın kullanılabilirliğini anlamaktır.
Bu çalışmada, Adobe Animate CC program ile AS3 kodlama dili kullanılarak böcekleri takım düzeyinde teşhis eden mobil uygulama geliştirilmiştir.
Verilen eğitimin ardından yapılan mobil uygulamanın, kullanım ve uygulanabilirliğini belirlemek için öğrencilere yönelik bir çalışma yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Aksaray Bilim ve Sanat Merkezinde eğitim gören devlet ve özel okula devam eden 6.7. ve 8. sınıfların tamamında bulunan 35 kız, 35 erkek olmak üzere 70 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilere uygulama hakkında bilgi verilerek, örnek bir böcek üzerinden teşhis yapmaları istenmiştir. Ayrıca mobil uygulamayı kullanan öğrencilerin %10’una karşılık gelen 7 öğrenciyle görüşme yapılmıştır. Görüşmeden alınan cevaplar betimsel olarak doğrudan alıntı yapılarak değerlendirilmiştir.
Öğrencilerin % 77,1’inin teşhis yapmada zorlanmadıkları, %22,9’inin ise teşhis yapmakta zorlandıkları görülmüştür. Yapılan öğrenci görüşmelerinde verilen cevaplar, olumlu ve olumsuz olarak gruplandırılmıştır. Öğrencilerden % 85,7’sinin uygulamanın olumlu olduğu şeklinde görüş bildirmişlerdir.
Yapılan çalışmayla, öğrencilerin % 77,1’inin mobil uygulamayla teşhisi yapmada zorlanmadıkları ve % 85,7’sinin mobil uygulamayı olumlu buldukları anlaşılmıştır. Bu oranlara göre; mobil uygulamanın başarıya ulaştığı görülmektedir. Ayrıca mobil uygulamanın etkili ve kullanılabilir olduğunu göstermektedir. Bu gibi çalışmalar sayesinde bilim okuryazarlığı artacak, geleceğin bilim insanlarının farklı uygulama alanlarını tanıyarak geniş ufuklu yetişmelerine de olanak sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |