Introduction: This study examines the exposure of students studying midwifery in universities with midwifery departments in the Aegean region to mobbing in clinical practice.
Methods: The cross-sectional study was conducted between April-June 2023 with 453 students studying in midwifery departments of state universities in the Aegean Region. Data were collected using online survey method via Google Forms. The data were analysed using the SPSS 25 package program.
Results: The mean age of the students participating in the study was 21.45±1.58 (min:19-max:34). 98.0% of the students have heard of the term mobbing and the most common ones are media/social media with 43.9% and occupational health and safety training with 30.6%. 51.4% of the students were exposed to mobbing and the most common period of exposure to mobbing was 3rd grade, the institution of exposure was university hospital, and the person who applied mobbing was a nurse. Of the students who were exposed to mobbing, 45.9% did not take any initiative to prevent mobbing. When asked how they reacted after mobbing, 46.4% stated that they shared the situation with their friends/family, and 32.2% stated that mobbing negatively affected their motivation.
Conclusion: It can be suggested that the school and the implementing institutions should cooperate in eliminating all kinds of risks that may lead to mobbing and raise awareness among students regarding dealing with mobbing.
Giriş: Bu araştırma, Ege Bölgesi’nde ebelik bölümü olan üniversitelerde ebelik eğitimi alan öğrencilerin klinik uygulamalarda mobbinge maruziyet durumlarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Kesitsel tipteki çalışma Nisan-Haziran 2023 tarihlerinde Ege Bölgesi’ndeki devlet üniversitelerinin ebelik bölümlerinde öğrenim gören 453 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler Google Forms aracılığı ile online anket yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Çalışma verilerinin analizi SPSS 25 paket programı ile yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21,45±1,58 (min:19-max:34)’tir. Öğrencilerin %98.0’si mobbing kavramını duymuştur ve en çok duydukları yer %43,9 ile medya/sosyal medya ve %30,6 ile iş sağlığı ve güvenliği eğitimidir. Öğrencilerin %51.4’ü mobbinge maruz kalmıştır. En fazla mobbinge maruz kalınan dönem 3. sınıf, maruz kalınan kurum üniversite hastanesi, mobbing uygulayan kişi hemşiredir. Mobbinge maruz kalan öğrencilerin %45.9’u mobbingi önlemek için herhangi bir girişimde bulunmamıştır. Mobbing sonrası ne tepki verdikleri sorulduğunda %46.4’ü yaşadığı durumu arkadaşları/ailesi ile paylaştığını, %32.2’si mobbingin motivasyonunu olumsuz etkilediğini belirtmiştir.
Sonuç: Okul ve uygulama yapılan kurumlar arasında mobbinge yol açacak ve maruz kalınacak her türlü riskin giderilmesi noktasında iş birliği yapılması ve öğrencilerde mobbing ile mücadele konusunda farkındalık geliştirilmesi sağlanması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Midwifery (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2024 |
Submission Date | January 30, 2024 |
Acceptance Date | April 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 8 |
Artuklu Health is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.