Governments use tax policies to generate revenue; to protect citizens from excessive consumption of harmful products. With the taxes applied to products such as carbonated and alcoholic beverages and tobacco products that are considered harmful to health, also known as Pigouvian taxes, it is aimed both to reduce the consumption of these goods and to reduce the health expenses that may arise as a result of their consumption. In addition, while imposing such taxes, governments in Muslim-intensive geographies aim to gain the support of conservative voters by expressing that they “protect their citizens from the harmful effects of sinful products such as alcohol”. As a result of the economic policies implemented by governments, the rates of these taxes are increased excessively from time to time. In such periods, this tax increase may cause social reactions, as the citizens can obtain products at higher prices compared to the past and taxes can be used in oppositional political discourses. Within the scope of the study, the use of the tax on alcoholic beverages in political discourse in Turkey and the reactions of Twitter users were examined using the content analysis.
Hükümetler gelir sağlamak; vatandaşları zararlı ürünlerin aşırı tüketiminden korumak adına vergi politikalarını kullanmaktadırlar. Sağlığa zararlı olarak nitelendirilen gazlı ve alkollü içeceklerle tütün mamulleri gibi ürünlere uygulanan vergilerle, diğer adıyla Pigoucu vergilerle, hem bu malların tüketimini azaltmak; hem de bunların tüketimi neticesinde ortaya çıkması muhtemel sağlık giderlerini düşürmek amaçlanmaktadır. Öte yandan Müslüman yoğun coğrafyalarda bulunan hükümetler bu vergileri uygularken “vatandaşlarını alkol gibi günah sayılan ürünlerin zararlı etkilerinden koruduklarını” dile getirerek, muhafazakar seçmenlerin desteğini kazanmayı da hedeflemektedirler. Hükümetler tarafından uygulanan ekonomi politikalarının uzantısı olarak dönem dönem bu vergilerin oranlarının aşırı artırıldığı görülmektedir. Bu dönemlerde vatandaşlar ürünleri eskiye kıyasla daha yüksek fiyatlarla aldıklarından bu vergi artışı toplumsal tepkilere neden olabilmekte ve vergiler muhalif siyasal söylemlerde kullanılabilmektedir. Çalışmada Türkiye’de alkollü içeceklerden alınan verginin siyasal söylemde kullanımı ve Twitter kullanıcılarının verdikleri tepkiler içerik analiziyle incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Public Finance |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 25, 2024 |
Publication Date | March 25, 2024 |
Submission Date | November 17, 2023 |
Acceptance Date | December 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 24 Issue: 1 |