In 2010, 1.3 billion
tons of solid waste was produced on a global scale. 84% of these solid wastes
were collected and 15% were recycled.
In an integrated solid waste management
system, the highest cost is the collection and transportation of wastes, and
their ratio can reach up to 80% of total waste management cost. Major components of waste collection operational cost
are fuel cost, truck amortization and personnel cost. The amount of waste
collected, the physical characteristics of the waste, types of collection
trucks, truck capacities and the distance between the
city and the transfer station are other parameters affecting the cost. In this
study, in order to determine the effect of solid waste collection frequency on
total collection and transportation cost, a realistic scenario was developed
and cost analysis was carried out for both collection of waste with and without
transfer station cases. Parameters such as truck volume, waste density, waste
amount, distance between city and transfer station were determined after the
literature review was done and informations were taken from the authorized
persons in the private sector and local governments to achieve realistic
conditions in scenario. During this study, the total project life is estimated
to be 30 years, and the renewal of 6 years for 1 tender is foreseen. The
necessary calculations have been made for the scenario where the production of
waste is 100 tons/day and they are collected by 8 m3 trucks and
the transfer station is located 10 km away from the city. Collection and
transportation costs were calculated for two scenarios. First scenario includes
transfer station while second is not. In the following calculations, collection
frequency was reduced from once per day to once per week. When waste
collection frequency is decreased from everyday to once a week, where the
disposal facility is located 30 km away from the city, it has been found that
total collection and transportation cost reduced the almost 30 %.
Küresel ölçekte 2010
yılında toplamda 1,3 milyar ton katı atık üretilmiştir. Mevcut durumda bu katı
atıkların %84’ü toplanmakta ve %15’i geri
dönüştürülebilmektedir. Bir entegre katı atık yönetim sistemi içerisinde
maliyeti en yüksek kalemi atıkların toplanması ve taşınması oluşturmaktadır ve
maliyetleri toplam atık yönetimi içerisinde %80’e kadar ulaşabilmektedir.
Türkiye’de atıkların toplanması ilçe belediyeleri tarafından yapılmakta veya
yaptırılmaktadır. Yakıt giderleri, taşıt amortismanı ve personel giderleri atık
toplamanın başlıca işletme maliyet bileşenleridir. Toplanan atık miktarı,
atığın fiziksel özellikleri, toplama araçlarının tipleri, kapasiteleri ve
yerleşim yeri ile aktarma merkezi arasındaki mesafe maliyeti etkileyen diğer
parametrelerdir. Bu çalışmada katı atık toplama sıklığının toplama-taşıma
maliyetine etkisini belirleyebilmek adına gerçek koşullara uygun senaryo
geliştirilmiş, aktarmalı ve aktarmasız taşıma durumları için maliyet analizi
gerçekleştirilmiştir. Senaryonun gerçekçi olması için araç hacmi, atık yoğunluğu,
atık miktarı, yerleşim yeri ve aktarma merkezi mesafesi gibi parametreler;
literatür taraması sonrasında, özel sektör ve yerel yönetimlerde yetkili
kişilerden alınan bilgilerle oluşturulmuştur. Çalışmada toplam proje
ömrü 30 yıl olarak kabul edilmiş olup, 6 yılda 1 ihalenin yenilenmesi
öngörülmüştür. 8 m3 kasalı toplama
araçlarının kullandığı, 100 ton/gün atık üretimi olduğu ve aktarma merkezinin
yerleşim yerine 10 km uzaklıkta bulunduğu kabulüyle aktarmalı ve aktarmasız
taşıma için toplama ve taşıma maliyetleri hesaplanmış, toplama sıklığının günde
birden haftada bire düşürülmesi durumunda yaşanacak değişimler incelenmiştir.
Bertaraf tesisinin yerleşim yerinden 30 km mesafede olduğu durumlarda taşıma
sıklığının günde birden, haftada bire düşürülmesi toplama ve taşıma
maliyetlerini neredeyse %30 oranında düşürdüğü belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |