In this study, aromatic tourism, which has started to become apparent with the increase of interest in authentic lives and natural products by using aromatic plants and has no conceptual explanation in the literature, is examined. In this study, it is tried to determine the scope of aromatic tourism and to create a conceptual framework based on aromatic plants and their use in tourism activities. As a result of the conceptual studies, it has been determined that aromatic tourism can be an alternative tourism type and can be evaluated within this scope. In aromatic tourism, the protection of the natural structures of the regions with the highest sensitivity as possible serves to the sustainable use of existing resources, which is the fundamental purpose of alternative tourism. In addition, it aims to diversify touristic products in alternative tourism, eliminating seasonality and making tourism demand more balanced. Again, in achieving this goal, aromatic tourism supports both touristic product diversification and enables the development of existing tourism regions.
Bu çalışmada, aromatik bitkilerden yararlanılarak otantik yaşamlara ve doğal ürünlere karşı olan ilginin artış göstermesiyle yeni belirginleşmeye başlayan ve literatürde herhangi bir kavramsal açıklaması bulunmayan aromatik turizm irdelenmiştir. Çalışmada, aromatik bitkiler ve bu bitkilerin turizm faaliyetlerinde kullanımından yola çıkılarak aromatik turizmin kapsamı belirlenmeye ve kavramsal çerçevesi oluşturulmaya çalışılmıştır. Yapılan kavramsal incelemeler sonucunda aromatik turizmin bir alternatif turizm türü olabileceği ve bu kapsamda değerlendirilebileceği belirlenmiştir. Aromatik turizmde, yörelerin doğal yapılarının mümkün olduğunca en yüksek hassasiyetle korunması, alternatif turizmin temel amacı olan mevcut kaynakların korunarak sürdürülebilir bir şekilde kullanılmasına hizmet etmektedir. Ayrıca, alternatif turizmde turistik ürünlerin çeşitlendirilme yoluna gidilerek mevsimsellik özelliği ortadan kaldırma ve turizm talebini daha dengeli hale getirme amacı bulunmaktadır. Söz konusu amacı gerçekleştirmede aromatik turizm, hem turistik ürün çeşitlendirmesine destek olmakta hem de mevcut turizm yörelerinin gelişmesini sağlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Submission Date | June 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 3 |