Bu çalışmada alan yazında yeni bir kavram olarak ortaya çıkan öğretmen failliğinin kavramsal analizi yapılmıştır. Eğitim – öğretimde, öğretmen failliğinin önemi ve etkileri tartışılmıştır. Araştırma, başarılı bir öğretmenin faillik algılarını yükselten etkilerin neler olduğu sorusuna cevap aramaktadır. Çalışma literatür tarama yöntemi ile yazılmıştır. Literatür taraması sonucunda bir öğretmenin faillik algısı üzerinde öğretmenin kendi kimliğinin ve çevresel değişkenlerin büyük rolü olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin birbirlerini etkilediği ve birlikte çalıştıklarında öğrenme etkililiklerinin arttığı anlaşılmıştır. Ortam koşullarının öğretmenlerin öğretme etkililiği üzerinde değiştirici bir rolünün olduğu görülmüştür.
In this study, conceptual analysis of teacher agency, which has emerged as a new concept in the literature, has been made. The importance and effects of teacher agency in education have been discussed. The research seeks an answer to the question of what are the effects that increase a successful teacher's perception of agency. The study was written with the literature review method. As a result of the literature review, it was seen that the teacher's own identity and environmental variables play a major role on a teacher's perception of agency. It was understood that teachers affect each other and their learning effectiveness increases when they work together. It has been observed that the environmental conditions have a transformative role on teachers' teaching effectiveness.
Teacher agency learning effectiveness teaching effectiveness Optimisim Constructive Engagement
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | May 24, 2021 |
Acceptance Date | August 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |