In this study, it was
aimed to reveal the teachers’ views on 5th grade science curriculum which was implemented in the 2017-2018
academic year. Phenomenology as
a qualitative research design was used in the study. The study group was
determined by using criterion sampling method. The research was carried out with six science teachers who taught 5th
graders in the 2017-2018 academic year. The semi-structured interview form was
used as a data collection tool in the study. The form that was prepared by the
researchers was rearranged in accordance with the views of an academician in
science education, a science curriculum development expert and two science
teachers. The data obtained as a result of interviews were analyzed using
content analysis. In the study, various strategies were used to increase
validity and reliability. As a result of the study, it was seen that the most
important reason for updating the science education program is the
technological developments and international examination results; in this
direction, astronomy subjects were taken to the first unit and this situation
was welcomed by the teachers. Moreover, it was determined that the engineering
applications which were added to the last unit were also welcomed by the
teachers, but they were worried about these applications may cause inequality
of opportunity in some
regions. In addition, it was concluded that it would be appropriate to continue
the renewed curriculum implementation by overcoming its deficiencies in terms
of learning outcomes, classroom activities, experiments and evaluation
questions.
Bu çalışmada
2017-2018 öğretim yılında uygulanmaya başlanan 5. sınıf fen bilimleri öğretim
programına ilişkin öğretmen görüşlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır.
Çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomonoloji)
kullanılmıştır. Çalışma grubu
ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırma, 2017-2018 öğretim
yılında 5. sınıf fen bilimleri dersine giren altı öğretmen ile yürütülmüştür.
Çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan form, fen bilimleri
eğitimi alanından bir öğretim üyesi, bir fen bilimleri program geliştirme
uzmanı ve iki fen bilimleri öğretmeninin görüşleri doğrultusunda yeniden
düzenlenmiştir. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler içerik analizi ile
analiz edilmiştir. Çalışmada, geçerlik ve güvenirliği artıracak çeşitli
stratejilerden yararlanılmıştır. Bu çalışma sonucunda, fen bilimleri öğretim
programının güncellenme nedenlerinden en önemlisinin teknolojik gelişmeler ve
uluslararası sınav sonuçları olduğu, bu doğrultuda astronomi konularının ilk
üniteye alındığı ve bu durumun öğretmenler tarafından da olumlu karşılandığı
görülmüştür. Aynı zamanda son üniteye eklenen mühendislik uygulamalarının da
öğretmenler tarafından olumlu karşılandığı, ancak öğretmenlerin bu
uygulamaların bazı bölgelerde fırsat eşitsizliğine neden olabileceği endişesini
taşıdıkları belirlenmiştir. Ayrıca yenilenen programın kazanım, etkinlik, deney
ve değerlendirme soruları açısından eksiklerinin giderilerek uygulanmaya devam
etmesinin uygun olacağı sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |