Research Article
BibTex RIS Cite

The Society That Produces Its Art: Mexican Painting

Year 2022, Volume: 28 Issue: 49, 172 - 181, 31.10.2022
https://doi.org/10.5152/ArtVis.2022.222280

Abstract

This study focuses on Mexican painting; It is an article considered within the scope of pre-Columbian art, pre-revolutionary art, the Mural revolution and the rights of La Ruptura. In this present study of historical research method, the estimation of plan engineer passions and life struggles, painting drawing related to art and developer reflection is discussed. The space design related to the subject is in many site studies that focus on Mexican paintings; However, the emphasis will be on the Mexican painting. In this way, taken from the left, long and close in the warmth of Mexican painting; it has been shaped in the forms of painting that stand out everywhere.

References

  • Akman, K. (2006). Meksika’nın yaşayan modern sanatı. https ://ww w.izinsizg oster i.net /asal sayi1 09/ku bilay .akma n.2_1 09.ht ml
  • Aksoy, M., & Elmas, H. (2020). Toplumlara devrimi anlatmada resim sanatının yeri: Meksika, Rusya ve Türkiye örnekleri (Tez No. 624694) [Sanatta Yeterlik Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Altınok, N. (2014). Latin Amerika modern sanatı üzerine. Art-Sanat Dergisi, 2, 307–318. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuarts/issue/ 8770/ 109638
  • Arıklı, E. (1975). Devrimler ve kültür tarihi ansiklopedisi. Gelişim Yayınları.
  • Armağan, İ. (1992). Sanat toplumbilimi demokrasi kültürüne giriş. İleri Kitabevi.
  • Ayataç, M. (1993). Yüzyıl Meksika resim rönesansı. Troya Yayıncılık.
  • Berksoy, F. (1998). 20. yüzyıl Batı ve Türk resminde toplumsal gerçekçilik. Bakışlar Matbaacılık.
  • Boone, E. T. (2000). Kırmızı ve siyah hikayeler: Aztek ve Mixtec’in resimli tarihçesi. Texas Üniversitesi Yayınları.
  • Carballo, D. M., & Robb, M. H. (2017). Lighting the world: Teotihuacan and urbanism in Central Mexico. Matthew H. Robb (Ed.), Teotihuacan: City of water, city of fire (ss. 12-19) içinde. Fine Arts Museums of San Francisco and University of California Press.
  • Carrillo, L. (1968). Palabras sueltas. [Fotoğraf]. https://museodemujeres.co m/es/ bibli oteca /23-a nalog ia-s- escri -ptop in-tu ra-en -pala bra-s-de-l ilia- carri llo
  • Campillo, R., Feria, M. (2010). Arte y Grupos de Poder: El Muralismo y La Ruptura. Centro de Estudios Políticos. Facultad de Ciencias Políticasy Sociales. UNAM. (21), 83–100. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.2010.21.24149
  • Clark, T. (2017). Sanat ve propaganda kitle kültürü çağında politik imge S. Esin Hoşsucu & K. Dizisi (Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Coe, M. D. (2002). Mayalar. Arkadaş Yayınevi.
  • Coe, M. D. (2002). Bonampak Kralı Chan Muwan ve onun astları. [Fotoğraf]. https://ma yagod softi me.co m/pap ers/C offey .
  • Coronel, P. (1971). La Guerra Florida. [Fotoğraf]. https://www.mutualart.com /Artw ork/L a-gue rra-f​lorid a/7A0 C46C6 485E1 E2A
  • Cowgill, G. L. (2015). Ancient Teotihuacan, early urbanism in Central Mexico. Cambridge University Press.
  • Eşen, A. C. (2015). Resim sanatı tarihinde devrimler ve karşıdevrimler. Kaynak Yayınları.
  • Farthing, S. (2012). Sanatın tüm öyküsü. Hayalperest Yayınevi.
  • Felguerez, M. (1965). Obrita Cercana. [Fotoğraf]. https://inverarte.co m/artista/ manue l-fel guere z/obr a/165 /
  • Fraenkel, R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education. Connect Learn Succeed.
  • Fuente, D. (2019). La disputa de “La ruptura” con el muralismo (1950–1970): Luchas de clases en la rearticulación del campo artístico mexicano. Contemporanea Sociologia.
  • Fulton, C. (2008). Estudios de Historia Moderna y Contemporanea de Mexico. n. 35, enero-junio 2008, 5–47. https://doi.org/10.22201/iih.24485004e.2008.035
  • Fulton, C. (2012). José Luis Cuevas and the “New” Latin American Artist. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas vol. XXXIV, 101, 139–179.
  • Gombrich, E. H. (2020). Sanatın öyküsü. Remzi Kitabevi.
  • Harris, J. C. (2012). Diego Rivera’s man at the crossroads. Archives of General Psychiatry, 69(4), 337–8. [CrossRef]
  • Headrick, A. (2007). The Teatihuacan trinity, the sociopolitical structure of an ancient mesoamerican City. University of Texas Press.
  • Heyworth, R. (2014). Tepantitla Mural 3 – Mountain of Abundance. [Fotoğraf]. https ://un cover edhis tory. com/m exico /teot ihuac an/te panti tla/
  • Jimenez, M. (2021). Latin American modernism, Latin American art, an introduction. https ://ar t104. press books .com/ chapt er/la tin-a meric an-mo derni sm/
  • Keser, N. (2006). Tek parti döneminde Türk resim sanatının ideolojik üretimi (Tez No. 205153) [Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kınalı, E. (2017). Toplumcu gerçekçilik akımının Türk resim sanatına etkisi ve Abidin Dino (Tez No. 454719) [Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kirkwood, B. (2000). The history of Mexico. Greenwood Press.
  • Koçaş, H. (2021). Yüzyıl erken dönem Meksika Sanatı. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi. https://www.academia.ed u/47669567/XX_Y%C3%9C ZYIL_20_Y%C3% 9CZIL_ERK EN_D%C3 % 96 NEM_MEKS%C4%B0KA_SANATI
  • Murillo, G. (1942). Cola de Caballo. [Fotoğraf]. http: //66. 111.6 .112/ objec ts/ 686/cola-decabal lo;js essio nid=8 56138 39F95 3EA30 98F6B 5EFD 642C6 37?ct x=2fd 4761f -436c -44a6 -837e -07ca 9b68a 153&idx=22
  • Navarro, A. C. (1984). Gerardo Murillo, el Dr. Atl. Universidad Nacional Autónoma de Mexico.
  • Oles, J. (2011). Diego Rivera David Alfaro Sigueiros José Clemente Orozco. The Museum of Modern Art.
  • Onuk, E., Akbulut, D. (2020). Meksika’da devrim sonrası propaganda aracı olarak duvar resminin kullanımı. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 80–94. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ inijoss/issue/55622/731946
  • Ordiales, M. C. (2005). Pedro coronel: Hombre universal, pedro coronel: Retrospectiva instituto nacional de bellas artes.
  • Orozco, J. C. (1940). Dive bomber and tank. [Fotoğraf]. https:// www.m oma.o rg/co llect ion/w orks/ 80681
  • Ponce, G. J. (1992). Crónica de la intervención, México, (2 vols.). Lecturas Mexicanas, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
  • Rivera, D. (1934). Man, controller of the universe. [Fotoğraf]. https://en.wikipedia.org/ wiki/ Man_a t_the Cros sroads.
  • Santa Barbara Museum of Art. (2021). A resource for students and teachers, David Alfaro
  • Siqueiros. https://www.sbma.net/sites/default/files/attachment/Siqueiros_Packet_ENGLISH.pdf
  • Siqueiros, D. A. (1950). Torment and apotheosis of cuauhtémoc. [Fotoğraf]. https://www.wikiart.org/en/david-alfaro-siqueiros/the-torment-ofcuauh temoc-1950.
  • Siqueiros, D. A. (1975). Art and revolution. Lawrence and Wishart.
  • Stein, P. (1994). Siqueiros his life and works. International Publishers.
  • Tansuğ, S. (1999). Resim sanatının tarihi. Remzi Kitabevi.
  • Toledo, F. (1963). Orgía. [Fotoğraf]. http: //www .scie lo.or g.mx/ sciel o.php?scri pt=sc i_art text& pid=S 0185- 12762 01700 02000 11
  • Tolstoy, L. N. (2019). Sanat nedir? Mazlum Beyhan (Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Townsend, R. F. (2001). Aztekler. Arkadaş Yayınevi.
  • Usta, M. (2013). Meksika devrim süreci ve Plutarco Elias Calles. (Tez No.357683) [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.

Sanatını Doğuran Toplum: Meksika Resim Sanatı

Year 2022, Volume: 28 Issue: 49, 172 - 181, 31.10.2022
https://doi.org/10.5152/ArtVis.2022.222280

Abstract

Bu çalışma, Meksika resim sanatını; Kolomb öncesi sanat, Devrim öncesi sanat, Mural devrimi ve La Ruptura hareketi başlıkları altında değerlendiren bir araştırma makalesidir. Tarihsel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, Meksika halkının bağımsızlık tutkularının ve yaşam mücadelelerinin, sanata ve sanatçıya yansıyan yönleri ile Meksika resim sanatının tarihsel gelişimi ele alınmıştır. Konuyla ilgili alan yazın incelendiğinde, Meksika’nın duvar resimlerini konu alan çok fazla çalışmaya yer veriliği; ancak, Meksika resim sanatının tarihsel gelişimi üzerinde durulmadığı görülmüştür. Bu araştırmada, Meksika resim sanatının tarihsel gelişimi uzun soluklu ve birbirine bağlantılı bir biçimde ele alınmış; her dönemde öne çıkan resim anlayışı eserler üzerinden ayrıntılı bir biçimde betimlenmiştir.

References

  • Akman, K. (2006). Meksika’nın yaşayan modern sanatı. https ://ww w.izinsizg oster i.net /asal sayi1 09/ku bilay .akma n.2_1 09.ht ml
  • Aksoy, M., & Elmas, H. (2020). Toplumlara devrimi anlatmada resim sanatının yeri: Meksika, Rusya ve Türkiye örnekleri (Tez No. 624694) [Sanatta Yeterlik Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Altınok, N. (2014). Latin Amerika modern sanatı üzerine. Art-Sanat Dergisi, 2, 307–318. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuarts/issue/ 8770/ 109638
  • Arıklı, E. (1975). Devrimler ve kültür tarihi ansiklopedisi. Gelişim Yayınları.
  • Armağan, İ. (1992). Sanat toplumbilimi demokrasi kültürüne giriş. İleri Kitabevi.
  • Ayataç, M. (1993). Yüzyıl Meksika resim rönesansı. Troya Yayıncılık.
  • Berksoy, F. (1998). 20. yüzyıl Batı ve Türk resminde toplumsal gerçekçilik. Bakışlar Matbaacılık.
  • Boone, E. T. (2000). Kırmızı ve siyah hikayeler: Aztek ve Mixtec’in resimli tarihçesi. Texas Üniversitesi Yayınları.
  • Carballo, D. M., & Robb, M. H. (2017). Lighting the world: Teotihuacan and urbanism in Central Mexico. Matthew H. Robb (Ed.), Teotihuacan: City of water, city of fire (ss. 12-19) içinde. Fine Arts Museums of San Francisco and University of California Press.
  • Carrillo, L. (1968). Palabras sueltas. [Fotoğraf]. https://museodemujeres.co m/es/ bibli oteca /23-a nalog ia-s- escri -ptop in-tu ra-en -pala bra-s-de-l ilia- carri llo
  • Campillo, R., Feria, M. (2010). Arte y Grupos de Poder: El Muralismo y La Ruptura. Centro de Estudios Políticos. Facultad de Ciencias Políticasy Sociales. UNAM. (21), 83–100. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.2010.21.24149
  • Clark, T. (2017). Sanat ve propaganda kitle kültürü çağında politik imge S. Esin Hoşsucu & K. Dizisi (Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Coe, M. D. (2002). Mayalar. Arkadaş Yayınevi.
  • Coe, M. D. (2002). Bonampak Kralı Chan Muwan ve onun astları. [Fotoğraf]. https://ma yagod softi me.co m/pap ers/C offey .
  • Coronel, P. (1971). La Guerra Florida. [Fotoğraf]. https://www.mutualart.com /Artw ork/L a-gue rra-f​lorid a/7A0 C46C6 485E1 E2A
  • Cowgill, G. L. (2015). Ancient Teotihuacan, early urbanism in Central Mexico. Cambridge University Press.
  • Eşen, A. C. (2015). Resim sanatı tarihinde devrimler ve karşıdevrimler. Kaynak Yayınları.
  • Farthing, S. (2012). Sanatın tüm öyküsü. Hayalperest Yayınevi.
  • Felguerez, M. (1965). Obrita Cercana. [Fotoğraf]. https://inverarte.co m/artista/ manue l-fel guere z/obr a/165 /
  • Fraenkel, R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education. Connect Learn Succeed.
  • Fuente, D. (2019). La disputa de “La ruptura” con el muralismo (1950–1970): Luchas de clases en la rearticulación del campo artístico mexicano. Contemporanea Sociologia.
  • Fulton, C. (2008). Estudios de Historia Moderna y Contemporanea de Mexico. n. 35, enero-junio 2008, 5–47. https://doi.org/10.22201/iih.24485004e.2008.035
  • Fulton, C. (2012). José Luis Cuevas and the “New” Latin American Artist. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas vol. XXXIV, 101, 139–179.
  • Gombrich, E. H. (2020). Sanatın öyküsü. Remzi Kitabevi.
  • Harris, J. C. (2012). Diego Rivera’s man at the crossroads. Archives of General Psychiatry, 69(4), 337–8. [CrossRef]
  • Headrick, A. (2007). The Teatihuacan trinity, the sociopolitical structure of an ancient mesoamerican City. University of Texas Press.
  • Heyworth, R. (2014). Tepantitla Mural 3 – Mountain of Abundance. [Fotoğraf]. https ://un cover edhis tory. com/m exico /teot ihuac an/te panti tla/
  • Jimenez, M. (2021). Latin American modernism, Latin American art, an introduction. https ://ar t104. press books .com/ chapt er/la tin-a meric an-mo derni sm/
  • Keser, N. (2006). Tek parti döneminde Türk resim sanatının ideolojik üretimi (Tez No. 205153) [Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kınalı, E. (2017). Toplumcu gerçekçilik akımının Türk resim sanatına etkisi ve Abidin Dino (Tez No. 454719) [Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kirkwood, B. (2000). The history of Mexico. Greenwood Press.
  • Koçaş, H. (2021). Yüzyıl erken dönem Meksika Sanatı. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi. https://www.academia.ed u/47669567/XX_Y%C3%9C ZYIL_20_Y%C3% 9CZIL_ERK EN_D%C3 % 96 NEM_MEKS%C4%B0KA_SANATI
  • Murillo, G. (1942). Cola de Caballo. [Fotoğraf]. http: //66. 111.6 .112/ objec ts/ 686/cola-decabal lo;js essio nid=8 56138 39F95 3EA30 98F6B 5EFD 642C6 37?ct x=2fd 4761f -436c -44a6 -837e -07ca 9b68a 153&idx=22
  • Navarro, A. C. (1984). Gerardo Murillo, el Dr. Atl. Universidad Nacional Autónoma de Mexico.
  • Oles, J. (2011). Diego Rivera David Alfaro Sigueiros José Clemente Orozco. The Museum of Modern Art.
  • Onuk, E., Akbulut, D. (2020). Meksika’da devrim sonrası propaganda aracı olarak duvar resminin kullanımı. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 80–94. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ inijoss/issue/55622/731946
  • Ordiales, M. C. (2005). Pedro coronel: Hombre universal, pedro coronel: Retrospectiva instituto nacional de bellas artes.
  • Orozco, J. C. (1940). Dive bomber and tank. [Fotoğraf]. https:// www.m oma.o rg/co llect ion/w orks/ 80681
  • Ponce, G. J. (1992). Crónica de la intervención, México, (2 vols.). Lecturas Mexicanas, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
  • Rivera, D. (1934). Man, controller of the universe. [Fotoğraf]. https://en.wikipedia.org/ wiki/ Man_a t_the Cros sroads.
  • Santa Barbara Museum of Art. (2021). A resource for students and teachers, David Alfaro
  • Siqueiros. https://www.sbma.net/sites/default/files/attachment/Siqueiros_Packet_ENGLISH.pdf
  • Siqueiros, D. A. (1950). Torment and apotheosis of cuauhtémoc. [Fotoğraf]. https://www.wikiart.org/en/david-alfaro-siqueiros/the-torment-ofcuauh temoc-1950.
  • Siqueiros, D. A. (1975). Art and revolution. Lawrence and Wishart.
  • Stein, P. (1994). Siqueiros his life and works. International Publishers.
  • Tansuğ, S. (1999). Resim sanatının tarihi. Remzi Kitabevi.
  • Toledo, F. (1963). Orgía. [Fotoğraf]. http: //www .scie lo.or g.mx/ sciel o.php?scri pt=sc i_art text& pid=S 0185- 12762 01700 02000 11
  • Tolstoy, L. N. (2019). Sanat nedir? Mazlum Beyhan (Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Townsend, R. F. (2001). Aztekler. Arkadaş Yayınevi.
  • Usta, M. (2013). Meksika devrim süreci ve Plutarco Elias Calles. (Tez No.357683) [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Reviews
Authors

İsmail Tetikçi This is me

Canan Kartı

Publication Date October 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 28 Issue: 49

Cite

APA Tetikçi, İ., & Kartı, C. (2022). Sanatını Doğuran Toplum: Meksika Resim Sanatı. Art Vision, 28(49), 172-181. https://doi.org/10.5152/ArtVis.2022.222280