BOĞAZKALE ARŞİVİNDEN HİŠUWA BAYRAMI İÇERİKLİ ÜÇ YENİ HİTİTÇE FRAGMAN (Bo 7860-Bo 7909-Bo 7957)
Year 2024,
Issue: 87, 10 - 29, 01.01.2024
Özlem Sir Gavaz
,
Melih Salih Keçeci
Abstract
Çalışmada tanıtılacak tabletler, 1987 yılında Berlin’den Türkiye’ye, Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi’ne geri getirilen fragmanlardandır . Çalışmada, Bo 7860, Bo 7909 ve Bo 7957 nolu tablet fragmanlarının transliterasyonu ve tercümesi verilecek, gerekli durumlarda filolojik yorumu yapılacak ve seri içindeki kesin yeri belirlenmeye çalışılacaktır. Şimdiye kadar yayınlanmamış bu üç yeni fragmanın Hititlerin önemli bayramlarından olan hišuwa/išuwa bayramı literatürüne büyük katkı sağlayacağı kanısındayız.
Supporting Institution
Ankara Üniversitesi
Project Number
21B0649002
Thanks
Bu çalışmada tanıttığımız tabletleri yayımlamamıza izin veren Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi Müdürü Sayın Yusuf Kıraç’a, yardımları için müzenin tablet seksiyonu çalışanlarından Hititolog İsmet Aykut’a ve fotoğraf çekimindeki desteklerinden dolayı Ahmet Remzi Erdoğan’a teşekkürlerimizi sunarız. Tabletlerin dijital çizimlerindeki desteği için Hazel Yamaç Kara’ya teşekkür ederiz. Ayrıca tabletlerle ilgili öneri ve yorumları için Sayın Hocamız Prof. Dr. Ahmet Ünal’a teşekkür ederiz. Bu tabletler, Ankara Üniversitesi bünyesinde yürütülen 21B0649002 Proje ID’li BAP projesi kapsamında dijital ortama aktarılmış ve yayına hazırlanmıştır.
References
- Akdoğan, R. (2020). Sumerce BA.BA.ZA (=Boza)
Kelimesi Hakkında, KUBABA Arkeoloji-Sanat TarihiTarih Dergisi, 29, 7-35.
- Alp, S. (1999). Hititlerde Şarkı, Müzik ve Dans. Hitit
Çağında Anadolu’da Üzüm ve Şarap, Ankara.
- Badali, E. (1991). Strumenti Musicali, Musici e
Musica nella Celebrazione delle Feste Ittite, 14/1,
Heidelberg.
- Coşkun, Y. (1969). Boğazköy Metinlerinde Geçen
Başlıca Libasyon Kapları [Die wichtigsten Libationsgefasse
in den Boğazköy-Texten, ADTCFD, 27, 1-61.
- Çilingir, Cesur, S. (2020). Hititlerde Ritüel ve Büyü,
İstanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları.
- Darga, M.A. (1992). Hitit Sanatı, İstanbul.
De Martino, S. (1997). Musik. A. Bei den Hethitern,
RlA, Band 8.7./8. Musik-Mytologie, 483-488.
- Dinçol, A.M. (1982). Hititler, Anadolu Uygarlıkları
Ansiklopedisi, I, İstanbul: Görsel Yayınları.
- Dinçol, A.M. (1989). Ein hurro-hethitisches
Festritual: (ḫ)išuwaš -I-, Belleten, 53, 1-50.
- Doğan Alparslan, M. (2012). Hitit Kralı II. Muwatalli:
Kişiliği ve İcraatı. Filolojik Belgeler Işığında, İstanbul:
Türk Eskiçağ Enstitüsü Yayınları.
- Doğan Alparslan, M. (2020a). The Hišuwa Festival
as a Political Instrument, Anatolia between the 13th and
the 12th Century BCE (Ed. Stefano de Martino – Elena
Devecchi), Turin: LoGisma, 117-127.
- Doğan Alparslan, M. (2020b). The Hittite ḫišuwaFestival and Its Terminology, Cult, Temple, Sacred
Spaces Cult Practices and Cult Spaces in Hittite Anatolia
and Neighbouring Cultures (Ed. Susanne Görke, Charles
W. Steitler), (StBoT 66) Wiesbaden: Harrassowitz Verlag,
366-375.
- Erkut, S. (1992). Hitit Çağının Önemli Kült Kenti
Arinna’nın Yeri [Lokalisierung der Arinna eines
wichtigen Kultorts der Hethiter-Zeit], Hittite and other
Anatolian and Near Eastern Studies in Honour of Sedat
Alp, 159-165.
- Erkut, S. (2005). Hititçe eya- Ağacı Üzerine, XIV.
Uluslararası Türk Tarih Kongresi Bildirileri (9-13 Eylül
2002), Ankara.
- Ertem, H. (1987). Boğazköy Metinlerine Göre
Hititler Devri Anadolu’sunun Florası, Ankara, Türk Tarih
Kurumu Yayınları.
- Friedrich, J. (1952). Hethitisches Wörterbuch,
Kurzgefasste Kritische Sammlung der Deutungen
Hethitischer Wörter, 1/4. Lieferung, Heidelberg, 1952-
1954.
- Groddek, D. (2002). Hethitische Texte in
Transkription, KUB, 55, (DBH-P 4), Dresden.
- Groddek, D. (2004). Hethitische Texte in
Transkription. KUB, 51, (DBH-P 15) Dresden.
- Groddek, D. (2010). Die 10. Tafel des hišuwa-Festes,
RANT, 7, 357-398.
- Güterbock, H.G. (1964). Religion und Kultus der
Hethiter, Neuere Hethiterforschung, 54-73.
- Güterbock, H.G. (1986). A Religious Text from
Maşat, AnAr, 10, 205-214.
- Güterbock, H.G.(1995). Reflections on the Musical
Instruments arkammi, galgalturi, and ḫuḫupal in Hittite,
Fs Houwink ten Cate, 57-72.
- Güterbock, H.G. and Hoffner, H.A. (1989.) The Hittite
dictionary of the Oriental Institute of the University of
Chicago. Vol. L-N, fasc. 4: nai- to nutarnu, CHD 3/4,
Chicago.
- Güterbock, H.G. and Hoffner, H.A. (1997). The Hittite
dictionary of the Oriental Institute of the University of
Chicago. Vol. P, fasc. 3: (UZU)pattar A to putkiya-, CHD
4/3, Chicago.
- Haas, V. (1984). Die Serien itkaḫi und itkalzi des
AZU-Priesters. Rituale für Tašmišarri und Tatuḫepa
sowie weitere Texte mit Bezug auf Tašmišarri, ChS 1/1,
Roma.
- Haas, V. (1994). Geschichte der hethitischen Religion,
HdO, Leiden.
- Hagenbuchner- Dresel, A. (2002). Massangaben bei
hethitischen Backwaren, DBH 1, Dresden.
https://taed.ktb.gov.tr
- Hoffner, H.A. (1974). Alimento Hethaeorum, Food
production in Hittite Asia Minor, New Haven: American
Oriental Society.
- Laroche, E. (1946). Recherches sur les noms des
dieux hittites, RHA 7/46 (1946-1947), 7-139.
- Masalcı Şahin, G. (2016). GIŠBALAG.DI Çalgısı
ve LÚBALAG.DI Görevlisi Üzerine, Ahmet Ünal
Armağanı (Ed. Sedat Erkut- Özlem Sir Gavaz), 347-354.
- Masalcı Şahin, G. (2018). Hititlerde Müzik, Müzik
Aletleri ve Müzisyenler, Ankara Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
- Masalcı Şahin, G. (2020). Hititlerde Müzik, Müzik
Aletleri ve Müzisyenler, Ankara: Bilgin Kültür Sanat
Yayınları.
- Masalcı Şahin, G. (2022). Hitit Dini Törenlerinde
Öpme Ritüeli, 6th International Conference on History
& Culture (April 22-24, 2022, Antalya), 29-38.
Mcmahon, G. (1991.) The Hittite State Cult of the
Tutelary Deities, AS 25, Chicago.
- Mcmahon, G. (1995). A Public Ritual for the Tutelary
Deity of the Hunting Bag and the Heptad, Second
International Hittite Congress, 263-268.
- Murat, L. (2008). Kupti- Kelimesi Üzerine Bir
İnceleme, VI Congresso Internazionale di Ittitologia
Roma, 5-9 settembre 2005, 575-585.
- Otten, H. (1959) Ritual bei Erneuerung von
Kultsymbolen hethitischer Schutzgottheiten, Fs
Friedrich, 351-359.
- Polvani, A.M. (1988). Osservazioni sut termine
ittita (giš)arkammi, OA, 27, 211-219.
- Popko, M. (1975). Zum hethitischen (KUŠ)kurša,
AoF, 2 :65-70.
- Puhvel, J. (1991). Hittite Etymological Dictionary
(HED) Vol.3: Words beginning with H, Berlin-New York:
Mouton de Gruyter.
- Puhvel, J. (1997). Hittite Etymological Dictionary
(HED) Vol.4: Words beginning with K, Berlin-New York.
- Roszkowska, H. (1987). Musical Terminology in
Hittite Cuneiform Texts, Orientalia Varsoviensia, 1, 23-30.
- Ruster, C and Neu, E. (1989). Hethitisches
Zeichenlexikon. Inventar und Interpretation der
Keilschriftzeichen aus den Bogazköy-Texten, StBoT
Beiheft, 2, Wiesbaden.
- Singer, I. (1984). The Hittite KILAM Festival,
Wiesbaden.
- Sir Gavaz, Ö. (2015). Hititçe Çivi Yazılı Metinlerde
Geçen KUŠ kurša Üzerine Bir Değerlendirme (An
Evaluation of KUŠ kurša which was Mentioned in Hittite
Cuneiform Text), Cahit Günbattı’ya Armağan, Ankara,
99-111.
- Sir Gavaz, Ö. ve Masalcı Şahin, G. (2021).
Boğazkale Arşivinden Hišuwa Bayramını Konu Alan
Yeni Bir Fragman (Bo 7850) / A New Fragment from the
Boğazkale Archive about the hišuwa Feast, ArAn, 15/1,
171-192.
- Taracha, P. (2009). Religions of Second Millennium
Anatolia, DBH, 27, Wiesbaden.
- Tischler, J. (1977-83). Hethitisches Etymologisches
Glossar (HEG) Teil I, A-K, Innsbruck.
- Tischler, J. (2001). Hethitisches Handwörterbuch,
Mit dem Wortschatz der Nachbarsprachen, (HHW),
Innsbruck.
- Ünal, A. (2007). Multilinguales Handwörterbuch des
Hethitischen / A Concise Multilingual Hittite Dictionary /
Hititçe Çok Dilli El Sözlüğü, Hamburg.
- Ünal, A. (2016). Hititçe Türkçe, Türkçe Hititçe Büyük
Sözlük. Hattice, Hurrice, Hiyeroglif Luvicesi, Çivi Yazısı
Luvicesi ve Palaca Sözlük Listeleriyle Birlikte/Grand
Dictionary of Hittite-Turkish, Turkish-Hittite alongside
with Word Lists of Hattian, Hurrian, Hieroglyphic and
Cuneiform Luwian and Palaic, Ankara: Bilgin Kültür
Sanat Yayınları.
- Ünal, A. (2019). Hitit Başkenti Hattuša’da Otuz
Bin Koyunlu, On Bin Boğalı ve Bol İçkili Büyük Şölen
Eski Anadolu’nun 3500 Yıllık Yemek ve İçkileri, Ankara:
Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
- Ünal, A. (2022). Çağdaş Feminizme Çığır Açan Eski
Anadolu Kadınları ve Kraliçe Puduhepa, Ankara: Bilgin
Kültür Sanat Yayınları.
- Weeden, M. (2011). Hittite Logograms and Hittite
Türk Arkeoloji ve Etnografya Dergisi, Yıl: 2024/1, Sayı: 87
25
- Scholarship, StBoT 54, Wiesbaden.
Wegner, I. and Salvini, M. (1991). Die hethitischhurritischen Ritualtafeln des (ḫ)išuwa-Festes, ChS ¼,
Roma
Year 2024,
Issue: 87, 10 - 29, 01.01.2024
Özlem Sir Gavaz
,
Melih Salih Keçeci
Project Number
21B0649002
References
- Akdoğan, R. (2020). Sumerce BA.BA.ZA (=Boza)
Kelimesi Hakkında, KUBABA Arkeoloji-Sanat TarihiTarih Dergisi, 29, 7-35.
- Alp, S. (1999). Hititlerde Şarkı, Müzik ve Dans. Hitit
Çağında Anadolu’da Üzüm ve Şarap, Ankara.
- Badali, E. (1991). Strumenti Musicali, Musici e
Musica nella Celebrazione delle Feste Ittite, 14/1,
Heidelberg.
- Coşkun, Y. (1969). Boğazköy Metinlerinde Geçen
Başlıca Libasyon Kapları [Die wichtigsten Libationsgefasse
in den Boğazköy-Texten, ADTCFD, 27, 1-61.
- Çilingir, Cesur, S. (2020). Hititlerde Ritüel ve Büyü,
İstanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları.
- Darga, M.A. (1992). Hitit Sanatı, İstanbul.
De Martino, S. (1997). Musik. A. Bei den Hethitern,
RlA, Band 8.7./8. Musik-Mytologie, 483-488.
- Dinçol, A.M. (1982). Hititler, Anadolu Uygarlıkları
Ansiklopedisi, I, İstanbul: Görsel Yayınları.
- Dinçol, A.M. (1989). Ein hurro-hethitisches
Festritual: (ḫ)išuwaš -I-, Belleten, 53, 1-50.
- Doğan Alparslan, M. (2012). Hitit Kralı II. Muwatalli:
Kişiliği ve İcraatı. Filolojik Belgeler Işığında, İstanbul:
Türk Eskiçağ Enstitüsü Yayınları.
- Doğan Alparslan, M. (2020a). The Hišuwa Festival
as a Political Instrument, Anatolia between the 13th and
the 12th Century BCE (Ed. Stefano de Martino – Elena
Devecchi), Turin: LoGisma, 117-127.
- Doğan Alparslan, M. (2020b). The Hittite ḫišuwaFestival and Its Terminology, Cult, Temple, Sacred
Spaces Cult Practices and Cult Spaces in Hittite Anatolia
and Neighbouring Cultures (Ed. Susanne Görke, Charles
W. Steitler), (StBoT 66) Wiesbaden: Harrassowitz Verlag,
366-375.
- Erkut, S. (1992). Hitit Çağının Önemli Kült Kenti
Arinna’nın Yeri [Lokalisierung der Arinna eines
wichtigen Kultorts der Hethiter-Zeit], Hittite and other
Anatolian and Near Eastern Studies in Honour of Sedat
Alp, 159-165.
- Erkut, S. (2005). Hititçe eya- Ağacı Üzerine, XIV.
Uluslararası Türk Tarih Kongresi Bildirileri (9-13 Eylül
2002), Ankara.
- Ertem, H. (1987). Boğazköy Metinlerine Göre
Hititler Devri Anadolu’sunun Florası, Ankara, Türk Tarih
Kurumu Yayınları.
- Friedrich, J. (1952). Hethitisches Wörterbuch,
Kurzgefasste Kritische Sammlung der Deutungen
Hethitischer Wörter, 1/4. Lieferung, Heidelberg, 1952-
1954.
- Groddek, D. (2002). Hethitische Texte in
Transkription, KUB, 55, (DBH-P 4), Dresden.
- Groddek, D. (2004). Hethitische Texte in
Transkription. KUB, 51, (DBH-P 15) Dresden.
- Groddek, D. (2010). Die 10. Tafel des hišuwa-Festes,
RANT, 7, 357-398.
- Güterbock, H.G. (1964). Religion und Kultus der
Hethiter, Neuere Hethiterforschung, 54-73.
- Güterbock, H.G. (1986). A Religious Text from
Maşat, AnAr, 10, 205-214.
- Güterbock, H.G.(1995). Reflections on the Musical
Instruments arkammi, galgalturi, and ḫuḫupal in Hittite,
Fs Houwink ten Cate, 57-72.
- Güterbock, H.G. and Hoffner, H.A. (1989.) The Hittite
dictionary of the Oriental Institute of the University of
Chicago. Vol. L-N, fasc. 4: nai- to nutarnu, CHD 3/4,
Chicago.
- Güterbock, H.G. and Hoffner, H.A. (1997). The Hittite
dictionary of the Oriental Institute of the University of
Chicago. Vol. P, fasc. 3: (UZU)pattar A to putkiya-, CHD
4/3, Chicago.
- Haas, V. (1984). Die Serien itkaḫi und itkalzi des
AZU-Priesters. Rituale für Tašmišarri und Tatuḫepa
sowie weitere Texte mit Bezug auf Tašmišarri, ChS 1/1,
Roma.
- Haas, V. (1994). Geschichte der hethitischen Religion,
HdO, Leiden.
- Hagenbuchner- Dresel, A. (2002). Massangaben bei
hethitischen Backwaren, DBH 1, Dresden.
https://taed.ktb.gov.tr
- Hoffner, H.A. (1974). Alimento Hethaeorum, Food
production in Hittite Asia Minor, New Haven: American
Oriental Society.
- Laroche, E. (1946). Recherches sur les noms des
dieux hittites, RHA 7/46 (1946-1947), 7-139.
- Masalcı Şahin, G. (2016). GIŠBALAG.DI Çalgısı
ve LÚBALAG.DI Görevlisi Üzerine, Ahmet Ünal
Armağanı (Ed. Sedat Erkut- Özlem Sir Gavaz), 347-354.
- Masalcı Şahin, G. (2018). Hititlerde Müzik, Müzik
Aletleri ve Müzisyenler, Ankara Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
- Masalcı Şahin, G. (2020). Hititlerde Müzik, Müzik
Aletleri ve Müzisyenler, Ankara: Bilgin Kültür Sanat
Yayınları.
- Masalcı Şahin, G. (2022). Hitit Dini Törenlerinde
Öpme Ritüeli, 6th International Conference on History
& Culture (April 22-24, 2022, Antalya), 29-38.
Mcmahon, G. (1991.) The Hittite State Cult of the
Tutelary Deities, AS 25, Chicago.
- Mcmahon, G. (1995). A Public Ritual for the Tutelary
Deity of the Hunting Bag and the Heptad, Second
International Hittite Congress, 263-268.
- Murat, L. (2008). Kupti- Kelimesi Üzerine Bir
İnceleme, VI Congresso Internazionale di Ittitologia
Roma, 5-9 settembre 2005, 575-585.
- Otten, H. (1959) Ritual bei Erneuerung von
Kultsymbolen hethitischer Schutzgottheiten, Fs
Friedrich, 351-359.
- Polvani, A.M. (1988). Osservazioni sut termine
ittita (giš)arkammi, OA, 27, 211-219.
- Popko, M. (1975). Zum hethitischen (KUŠ)kurša,
AoF, 2 :65-70.
- Puhvel, J. (1991). Hittite Etymological Dictionary
(HED) Vol.3: Words beginning with H, Berlin-New York:
Mouton de Gruyter.
- Puhvel, J. (1997). Hittite Etymological Dictionary
(HED) Vol.4: Words beginning with K, Berlin-New York.
- Roszkowska, H. (1987). Musical Terminology in
Hittite Cuneiform Texts, Orientalia Varsoviensia, 1, 23-30.
- Ruster, C and Neu, E. (1989). Hethitisches
Zeichenlexikon. Inventar und Interpretation der
Keilschriftzeichen aus den Bogazköy-Texten, StBoT
Beiheft, 2, Wiesbaden.
- Singer, I. (1984). The Hittite KILAM Festival,
Wiesbaden.
- Sir Gavaz, Ö. (2015). Hititçe Çivi Yazılı Metinlerde
Geçen KUŠ kurša Üzerine Bir Değerlendirme (An
Evaluation of KUŠ kurša which was Mentioned in Hittite
Cuneiform Text), Cahit Günbattı’ya Armağan, Ankara,
99-111.
- Sir Gavaz, Ö. ve Masalcı Şahin, G. (2021).
Boğazkale Arşivinden Hišuwa Bayramını Konu Alan
Yeni Bir Fragman (Bo 7850) / A New Fragment from the
Boğazkale Archive about the hišuwa Feast, ArAn, 15/1,
171-192.
- Taracha, P. (2009). Religions of Second Millennium
Anatolia, DBH, 27, Wiesbaden.
- Tischler, J. (1977-83). Hethitisches Etymologisches
Glossar (HEG) Teil I, A-K, Innsbruck.
- Tischler, J. (2001). Hethitisches Handwörterbuch,
Mit dem Wortschatz der Nachbarsprachen, (HHW),
Innsbruck.
- Ünal, A. (2007). Multilinguales Handwörterbuch des
Hethitischen / A Concise Multilingual Hittite Dictionary /
Hititçe Çok Dilli El Sözlüğü, Hamburg.
- Ünal, A. (2016). Hititçe Türkçe, Türkçe Hititçe Büyük
Sözlük. Hattice, Hurrice, Hiyeroglif Luvicesi, Çivi Yazısı
Luvicesi ve Palaca Sözlük Listeleriyle Birlikte/Grand
Dictionary of Hittite-Turkish, Turkish-Hittite alongside
with Word Lists of Hattian, Hurrian, Hieroglyphic and
Cuneiform Luwian and Palaic, Ankara: Bilgin Kültür
Sanat Yayınları.
- Ünal, A. (2019). Hitit Başkenti Hattuša’da Otuz
Bin Koyunlu, On Bin Boğalı ve Bol İçkili Büyük Şölen
Eski Anadolu’nun 3500 Yıllık Yemek ve İçkileri, Ankara:
Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
- Ünal, A. (2022). Çağdaş Feminizme Çığır Açan Eski
Anadolu Kadınları ve Kraliçe Puduhepa, Ankara: Bilgin
Kültür Sanat Yayınları.
- Weeden, M. (2011). Hittite Logograms and Hittite
Türk Arkeoloji ve Etnografya Dergisi, Yıl: 2024/1, Sayı: 87
25
- Scholarship, StBoT 54, Wiesbaden.
Wegner, I. and Salvini, M. (1991). Die hethitischhurritischen Ritualtafeln des (ḫ)išuwa-Festes, ChS ¼,
Roma