This study aims to compare graduate students placed in Gazi University Faculty of Sports Sciences Department of Sports Management with the special talent examination system (STEE) and central placement examination systems (CPES) in terms of various variables. In the study in which the screening model was used, the typical sampling method from the purposive sampling method was used to determine the participants. In this context, Gazi University Faculty of Sport Sciences was preferred because it does not differ from the universe in terms of its basic features, can represent the universe, and has students with both central and special talent exams. The participants of the study consisted of 301 students who graduated with a talent examination system between 2007-2011 and with the central placement examination system between 2012-2016. To determine the theoretical and applied course averages of the students, 54 compulsory courses were examined within the scope of the study. The data were obtained from the Gazi University student information system. Frequency and percentage analysis were used in data analysis, and independent samples t-test was used to test whether there was a significant difference between students' academic averages. With the analysis of the data obtained in our research, it has been determined that both the theoretical and practical course general success points and course attendance averages of the students who enter with the CPES score are higher than the students who enter with the STES, and their overall grade averages are significantly higher (p<.05). In addition, it was determined that there was a significant decrease in the number of female students in sports management departments with CPES. As a result, it can be said that the CPES in sports management departments is effective in selecting more successful students in academic terms, but it will increase the gender inequality that is already present in the sports management profession.
Bu çalışmanın amacı, Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spor Yöneticiliği bölümüne özel yetenek ve merkezi yerleştirme sınavı sistemleri ile yerleştirilmiş mezun öğrencilerin çeşitli değişkenler açısından karşılaştırmaktır. Tarama modelinin kullanıldığı çalışmada katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örneklem yönteminden tipik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda temel özellikleri bakımından evrenden farklılaşmaması, evreni temsil yeteneği olması ve hem merkezi hem de özel yetenek sınavıyla alım yapmış olması nedeniyle Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi tercih edilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını 2007-2011 yılları arasında özel yetenek sınavıyla, 2012-2016 yılları arasında merkezi yerleştirme sistemi ile mezun olmuş toplam 301 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin teorik ve uygulamalı ders ortalamalarını belirleyebilmek için zorunlu olarak aldıkları 54 ders çalışma kapsamında incelenmiştir. Veriler Gazi Üniversitesi öğrenci bilgi sisteminden elde edilmiştir. Veri analizinde frekans ve yüzde analizi ve öğrencilerin akademik ortalamaları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını test etmek için bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Araştırmamızda elde edilen verilerin analizi ile MYS puanı ile giriş yapan öğrencilerin hem teorik hem de uygulama ders genel başarı puanları ve derse devam durum ortalamalarının ÖYS ile giriş yapan öğrencilerden yüksek olduğu ve genel not ortalamalarının da anlamlı şekilde (p<.05) yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca MYS ile alım yapılmasıyla spor yöneticiliği bölümlerinde kadın öğrenci sayısında düşüş yaşandığı belirlenmiştir. Sonuç olarak spor yöneticili bölümlerinde merkezi yerleştirme sisteminin akademik anlamda daha başarılı öğrenciler seçmede etkili olduğu ancak spor yöneticiliği mesleğinde hali hazırda bulunan cinsiyet eşitsizliğini arttıracak nitelikte olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | October 23, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | August 23, 2023 |
Acceptance Date | October 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .