BibTex RIS Cite

WEB 2.0 DESTEKLİ BİR STEM ETKİNLİĞİ: TELESKOP TASARLAYALIM

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 122 - 138, 30.06.2024
https://doi.org/10.35346/aod.1485040

Abstract

Bilim ve Teknolojideki hızlı değişim ve gelişim eğitime de yansımış; düşünen, araştıran, sorgulayan ve yaratıcı nitelikli bireylere olan ihtiyacı artırmıştır. Bu ihtiyaca cevap verebilmek ise nitelikli bir eğitimle gerçekleştirilebilir. Bu bağlamda, fen, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarını kapsayan bütüncül bir öğrenme modeli olan STEM eğitiminin benimsenmesi ve bu eğitimin Web 2.0 teknolojileriyle desteklenmesi önemlidir. Çalışmanın amacı 7. sınıf "Işığın Madde ile Etkileşimi" ünitesi için 5E Öğrenme Modeli'ne uygun, Web 2.0 destekli bir STEM etkinliği geliştirmektir. Bu etkinlik, öğrencilerin STEM alanlarına yönelik kazanımlar elde etmelerini ve iletişim, bilimsel süreç becerileri gibi yaşam becerilerini geliştirmelerini amaçlamaktadır. Etkinlik "Teleskop Tasarlayalım" adı altında düzenlenmiştir ve öğrencilere belirli malzemeler kullanarak bir teleskop tasarlama sürecini içermektedir. Bu etkinlik, MEB kazanımlarıyla STEM becerilerini bütünleştirerek öğrencilerin çok yönlü gelişimine katkı sağlar. Sonuç olarak, STEM eğitimi ve Web 2.0 teknolojilerinin entegrasyonu, öğrencilerin gelecekteki başarıları için önemlidir ve öğretmenlerin bu alandaki yetkinliklerinin artırılması gerekmektedir. Bu çalışma, öğretmenlere ve alan yazına katkı sağlamayı hedeflemektedir ve STEM odaklı etkinliklerin geliştirilmesine yönelik bir örnek sunmaktadır.

Ethical Statement

etik izin alınmıştır.

Supporting Institution

Erciyes Üniversitesi

Project Number

SYL-2023-12853

References

  • Akgündüz, D. (2016). 2000-2014 yılları arasında Türkiye’de STEM alanlarına yerleştirilen ilk bin öğrencinin yerleştirilmesine ilişkin bir araştırma. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12 (5), 1365-1377.
  • Akgündüz, D. & Akınoğlu, O. (2017). Fen eğitiminde harmanlanmış öğrenme ve sosyal medya destekli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarılarına ve motivasyonlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 42(191), 69-90.
  • Akgün, A., Özden, M., Çinici, A., Aslan, A., & Berber, S. (2014). Teknoloji destekli öğretimin bilimsel süreç becerilerine ve akademik başarıya etkisinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 27-46.
  • Altunel, M. (2018). STEM eğitimi ve Türkiye: fırsatlar ve riskler. Seta Perspektif, 207, 1-7.
  • Beauchamp, R. (2012). Designing sound for animation. Routledge.
  • Bolatlı, Z., & Korucu, A. T. (2018). Secondary school students' feedback on course processing and collaborative learning with web 2.0 tools-supported STEM activities. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(2), 456-478.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education?. Science, 329(5995), 996-996.
  • Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. United States of America: NSTA Press.
  • Çavaş, P., Ayar, A. & Gürcan, G. (2020). Türkiye’de STEM eğitimi üzerine yapılan araştırmaların durumu üzerine bir çalışma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 823-854.
  • Çelik, T. (2021). Web 2.0 araçları kullanımı yetkinliği ölçeği geliştirme çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-30.
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). 21. yüzyıl öğretmenleri için Web 2.0 araçları. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 243-254.
  • Gür Erdoğan, D., Canan Güngören, Ö., Hamutoğlu, N. B., Kaya Uyanık, G. & Demirtas Tolaman, T. (2019). The relationship between lifelong learning trends, digital literacy levels and usage of web 2.0 tools with social entrepreneurship characteristics. Croatian Journal of Education: Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 21(1), 45-76.
  • Herdem, K., & İbrahim, Ünal (2018). STEM eğitimi üzerine yapılan çalışmaların analizi: Bir meta-sentez çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 48(48), 145-163.
  • İnançlı, E., & Timur, B. (2018). Fen bilimleri öğretmen ve öğretmen adaylarının STEM eğitimi hakkındaki görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 1(1), 48-68.
  • Johnson, H., & Cotterman, M. (2013). Collaborative efforts to put the ‘E’back in STEM. NSTA Reports, 25(4), 3.
  • Karaca, F., & Aktaş, N. (2019). Ortaöğretim eğitimlerinin Web 2.0 uygulamaları için kullanımlarının, kullanım alanlarından, kullanım sıklıklarının ve eğitimsel kullanımların kullanımlarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 212-230.
  • Karahan, E., & Roehrig, G. (2016). Use of web 2.0 technologies to enhance learning experiences in alternative school settings. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(4), 272-283.
  • Kelley, T. R., & Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM education, 3, 1-11.
  • Khanlari, A., & Mansourkiaie, F. (2015, July). Using robotics for STEM education in primary/elementary schools: Teachers' perceptions. In 2015 10th international conference on computer science & education (ICCSE) (pp. 3-7). IEEE.
  • Koehler, A. A., Feldhaus, C. R., Fernandez, E., & Hundley, S. (2013). STEM alternative certification programs & pre-service teacher preparedness. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 14(4).
  • Kucukahmet, L. (1995). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Gazi Büro Kitabevi.
  • Kırıkkaya, E. B., Dağ, F., Durdu, L., & Gerdan, S. (2016). 8. Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı ve Akademik Başarıya Etkisi CAI Software for 8th Grade Natural Processes Unit and Its Effect on Academic Success. Elementary Education Online, 15(1), 234-250.
  • MEB (2018a). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara
  • MEB (2018b). Teknoloji Tasarım Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018c). Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • McLoughlin, C., & Lee, M. (2007). Social software and participatory learning: Pedagogical choices with technology affordances in the Web 2.0 era. In ICT: Providing choices for learners and learning. Proceedings ascilite Singapore 2007 (pp. 664-675). Centre for Educational Development, Nanyang Techn.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017-1054.
  • Morrison, J. (2006). Attributes of STEM education: The student, the school, the classroom. TIES (Teaching Institute for Excellence in STEM). Baltimore, MD: TIES.
  • Moore, T. J., & Smith, K. A. (2014). Advancing the state of the art of STEM integration. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 15(1), 5.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 100-111.
  • Rácz, M., Noboa, E., Détár, B., Nemes, Á., Galambos, P., Szűcs, L., Márton, G., Eigner, G. & Haidegger, T. (2022). PlatypOUs—a mobile robot platform and demonstration tool supporting STEM education. Sensors, 22(6), 2284.
  • Şahin, A. (Ed.). (2015). A Practice-Based Model Of STEM Teaching: STEM Students On The Stage (SOS). Sense Publishers, Rotherdam.
  • Şahin, E., & Kabasakal, V. (2018). STEM eğitim yaklaşımında dinamik matematik programlarının (Geogebra) kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(STEMES’18), 55-62.
  • Şahin, E., & Kabasakal, V. (2021). STEM Eğitiminde Geogebra Kullanımı: Atwood Makinesi Örneği. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 9(1), 127-147.
  • Sünkür, M., & Arıbaş, S. (2020). Fen ve teknoloji/fen bilimleri dersinde tahmin et-gözle-açıkla yöntemi ile desteklenmiş yansıtıcı düşünmeye dayalı etkinlik uygulamalarının başarı, kalıcılık, madde ve değişim öğrenme alanına yönelik tutum, bilimsel süreç becerileri ve akademik risk alma davranışlarına etkisi. Electronic Journal of Social Sciences, 19(76).
  • Timur, S., Timur, B., Argacök, S., & Öztürk, G. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin web 2.0 araçlarına yönelik görüşleri. Journal of Kirsehir Education Faculty, 21(1).
  • Timur, S., Yılmaz, Ş., & Küçük, D. (2021). Web 2.0 uygulamalarının fen bilgisi öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları üzerindeki etkisinin incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 291-311.
  • Usluel, Y. K., Özmen, B. & Çelen, F. K. (2015). BİT’in öğrenme öğretme sürecine entegrasyonu ve teknolojik pedagojik içerik bilgisi modeline eleştirel bir bakış. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 34-54.
  • Voogt, J., Fisser, P., Pareja Roblin, N., Tondeur, J., & van Braak, J. (2013). Technological pedagogical content knowledge–a review of the literature. Journal of computer assisted learning, 29(2), 109-121.
  • Yıldırım, B., & Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi derslerindeki öğretimin incelenmesi. El-Cezeri, 2 (2).
  • Wang, H., Moore, T. J., Roehrig, G. H., & Park, M. S. (2011). STEM integration: teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research, 1(2), 1–13.

A STEM ACTIVITY SUPPORTED BY WEB 2.0: LET'S DESIGN A TELESCOPE

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 122 - 138, 30.06.2024
https://doi.org/10.35346/aod.1485040

Abstract

The rapid change and development in science and technology have also been reflected in education; it has increased the need for qualified individuals who think, research, question, and are creative. Responding to this need can be achieved through a qualified education. In this context, STEM education is a holistic learning model covering the fields of science, technology, engineering, and mathematics, and it is essential to support this education with Web 2.0 technologies. The study aims to develop a Web 2.0-supported STEM activity using the 5E Learning Model for the 7th grade "Interaction of Light with Matter" unit. This activity aims to enable students to gain outcomes from STEM and to develop life skills such as communication and scientific process skills. The activity is organized under "Let's Design a Telescope" and involves students designing a telescope using specific materials. This activity contributes to the multidimensional development of students by integrating MoNE outcomes and STEM skills. In conclusion, integrating STEM education and Web 2.0 technologies is essential for students' future success, and teachers' competencies in this area need to be increased. This study aims to contribute to teachers and the literature and provides an example of the development of STEM-oriented activities.

Project Number

SYL-2023-12853

References

  • Akgündüz, D. (2016). 2000-2014 yılları arasında Türkiye’de STEM alanlarına yerleştirilen ilk bin öğrencinin yerleştirilmesine ilişkin bir araştırma. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12 (5), 1365-1377.
  • Akgündüz, D. & Akınoğlu, O. (2017). Fen eğitiminde harmanlanmış öğrenme ve sosyal medya destekli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarılarına ve motivasyonlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 42(191), 69-90.
  • Akgün, A., Özden, M., Çinici, A., Aslan, A., & Berber, S. (2014). Teknoloji destekli öğretimin bilimsel süreç becerilerine ve akademik başarıya etkisinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 27-46.
  • Altunel, M. (2018). STEM eğitimi ve Türkiye: fırsatlar ve riskler. Seta Perspektif, 207, 1-7.
  • Beauchamp, R. (2012). Designing sound for animation. Routledge.
  • Bolatlı, Z., & Korucu, A. T. (2018). Secondary school students' feedback on course processing and collaborative learning with web 2.0 tools-supported STEM activities. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(2), 456-478.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education?. Science, 329(5995), 996-996.
  • Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. United States of America: NSTA Press.
  • Çavaş, P., Ayar, A. & Gürcan, G. (2020). Türkiye’de STEM eğitimi üzerine yapılan araştırmaların durumu üzerine bir çalışma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 823-854.
  • Çelik, T. (2021). Web 2.0 araçları kullanımı yetkinliği ölçeği geliştirme çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-30.
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). 21. yüzyıl öğretmenleri için Web 2.0 araçları. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 243-254.
  • Gür Erdoğan, D., Canan Güngören, Ö., Hamutoğlu, N. B., Kaya Uyanık, G. & Demirtas Tolaman, T. (2019). The relationship between lifelong learning trends, digital literacy levels and usage of web 2.0 tools with social entrepreneurship characteristics. Croatian Journal of Education: Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 21(1), 45-76.
  • Herdem, K., & İbrahim, Ünal (2018). STEM eğitimi üzerine yapılan çalışmaların analizi: Bir meta-sentez çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 48(48), 145-163.
  • İnançlı, E., & Timur, B. (2018). Fen bilimleri öğretmen ve öğretmen adaylarının STEM eğitimi hakkındaki görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 1(1), 48-68.
  • Johnson, H., & Cotterman, M. (2013). Collaborative efforts to put the ‘E’back in STEM. NSTA Reports, 25(4), 3.
  • Karaca, F., & Aktaş, N. (2019). Ortaöğretim eğitimlerinin Web 2.0 uygulamaları için kullanımlarının, kullanım alanlarından, kullanım sıklıklarının ve eğitimsel kullanımların kullanımlarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 212-230.
  • Karahan, E., & Roehrig, G. (2016). Use of web 2.0 technologies to enhance learning experiences in alternative school settings. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(4), 272-283.
  • Kelley, T. R., & Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM education, 3, 1-11.
  • Khanlari, A., & Mansourkiaie, F. (2015, July). Using robotics for STEM education in primary/elementary schools: Teachers' perceptions. In 2015 10th international conference on computer science & education (ICCSE) (pp. 3-7). IEEE.
  • Koehler, A. A., Feldhaus, C. R., Fernandez, E., & Hundley, S. (2013). STEM alternative certification programs & pre-service teacher preparedness. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 14(4).
  • Kucukahmet, L. (1995). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Gazi Büro Kitabevi.
  • Kırıkkaya, E. B., Dağ, F., Durdu, L., & Gerdan, S. (2016). 8. Sınıf Doğal Süreçler Ünitesi İçin Hazırlanan BDÖ Yazılımı ve Akademik Başarıya Etkisi CAI Software for 8th Grade Natural Processes Unit and Its Effect on Academic Success. Elementary Education Online, 15(1), 234-250.
  • MEB (2018a). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara
  • MEB (2018b). Teknoloji Tasarım Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018c). Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • McLoughlin, C., & Lee, M. (2007). Social software and participatory learning: Pedagogical choices with technology affordances in the Web 2.0 era. In ICT: Providing choices for learners and learning. Proceedings ascilite Singapore 2007 (pp. 664-675). Centre for Educational Development, Nanyang Techn.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017-1054.
  • Morrison, J. (2006). Attributes of STEM education: The student, the school, the classroom. TIES (Teaching Institute for Excellence in STEM). Baltimore, MD: TIES.
  • Moore, T. J., & Smith, K. A. (2014). Advancing the state of the art of STEM integration. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 15(1), 5.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 100-111.
  • Rácz, M., Noboa, E., Détár, B., Nemes, Á., Galambos, P., Szűcs, L., Márton, G., Eigner, G. & Haidegger, T. (2022). PlatypOUs—a mobile robot platform and demonstration tool supporting STEM education. Sensors, 22(6), 2284.
  • Şahin, A. (Ed.). (2015). A Practice-Based Model Of STEM Teaching: STEM Students On The Stage (SOS). Sense Publishers, Rotherdam.
  • Şahin, E., & Kabasakal, V. (2018). STEM eğitim yaklaşımında dinamik matematik programlarının (Geogebra) kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(STEMES’18), 55-62.
  • Şahin, E., & Kabasakal, V. (2021). STEM Eğitiminde Geogebra Kullanımı: Atwood Makinesi Örneği. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 9(1), 127-147.
  • Sünkür, M., & Arıbaş, S. (2020). Fen ve teknoloji/fen bilimleri dersinde tahmin et-gözle-açıkla yöntemi ile desteklenmiş yansıtıcı düşünmeye dayalı etkinlik uygulamalarının başarı, kalıcılık, madde ve değişim öğrenme alanına yönelik tutum, bilimsel süreç becerileri ve akademik risk alma davranışlarına etkisi. Electronic Journal of Social Sciences, 19(76).
  • Timur, S., Timur, B., Argacök, S., & Öztürk, G. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin web 2.0 araçlarına yönelik görüşleri. Journal of Kirsehir Education Faculty, 21(1).
  • Timur, S., Yılmaz, Ş., & Küçük, D. (2021). Web 2.0 uygulamalarının fen bilgisi öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançları üzerindeki etkisinin incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 291-311.
  • Usluel, Y. K., Özmen, B. & Çelen, F. K. (2015). BİT’in öğrenme öğretme sürecine entegrasyonu ve teknolojik pedagojik içerik bilgisi modeline eleştirel bir bakış. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 34-54.
  • Voogt, J., Fisser, P., Pareja Roblin, N., Tondeur, J., & van Braak, J. (2013). Technological pedagogical content knowledge–a review of the literature. Journal of computer assisted learning, 29(2), 109-121.
  • Yıldırım, B., & Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi derslerindeki öğretimin incelenmesi. El-Cezeri, 2 (2).
  • Wang, H., Moore, T. J., Roehrig, G. H., & Park, M. S. (2011). STEM integration: teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research, 1(2), 1–13.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects STEM Education
Journal Section Popular Articles
Authors

Zeynep Akdağ 0009-0001-2737-4868

Esra Kızılay 0000-0001-8329-0186

Project Number SYL-2023-12853
Early Pub Date July 1, 2024
Publication Date June 30, 2024
Submission Date May 16, 2024
Acceptance Date June 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Akdağ, Z., & Kızılay, E. (2024). WEB 2.0 DESTEKLİ BİR STEM ETKİNLİĞİ: TELESKOP TASARLAYALIM. Anadolu Öğretmen Dergisi, 8(1), 122-138. https://doi.org/10.35346/aod.1485040
AMA Akdağ Z, Kızılay E. WEB 2.0 DESTEKLİ BİR STEM ETKİNLİĞİ: TELESKOP TASARLAYALIM. AOD. June 2024;8(1):122-138. doi:10.35346/aod.1485040
Chicago Akdağ, Zeynep, and Esra Kızılay. “WEB 2.0 DESTEKLİ BİR STEM ETKİNLİĞİ: TELESKOP TASARLAYALIM”. Anadolu Öğretmen Dergisi 8, no. 1 (June 2024): 122-38. https://doi.org/10.35346/aod.1485040.
EndNote Akdağ Z, Kızılay E (June 1, 2024) WEB 2.0 DESTEKLİ BİR STEM ETKİNLİĞİ: TELESKOP TASARLAYALIM. Anadolu Öğretmen Dergisi 8 1 122–138.
IEEE Z. Akdağ and E. Kızılay, “WEB 2.0 DESTEKLİ BİR STEM ETKİNLİĞİ: TELESKOP TASARLAYALIM”, AOD, vol. 8, no. 1, pp. 122–138, 2024, doi: 10.35346/aod.1485040.
ISNAD Akdağ, Zeynep - Kızılay, Esra. “WEB 2.0 DESTEKLİ BİR STEM ETKİNLİĞİ: TELESKOP TASARLAYALIM”. Anadolu Öğretmen Dergisi 8/1 (June 2024), 122-138. https://doi.org/10.35346/aod.1485040.
JAMA Akdağ Z, Kızılay E. WEB 2.0 DESTEKLİ BİR STEM ETKİNLİĞİ: TELESKOP TASARLAYALIM. AOD. 2024;8:122–138.
MLA Akdağ, Zeynep and Esra Kızılay. “WEB 2.0 DESTEKLİ BİR STEM ETKİNLİĞİ: TELESKOP TASARLAYALIM”. Anadolu Öğretmen Dergisi, vol. 8, no. 1, 2024, pp. 122-38, doi:10.35346/aod.1485040.
Vancouver Akdağ Z, Kızılay E. WEB 2.0 DESTEKLİ BİR STEM ETKİNLİĞİ: TELESKOP TASARLAYALIM. AOD. 2024;8(1):122-38.