Yaşam becerilerinden biri olan finansal okuryazarlık becerileriyle ilgili Türkiye’de gerçekleştirilen araştırmalar, katılımcıların bu beceride istenilen düzeyde olmadığına işaret etmektedir. Bu durum, bütün eğitim alanlarında olduğu gibi ana dili eğitiminde de finansal okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesi için çalışmalar yapılmasını zorunlu kılmaktadır. Ancak Türkçe eğitiminin finansal okuryazarlık becerilerini geliştirme potansiyeli alan yazında ayrıca incelenmemiştir. Bu eksiklikten hareketle gerçekleştirilen bu araştırmada Türkçe eğitiminin kişilerin finansal okuryazarlık becerilerini geliştirmeye elverişlilik durumunu çok yönlü olarak ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu doğrultuda durum araştırması deseniyle yürütülen bu araştırmada, Türkçe öğretmenleri ve öğretmen adaylarının konuya ilişkin kavramsal bilgi birikimi, görüş, gözlem ve önerileri derlenmiştir. Çalışmada katılımcıların önemli bir bölümünün finansal okuryazarlık kavramının içlemine ilişkin ayrıntılı bilgi sahibi olmadığı, öğretim programı ve ders kitaplarını yeterli görmediği, çoğunlukla yaşamla ilişkilendirilmiş, metin temelli ve kavram öğretimi ağırlıklı bir yolla Türkçe derslerinde finansal okuryazarlığı geliştirmeyi önerdikleri saptanmıştır. Çalışmada ulaşılan bulgular doğrultusunda sürmekte olan ana dili eğitiminin finansal okuryazarlık becerilerini geliştirmede yeterli olmadığı söylenebilir. Çalışma ana dili eğitiminde finansal okuryazarlık becerilerini gündeme getiren ilk araştırma olması ve araştırma grubunun çeşitlendirilmesiyle öne çıkmakta, bu becerinin ana dili eğitiminde geliştirilmesi için geliştirilen önerileriyle dikkat çekmektedir.
Bu çalışma gerek Erciyes Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler etik kurulu gerek Milli Eğitim Bakanlığının izinleriyle gerçekleştirilmiştir.
TÜBİTAK
TÜBİTAK 2209-A 1919B012114058
TÜBİTAK ve Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesine bu çalışmanın gerçekleştirilmesi için sağladıkları olanaklardan dolayı teşekkür ederiz.
A study conducted in Turkey on financial literacy skills, which is one of life skills, indicates that participants are not at the desired level in this skill. This situation necessitates studies to improve financial literacy skills in mother tongue education as in all educational fields. However, the potential of Turkish language education to develop financial literacy skills has not been examined in the literature. This study aims to reveal the suitability of Turkish language education to develop people's financial literacy skills in a multidimensional way. Consequently, in this study, which employed a case study design, the conceptual knowledge, opinions, observations, and suggestions of Turkish teachers and prospective teachers on the subject were collated. The study revealed that a significant proportion of the participants lacked detailed information about the concept of financial literacy, considered the curriculum and textbooks to be inadequate, and proposed developing financial literacy in Turkish lessons in a manner that is largely associated with life, text-based, and concept teaching. In accordance with the findings of the study, it can be concluded that the current mother tongue education is inadequate for the development of financial literacy skills. The study is notable for being the first to prioritize financial literacy skills in mother tongue education, for its diverse research group, and for its recommendations for the advancement of this skill in mother tongue education.
TÜBİTAK 2209-A 1919B012114058
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Acquisition |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | TÜBİTAK 2209-A 1919B012114058 |
Publication Date | September 28, 2024 |
Submission Date | May 17, 2024 |
Acceptance Date | August 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 1 Issue: 2 |