Çalışma voleybolcuların zihinsel antrenman ve algılanan yorgunluk seviyelerinin müsabaka sonucu puanlarını nasıl etkilediğini incelemek amacıyla, Gençler Voleybol Bölge Şampiyonası’na katılan 10 kız, 11 erkek voleybol takımından toplam 225 sporcuyla araştırma yapılmıştır. Müsabakalar öncesi sporculara ‘‘Chalder Yorgunluk Ölçeği’’ ve ‘‘Sporda Zihinsel Antrenman Envanteri’’ uygulanmıştır. Şampiyona sonrası tüm takımların müsabaka puanları Okul Sporları Federasyonu’ndan alınmıştır. Sporcuların algılanan yorgunluk ve zihinsel antrenman düzeyleri ile müsabaka sonucu puanı arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Analiz sonucu, algılanan yorgunluk ve zihinsel antrenman düzeyi ile maç sonucu puanları arasında ilişki olduğundan, bağımsız değişkenlerin maç sonucu puanını yordama gücünü belirlemek için çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Analizler SPSS25 kullanılarak .05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Analiz sonucunda, zihinsel antrenman düzeyi ile algılanan yorgunluk düzeyi arasında negatif yönlü ilişki (r=-.305, p<.01) ve müsabaka sonu puanı ile pozitif yönlü ilişki (r=.244, p<.01) görülürken, algılanan yorgunluk düzeyi ile müsabaka sonu puanı arasında negatif yönlü (r=-.149, p<.05) ilişki tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonucuna göre zihinsel antrenman ve algılanan yorgunluk düzeyi birlikte müsabaka sonu puanının anlamlı bir yordayıcısıdır (F(2.222)=7.811, p<.005). İki değişken birlikte müsabaka sonu puanındaki varyansın %6’sını açıklamakla birlikte, yorgunluk düzeyinin müsabaka sonu puanı anlamlı yordamadığı görülürken, zihinsel antrenman düzeyinin müsabaka sonu puanı anlamlı yordadığı görülmüştür. Çalışma sonucunda zihinsel antrenman ve algılanan yorgunluk değişkenlerinin performansı etkilediği söylenebilir. Bu bağlamda sporcuların performansını artırmak için fiziksel antrenmanın yanında zihinsel antrenmanlara da yer verilmesi tavsiye edilmektedir.
The aim of this study was to investigate the effects of mental training (MT) and perceived fatigue levels (PF) on the performance of volleyball players participating in the Junior Volleyball Regional Championships. A total of 225 athletes from 10 girls' and 11 boys' volleyball teams were selected as participants. Prior to the competitions, the athletes completed two surveys, namely the "Chalder Fatigue Scale" and the " Mental Training Qestionnaire-SMTQ," to assess their PF levels and MT proficiency, respectively. Following the conclusion of the championship, the competition scores of all teams were obtained from the School Sports Federation. To examine the relationships among PF, MT levels, and competition scores, a Pearson correlation analysis was conducted. The results revealed a significant negative correlation between MT level and PF level (r = -.305, p<.01), indicating that higher levels of MT were associated with lower levels of PF. Additionally, a significant positive correlation was found between MT level and end-of-competition score (r = .244, p<.01), indicating that higher levels of MT were related to better performance outcomes. Conversely, a significant negative correlation was observed between PF level and end-of-competition score (r = -.149, p<.05), suggesting that higher levels of PF were associated with lower performance scores. Furthermore, a multiple linear regression analysis was conducted to determine the combined predictive power of MT and PF level on the end-of-competition score. The results demonstrated that the two variables together significantly predicted the end-of-competition score (F(2, 222) = 7.811, p<.005). However, the individual contribution of PF level was not significant, whereas MT level emerged as a significant predictor. In conclusion, these findings indicate that MT and PF play crucial roles in the performance of volleyball players. Therefore, it is recommended that MT be integrated into athletes' training programs to enhance their overall performance outcomes.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology, Sports Training |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | October 16, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | June 10, 2023 |
Acceptance Date | September 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .