Abstract
Semânî, Hanefi mezhebine mensup olup daha sonra Şafii mezhebini tercih
eden ve mütekellimîn metodunu iyi işleyen önemli bir usûlcüdür. Semânî
“Kevâtiu’l-edille” adlı usûl kitabında fukahâ metodunu iyi bilen, Hanefi
mezhebini hararetle savunan ve Cedel ilminin ilk kurucusu sayılan Debûsî’ye
âhâd haberle ilgili birçok eleştiri yöneltmiştir. Âhâd haber konusunun daha iyi
anlaşılması için araştırmamızda Semânî’nin Debûsî’ye yönelttiği eleştirileri ele
aldık. Semânî’nin Debûsî’ye âhâd haber konusunda yönelttiği eleştiriler
şunlardır: Umûmü’l-belvâ prensibine uyulması, râvilerin fakih olup olmaması,
usûl ile kıyas arasındaki ilişki, hadisin Kur’an’a arzı, mürsel haber ve haberin
diğer konularıdır. Semânî bu konularda Debûsî’nin âhâd haber çerçevesinde
belirlediği usûl anlayışını delillerle çürütmeye çalışmıştır.