The purpose of this
study is to examine the effect of creative drama method on student’s academic
achievement and their attitude towards science lessons. The study was carried
out during 2018-2019 educational year, at the Sempaş Elementary School, on 8th
grade with 45 students. Creative drama method was used in the experimental
group, and the traditional method in control group. The subject of “Enerji Dönüşümleri ve Çevre Bilinci” was
taught to the both groups. The science achievement test was prepared to determine
student’s academic achievement along with an attitude test to measure student’s
attitudes towards science. The science achievement and attitude tests were
administered to both groups before the application as pre-test and after the
application as post-test. The results were examined in SPSS (Statistical
Package for Social Science) program. The results revealed significant
differences between experimental and control groups in their academic
achievement as well as their attitudes towards science. The experimental group
scored significantly higher than the control group.
Bu araştırmanın amacı ortaokul Fen
bilimleri derslerinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin akademik başarıları ve
Fen Bilimleri dersine yönelik tutumları üzerindeki etkisini
incelemektir.Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında Van İlindeki bir
ortaokulda 8. sınıfta okuyan 45 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmada kontrol
gruplu ön-test son-test deneysel desen kullanılmıştır. “Enerji
Dönüşümleri ve Çevre Bilinci” ünitesi deney
grubunda yaratıcı drama yöntemiyle,kontrol grubunda mevcut öğretim programı
esas alınarak yürütülmüştür. Öğrencilerin akademik başarılarını ölçmek için
“Besin Zinciri ve Enerji Akışı” akademik başarı testi hazırlanmıştır. Fen Bilimleri ünite başarı testi ve
Fen Bilimleri dersine yönelik tutum testi, deneysel çalışma öncesinde ve
sonrasında ön-test ve son-test olarak her iki gruba da uygulanmıştır. Araştırma
sonucunda yaratıcı drama yönteminin uygulandığı deney grubu ile mevcut öğretim
programının uygulandığı kontrol grubunun başarı düzeyleri ve Fen Bilimleri
dersine yönelik tutumları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |