ABSTRACT
Fingerprints are a collection of small and inimitable curves. The main aim of this study is to examine the academic success of students according to fingerprint patterns. This study was carried out with 152 volunteer students from the 5th, 6th, 7th and 8th grades at a secondary school in Elazığ. In this context, the fingerprint patterns of secondary school students were obtained using finger paint and paper. Students’ first term grade point averages in science classes were provided by the school administration. The fingerprint patterns were classified as loop, whorl, arch and tented arc. This research was a descriptive study in scanning model. The collected data were analyzed according to frequency, percentage values and descriptive analysis. According to the results of the research, it was determined that students with the highest academic success had arch, whorl, loop, and tented arch fingerprint patterns, respectively.
Parmak izleri küçük ve taklidi imkânsız eğriler topluluğudur. Bu araştırmanın genel amacı öğrencilerin akademik başarı durumlarının parmak izi çeşitlerine göre incelenmesidir. Bu çalışma Elazığ ilinde bir ortaokulun 5-6-7-8. sınıflarına devam etmekte olan 152 gönüllü öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda ortaokul öğrencilerinin parmak izi çeşitleri parmak boya ve kâğıt kullanılarak tespit edilmiştir. Birinci dönem Fen Bilimleri dersi not ortalamaları ise okul idaresi aracılığıyla temin edilmiştir. Parmak izi çeşitleri döngü, sarmal, kemer ve çadır olarak sınıflandırılmıştır. Bu araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırma kapsamında toplanan veriler frekans, yüzde değerleri ve betimsel analize göre çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, akademik başarısı en yüksek düzeyde olan öğrencilerin sırasıyla kemer, sarmal, döngü ve çadır parmak izi çeşidine sahip oldukları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |