İstanbul - Bağdat - Hicaz demiryolu ağının kesişiminde yer alan Karkamış Tren İstasyonu,
tarihî olarak birçok önemli olaya tanıklık etmiştir. Birinci Dünya Savaşı sonrasında Türk Kurtuluş
Savaşı yıllarında imzalanan Ankara Anlaşması ile Suriye – Türkiye sınır hattını belirleyen Çobanbey
- Nusaybin demiryolu hattının bir istasyonu olarak devlet sınırını tanımlamıştır. İlerleyen dönemde,
1980’li yıllardan itibaren Orta Doğu’nun istikrarsız durumundan olumsuz etkilenmiş, yurt dışı yönlü
seferlerde sürekli olarak aksaklıklar yaşanmıştır. Suriye Arap Cumhuriyeti’nde 2011 yılında çıkan
iç savaş, istasyonun yer aldığı demiryolu hattının yapısı gereği Irak Cumhuriyeti yönlü seferlerin
de durmasına yol açmış ve Karkamış Tren İstasyonu’nun yalnızca yurt içi seferlerde kullanılmasına
sebep olmuştur. Kullanımı önemli ölçüde azalan istasyonda koruma durumu sorunları ortaya
çıkmıştır. Çalışmada, Karkamış Tren İstasyonu’nun koruma durumuna yönelik SWOT Analizi’ne
dayalı bir araştırma yürütülmüş ve değerlendirmelerde bulunulmuştur. İstasyonun koruma durumunu
olumsuz yönde etkileyen faktörlerin, Orta Doğu’nun içinde bulunduğu istikrarsız durumdan
kaynaklandığı tespit edilmiştir. İstasyonun Karkamış Antik Kenti ve Karkamış Sınır Kapısı gibi
iki önemli çekim noktasına komşu olmasının ve istasyonun yer aldığı demiryolu hattı üzerinde son
yıllarda gerçekleştirilen bakım, onarım ve yenileme çalışmalarının istasyon için önemli fırsatlar
olduğu görülmüştür. Devam eden Suriye İç Savaşı’nın sonlanması halinde istasyonun jeopolitik
önemini yansıtabileceği ve uluslararası kültürel ziyaretçiler için cazip bir durak ve önemli bir
destinasyon olabileceği sonucuna varılmıştır.
Mimarlık Tarihi Mimari Koruma Sorunları Bağdat Demiryolu Hudut Kapısı Çobanbey - Nusasybin Demiryolu
Karkamış Train Station, located at the intersection of Istanbul - Baghdad - Hejaz railway
network, has witnessed many important events historically. The station defined the state border as
a station of the Çobanbey – Nusaybin railway line, which determined the Syria – Turkey border line
with the Ankara Agreement signed during the Turkish War of Independence after the First World
War. In the following period, the station was adversely affected by the unstable situation of the
Middle East since the 1980s, and international train services were constantly interrupted. The civil
war that broke out in Syria in 2011 also stopped the Iraq voyages due to the structure of the railway
line where the station is located, and caused the Karkamış Train Station to be used only for domestic
train services. Conservation status problems have arisen at the station, whose usage has decreased
significantly. In this study, a research based on SWOT Analysis was conducted and evaluations were
made for the protection status of Karkamış Train Station. It has been determined that the factors that
negatively affect the station’s protection status are due to the unstable situation in the Middle East.
It has been seen that the station’s proximity to two important attraction points such as Karkamış
Ancient City and Karkamış Border Gate, and in recent years, maintenance, repair and renovation
works on the railway line where the station is located are important opportunities for the station. It
has been concluded that if the ongoing Syrian Civil War comes to an end, the station may reflect its
geopolitical importance and become an attractive stop and an important destination for international
cultural visitors.
Architectural History Architectural Preservation Issues Baghdad Railway Border Crossing Çobanbey - Nusaybin Railway
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of Architecture |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: ARIŞ 24. SAYI |