The goal of this study is to evaluate the shear capacity and the crack pattern of the masonry building units after reinforcing
application. Experimental researchs were executed to indicate the effect of strengthening by using the seismic fabric and the
relevant specific plaster consisting of expanded glass granular. The reinforcement system is formed both multiaxial textile
comprising of alkali resistant glass-polypropylene fibrous and mentioned plaster. For triplet shear tests on perforated bricks and
pumice blocks a total of twelve specimens were produced. The plaster having thickness of 2 cm and reinforcing fabric was
applied only unilaterally of the samples. All experiments in this study were performed at Sakarya University’s structural
mechanics laboratory. The displacement-measuring feature of the vertical load-controlled cylinder with a force capacity of 50
kN and a loading speed of 1.5 mm/min was used to obtain information about the amount of slip and cracking behavior occurring
in the block-mortar interface due to shear stress. The results of this experimental study were compared in terms of forcedisplacement relationships for all test samples. It was detected from the final situation of all non-retrofitted specimens had a slip
failure along the element-mortar interfaces. It is concluded that the ductility capacity and shear strength increased considerably
via seismic fabric and relevant plaster combination.
Bu çalışmanın amacı yığma yapı birimlerinin güçlendirme uygulamalarından sonra kırılma durumunu ve kesme kapasitesini
ölçmektir. Deneysel araştırmalar yalıtım sıvası ile sismik kumaş kullanarak güçlendirmenin etkilerini göstermek için
yürütülmüştür. Güçlendirilmiş sistem, alkali dayanımlı cam elyaf (AR) ve polipropilen liflerden örülmüş çok eksenli sismik
tekstil malzemesinden oluşmakta olup; sıvanın malzeme içeriği genleştirilmiş cam kürecik esaslıdır. Üç noktalı kesme deneyleri
için tuğla ve bims bloklardan toplam 12 numune üretilerek söz konusu numunelerin bazıları sismik tekstil malzemesi ile
güçlendirilmiştir. Güçlendirme işlemi, deney numunesinin tek tarafına 2 cm kalınlığında olacak şekilde uygulanmıştır. Bütün
deneyler Sakarya Üniversitesi’nin yapı mekaniği laboratuvarında gerçekleştirilmiştir. Kuvvet kapasitesi 50 kN olan ve 1.5
mm/dk yükleme hızına sahip düşey yük kontrollü silindirin yer değiştirme ölçen mekanik özelliği, kesme gerilmesi etkisindeki
yığma blok-harç ara yüzeylerinde meydana gelen kayma miktarı ve çatlak davranışları hakkında bilgi edinmek amacıyla
kullanılmıştır. Bu deneysel çalışmanın sonuçları, tüm test numuneleri için kuvvet-deplasman ilişkileri açısından karşılaştırmalı
olarak verilmiştir. Güçlendirilmemiş numuneler ile gerçekleştirilen deneylerde, eleman-harç ara yüzeyleri boyunca kayma
kırılmasının olduğu gözlemlenmiştir. Sismik kumaş ve cam kürecik esaslı yalıtım sıvası uygulanarak güçlendirilen yığma
elemanlarda ise dayanımın ve süneklik kapasitesinin önemli ölçüde arttığı sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 25, 2019 |
Submission Date | December 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |