The dominating effect of social media in our daily
lives has been subject to much concern in various fields of studies. Exposure
to media has never been this high in the history of humanity. Implicit and
explicit effects of social media have been mentioned in literature, but the
main concern of the present study is to find out how it is generally used for
educational purposes- learning English as a foreign language in this context.
Hence, the purpose of this study is to identify students’ views and perceptions
about the use of social media in order to enhance their foreign language
learning. The study utilized a mixed method approach. While the quantitative
data were collected through the Scale of Attitude of Social Media as a Learning
Environment developed by Dönel-Akgül, Geçikli and Sungur (2018), qualitative data
were collected through open-ended questions that aimed to elicit students’ use
of social media for foreign language learning purposes. The participants were
122 students who were enrolled in the prep year program in the School of
Foreign Languages at Adana Science and Technology University. Results are
believed to provide implications on the facilitative and debilitative aspects
of the social media in learning a foreign language.
Sosyal medyanın günlük hayatımızdaki baskın etkisi birçok
çalışma alanında araştırma konusu olmuştur. İnsanlık, tarihin hiçbir döneminde
bu kadar fazla medyaya maruz kalmamıştır. Sosyal medyanın açık ve örtük
etkileri alan yazınında araştırılmıştır ancak bu çalışmanın asıl amacı sosyal
medyanın eğitim amaçlı, özellikle de İngilizcenin yabancı dil olarak
öğrenilmesinde, nasıl kullanıldığını ortaya
çıkarmaktır. Dolayısıyla bu çalışmanın amacı öğrencilerin yabancı dillerini
geliştirmek için sosyal medyanın kullanılması yönündeki görüş ve algılarının
belirlenmesidir. Çalışmada karma desenli araştırma yöntemi kullanılmış olup,
nicel veriler Dönel-Akgül, Geçikli ve Sungur (2018) tarafından geliştirilmiş
olan Öğrenme Ortamı Olarak Sosyal Medya Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Nitel
veriler ise öğrencilerin sosyal medyayı yabancı dil öğrenmede kullanma konusundaki
görüşlerini ortaya çıkarmayı amaçlayan açık uçlu sorularla toplanmıştır.
Katılımcılar, Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık sınıfına kayıtlı 122
öğrenciden oluşmuştur. Çalışmadan elde edilen sonuçların, sosyal medyanın
yabancı dil öğrenmedeki kolaylaştırıcı ve engelleyici yönleri konusunda
çıkarımlar sağladığı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |