Dietary habits integrated with lifestyle have impact on health. Just only proper and balanced nutrition can prevent and treat many diseases. Celiac disease is a good example which the only known treatment is a gluten-free diet. This descriptive study aims to evaluate the knowledge, attitudes, and personal competencies of trainee doctors about the effects of gluten and gluten-free diet on health. A face-to-face survey was conducted on 175 participants who agreed to participate in the study (203 total) from a public university medical school's fifth year class from January to February 2020. Only 9.1% of the participants were able to correctly answer that wheat, barley, rye, and bulgur are all sources of gluten. The relationship between gluten and many diseases isn’t well known. In addition, 67.8% of participants were aware that a gluten-free diet can also cause additional health problems. However, it is not fully understood that a gluten-free diet can cause deficiencies as iron, calcium, vitamin D, folate, and magnesium. Total 68.5% of participants self reported as healthy eaters. Trainee doctors who believe they have received education on nutrition implied that they can provide effective dietary advice to their patients. Doctors with sufficient information will not only be able to treat their own patients more easily, but also increase the health awareness of the public in their area of responsibility. Effective interventions such as regular seminars, added nutrition education to students' classes, changes in curriculum or exam questions will be useful in improving the results of our study.
İnsana ve sağlığa bütüncül yaklaştığımızda, yaşam tarzıyla şekillenen beslenme alışkanlıkları büyük önem arz etmektedir. Sadece doğru ve dengeli beslenme ile birçok hastalık önlenebilir ve tedavi edebilir. Bu duruma en güzel örneklerden biri olan Çölyak hastalığı başta olmak üzere glüten hassasiyeti şemsiyesi kapsamındaki hastalıkların günümüzde bilinen tek tedavisi glütensiz diyettir. Tanımlayıcı tipteki bu araştırmada, yakın zamanda sağlık sisteminin bir parçasını oluşturacak stajyer hekimlerin glüten ve glütensiz diyetin sağlık üzerine etkileri hakkındaki bilgi, tutum, davranış ve kişisel yetkinliklerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bir kamu üniversitesi tıp fakültesi 5. sınıf öğrencileri (203 kişi) arasından araştırmaya katılmayı kabul eden 175 katılımcıya (Ocak - Şubat) 2020 tarihleri arasında yüz yüze anket uygulanmıştır. Katılımcıların yalnızca %9,1’i buğday, arpa, çavdar ve bulgur dörtlüsünün glüten içerdiğini doğru yanıtlayabilmiştir. Ayrıca glütenin birçok hastalık ile ilişkisi pek bilinmemektedir. Glüten hassasiyetinin görülme sıklığının prevalansın üzerinde olduğunun düşünülmesi ve daha sağlıklı olarak algılanmasıyla glütensiz diyet popülerleşebilmektedir. Katılımcıların %67,8’i glütensiz beslenmenin de ek sağlık sorunlarına yol açabileceğinin farkındadır. Ancak glütensiz diyetin mikronutrient (demir, kalsiyum, vitamin D, folat, magnezyum) eksikliklerine neden olabileceği tam olarak bilinmemektedir. Katılımcıların %68.5’i sağlıklı beslendiğini belirtmiştir. Beslenme konusunda yeterli eğitim aldığını düşünen stajyer hekimler danışanlarına etkili diyet önerisinde bulunabileceklerini düşünmektedir. Doğru, yeterli ve önemli bilgiler ile sahaya çıkan hekimler sadece kendi hastalarını daha kolay tedavi etmekle kalmayacak, aynı zamanda bulundukları görev alanındaki halkın sağlık bilincini de artıracaktır. Düzenli semineler, öğrencilerin derslerine yapılacak eklemelerle beslenmeye yönelik eğitimler, müfredat veya sınav sorularındaki yönelimlerin değişmesi gibi etkili müdahaleler çalışmamızın bize gösterdiği yetersiz sonuçların iyileştirilmesinde faydalı olacaktır.
Marmara üniversitesi klinik araştırmalar etik kurulundan 03.01.2020 tarihli 09.2020.130 protokol nolu etik kurul onayı ile gerekli izinler alınmıştır.
Yoktur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Health Nutrition, Preventative Health Care |
Journal Section | Case Reports |
Authors | |
Early Pub Date | March 23, 2024 |
Publication Date | April 19, 2024 |
Submission Date | February 8, 2024 |
Acceptance Date | March 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |
Lisans: CC BY 4.0