The concept of leadership, which has attracted attention from ancient times to the present, is an important concept in the success of organizations. With the advancement of time, the concepts of change, development and innovation that occur in organizations as well as in every field, have revealed different types of leadership approaches. With the advancing time, each different type of organization has brought with it the leadership approach that is most suitable for itself and will help the organization achieve its goals. The aim of this study is to examine the concept of social work leadership, which is a new approach, from the perspective of school senior administrators affiliated with national education, which is a social service institution. Data were obtained by interview technique, one of the qualitative research methods, and after the data obtained from the interviews with 3 managers and 5 assistant managers were transferred to the computer environment, the data were subjected to descriptive analysis and content analysis. As a result of the study, it was revealed that social work leaders should have certain characteristics in order to manage their institutions successfully. These features: Prioritizing the needs of the people he serves, service-oriented, always keeping the quality of the service he provides high, helpful, compassionate, empathetic, motivating his group, strong communication and crisis management skills etc.
Hizmet Sosyal hizmet Sosyal hizmet liderliği Nitel araştırma.
Zamanın ilerlemesi ile birlikte örgütlerde meydana gelen değişim, gelişim ve yenilik kavramları farklı liderlik yaklaşımlarını ortaya çıkarmıştır. İlerleyen zamanla birlikte her örgüt tipi kendisi için en uygun ve örgütün hedeflerine ulaşmalarına yardımcı olacak liderlik yaklaşımını da beraberinde getirmiştir. Bu çalışmanın amacı, yeni bir yaklaşım olan sosyal hizmet liderliği kavramını bir sosyal hizmet kurumu olan okul üst düzey yöneticilerinin bakış açısıyla incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği ile veriler elde edilmiş olup toplam 8 kişi ile yapılan görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analize ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın sonucunda sosyal hizmet liderlerinin hizmet ettiği kişilerin ihtiyaçlarına öncelik tanıyan, hizmet odaklı, sunduğu hizmetin niteliğini yüksek tutan, yardımsever, merhametli, empati kurabilen, grubunu motive eden, güçlü iletişim ve kriz yönetme becerisine sahip vb. birtakım özelliklere sahip olması gerektiği ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Mart 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 22 Sayı: 1 |