Research Article
BibTex RIS Cite

Comparison of Students Placed in Gazi University Sports Management Department With Two Different Student Selection Systems

Year 2023, , 439 - 453, 29.10.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1348575

Abstract

This study aims to compare graduate students placed in Gazi University Faculty of Sports Sciences Department of Sports Management with the special talent examination system (STEE) and central placement examination systems (CPES) in terms of various variables. In the study in which the screening model was used, the typical sampling method from the purposive sampling method was used to determine the participants. In this context, Gazi University Faculty of Sport Sciences was preferred because it does not differ from the universe in terms of its basic features, can represent the universe, and has students with both central and special talent exams. The participants of the study consisted of 301 students who graduated with a talent examination system between 2007-2011 and with the central placement examination system between 2012-2016. To determine the theoretical and applied course averages of the students, 54 compulsory courses were examined within the scope of the study. The data were obtained from the Gazi University student information system. Frequency and percentage analysis were used in data analysis, and independent samples t-test was used to test whether there was a significant difference between students' academic averages. With the analysis of the data obtained in our research, it has been determined that both the theoretical and practical course general success points and course attendance averages of the students who enter with the CPES score are higher than the students who enter with the STES, and their overall grade averages are significantly higher (p<.05). In addition, it was determined that there was a significant decrease in the number of female students in sports management departments with CPES. As a result, it can be said that the CPES in sports management departments is effective in selecting more successful students in academic terms, but it will increase the gender inequality that is already present in the sports management profession.

References

  • Alexander, K., Stafford, A., ve Lewis, R. (2011). The experiences of children participating in organised sport in the UK. London: NSPCC.
  • Altınkurt, L. (2006). Üniversitelerdeki güzel sanatlar eğitim programları giriş sınavı sonuçlarının değerlendirilmesi (Dumlupınar Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Örneği). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 227-238.
  • Ataçocuğu, M. Ş., ve Zelyurt, M. K. (2017). Spor bilimleri fakülteleri mezunlarının işsizlik deneyimleri üzerine nitel bir araştırma. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, SI(1), 70-97.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Dalkıran, E., ve Şaktanlı, S. C. (2009). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin başarılarına etki eden değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 71- 76
  • Duclos-Bastías, D., Giakoni-Ramírez, F., Parra-Camacho, D., Rendic-Vera, W., Rementería-Vera, N., ve Gajardo- Araya, G. (2021). Better managers for more sustainability sports organizations: Validation of sports managers competency scale (COSM) in Chile. Sustainability, 13(2), 724.
  • Etikan, I., Musa, S.A., ve Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1-4.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ko, L. M., Henry, I., ve Kao, J. C. H. (2011). The perceived importance of sport management competencies by academics and practitioners in the cultural/industrial context of Taiwan. Managing Leisure, 16(4), 302-317.
  • Koca, C. (2011). Spor kurumlarının yönetim kademelerinde kadınların temsili. Spor Bilimleri Dergisi, 22(1), 1- 12.
  • Koca, C. (2018). Türkiye’de katılımcı demokrasinin güçlendirilmesi: toplumsal cinsiyet eşitliğinin izlenmesi projesi sporda toplumsal cinsiyet eşitliği haritalama ve izleme çalışması. http://www.ceidizleme.org/medya/dosya/80.pdf adresinden 16 Nisan 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Küçük, D. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının müzik yeteneğine ilişkin öz yeterlik algıları özel yetenek sınavı başarıları ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 34(34), 171-181.
  • Ölçme Seçme Yerleştirme Merkezi (2023). Yükseköğretim Kurumları Sınav Kılavuzları. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2023/YKS/TERCIH/kkilavuz27072023di.pdf adresinden 21 Ağustos 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Halıcı, A., Parasız, Ö., ve Yetim, A. (2020). Sayılarla Türkiye’de spor yöneticiliği eğitimi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(4), 299-312.
  • Özdaş, F. (2019). Merkezi yerleştirme sınav sistemine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Mukaddime, 10(2), 688-707.
  • Parasız, Ö., ve Halıcı, A. (2022). Spor yöneticiliği eğitimine farklı öğrenci seçme sistemleri ile yerleştirilmiş öğrencilerin karşılaştırılması: Bir karma yöntemler çalışması. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 474-498.
  • Parasız, Ö., Halıcı, A., Şahin, M. Y., ve Yetim, A. (2021). Akademisyenler perspektifinden spor yöneticiliği bölümlerinde merkezi yerleştirme sisteminin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 72-86.
  • Parasız, Ö., Şahin, M. Y., ve Çelik, A. (2015). Sporda çocuk koruma programı uygulamaları: İngiltere Örneği. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3, 641-655.
  • Parlak-Kılıç, Ş. (2017). Spor bilimleri fakülteleri özel yetenek sınavlarının incelenmesi (İstanbul Üniversitesi örneği). Researcher: Social Science Studies, 5(8), 224-234
  • Skinner, J., ve Stewart, B. (2017). Organizational behaviour in sport. London: Routlegde.
  • Sunay, H. (1998). Spor eğitim alt yapısında beden eğitimi öğretmeni ve antrenörün önemi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 43-50.
  • Sunay, H. (2009). Spor yönetimi. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidel, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Pearson.
  • Ünlü, H., Sünbül, A. M., ve Aydos, L. (2008). Beden eğitimi öğretmenleri yeterlilik ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(2), 23-33.
  • Yavuz, C., ve Yücel, A. S. (2019). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2050-2058.
  • Yetim, A. A. (2019). Sosyoloji ve spor. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yetim, A. A., ve Şenel, Ö. (2001). Türkiye’de spor yöneticisi yetiştirme faaliyetlerinin görünümü. Milli Eğitim Dergisi, 150(3).
  • Yıldıran, İ., ve Yetim, A. A. (1996). Orta öğretimde beden eğitimi dersinin öncelikli amaçları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 36-43.

Gazi Üniversitesi Spor Yöneticiliği Bölümüne İki Farklı Öğrenci Alım Sistemi İle Yerleştirilmiş Öğrencilerin Karşılaştırılması

Year 2023, , 439 - 453, 29.10.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1348575

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spor Yöneticiliği bölümüne özel yetenek ve merkezi yerleştirme sınavı sistemleri ile yerleştirilmiş mezun öğrencilerin çeşitli değişkenler açısından karşılaştırmaktır. Tarama modelinin kullanıldığı çalışmada katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örneklem yönteminden tipik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda temel özellikleri bakımından evrenden farklılaşmaması, evreni temsil yeteneği olması ve hem merkezi hem de özel yetenek sınavıyla alım yapmış olması nedeniyle Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi tercih edilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını 2007-2011 yılları arasında özel yetenek sınavıyla, 2012-2016 yılları arasında merkezi yerleştirme sistemi ile mezun olmuş toplam 301 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin teorik ve uygulamalı ders ortalamalarını belirleyebilmek için zorunlu olarak aldıkları 54 ders çalışma kapsamında incelenmiştir. Veriler Gazi Üniversitesi öğrenci bilgi sisteminden elde edilmiştir. Veri analizinde frekans ve yüzde analizi ve öğrencilerin akademik ortalamaları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını test etmek için bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Araştırmamızda elde edilen verilerin analizi ile MYS puanı ile giriş yapan öğrencilerin hem teorik hem de uygulama ders genel başarı puanları ve derse devam durum ortalamalarının ÖYS ile giriş yapan öğrencilerden yüksek olduğu ve genel not ortalamalarının da anlamlı şekilde (p<.05) yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca MYS ile alım yapılmasıyla spor yöneticiliği bölümlerinde kadın öğrenci sayısında düşüş yaşandığı belirlenmiştir. Sonuç olarak spor yöneticili bölümlerinde merkezi yerleştirme sisteminin akademik anlamda daha başarılı öğrenciler seçmede etkili olduğu ancak spor yöneticiliği mesleğinde hali hazırda bulunan cinsiyet eşitsizliğini arttıracak nitelikte olduğu söylenebilir.

References

  • Alexander, K., Stafford, A., ve Lewis, R. (2011). The experiences of children participating in organised sport in the UK. London: NSPCC.
  • Altınkurt, L. (2006). Üniversitelerdeki güzel sanatlar eğitim programları giriş sınavı sonuçlarının değerlendirilmesi (Dumlupınar Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Örneği). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 227-238.
  • Ataçocuğu, M. Ş., ve Zelyurt, M. K. (2017). Spor bilimleri fakülteleri mezunlarının işsizlik deneyimleri üzerine nitel bir araştırma. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, SI(1), 70-97.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Dalkıran, E., ve Şaktanlı, S. C. (2009). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin başarılarına etki eden değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 71- 76
  • Duclos-Bastías, D., Giakoni-Ramírez, F., Parra-Camacho, D., Rendic-Vera, W., Rementería-Vera, N., ve Gajardo- Araya, G. (2021). Better managers for more sustainability sports organizations: Validation of sports managers competency scale (COSM) in Chile. Sustainability, 13(2), 724.
  • Etikan, I., Musa, S.A., ve Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1-4.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ko, L. M., Henry, I., ve Kao, J. C. H. (2011). The perceived importance of sport management competencies by academics and practitioners in the cultural/industrial context of Taiwan. Managing Leisure, 16(4), 302-317.
  • Koca, C. (2011). Spor kurumlarının yönetim kademelerinde kadınların temsili. Spor Bilimleri Dergisi, 22(1), 1- 12.
  • Koca, C. (2018). Türkiye’de katılımcı demokrasinin güçlendirilmesi: toplumsal cinsiyet eşitliğinin izlenmesi projesi sporda toplumsal cinsiyet eşitliği haritalama ve izleme çalışması. http://www.ceidizleme.org/medya/dosya/80.pdf adresinden 16 Nisan 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Küçük, D. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının müzik yeteneğine ilişkin öz yeterlik algıları özel yetenek sınavı başarıları ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 34(34), 171-181.
  • Ölçme Seçme Yerleştirme Merkezi (2023). Yükseköğretim Kurumları Sınav Kılavuzları. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2023/YKS/TERCIH/kkilavuz27072023di.pdf adresinden 21 Ağustos 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Halıcı, A., Parasız, Ö., ve Yetim, A. (2020). Sayılarla Türkiye’de spor yöneticiliği eğitimi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(4), 299-312.
  • Özdaş, F. (2019). Merkezi yerleştirme sınav sistemine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Mukaddime, 10(2), 688-707.
  • Parasız, Ö., ve Halıcı, A. (2022). Spor yöneticiliği eğitimine farklı öğrenci seçme sistemleri ile yerleştirilmiş öğrencilerin karşılaştırılması: Bir karma yöntemler çalışması. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 474-498.
  • Parasız, Ö., Halıcı, A., Şahin, M. Y., ve Yetim, A. (2021). Akademisyenler perspektifinden spor yöneticiliği bölümlerinde merkezi yerleştirme sisteminin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 72-86.
  • Parasız, Ö., Şahin, M. Y., ve Çelik, A. (2015). Sporda çocuk koruma programı uygulamaları: İngiltere Örneği. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3, 641-655.
  • Parlak-Kılıç, Ş. (2017). Spor bilimleri fakülteleri özel yetenek sınavlarının incelenmesi (İstanbul Üniversitesi örneği). Researcher: Social Science Studies, 5(8), 224-234
  • Skinner, J., ve Stewart, B. (2017). Organizational behaviour in sport. London: Routlegde.
  • Sunay, H. (1998). Spor eğitim alt yapısında beden eğitimi öğretmeni ve antrenörün önemi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 43-50.
  • Sunay, H. (2009). Spor yönetimi. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidel, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Pearson.
  • Ünlü, H., Sünbül, A. M., ve Aydos, L. (2008). Beden eğitimi öğretmenleri yeterlilik ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(2), 23-33.
  • Yavuz, C., ve Yücel, A. S. (2019). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2050-2058.
  • Yetim, A. A. (2019). Sosyoloji ve spor. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yetim, A. A., ve Şenel, Ö. (2001). Türkiye’de spor yöneticisi yetiştirme faaliyetlerinin görünümü. Milli Eğitim Dergisi, 150(3).
  • Yıldıran, İ., ve Yetim, A. A. (1996). Orta öğretimde beden eğitimi dersinin öncelikli amaçları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 36-43.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Activity Management
Journal Section Arşiv
Authors

Özgün Parasız 0000-0002-1803-0756

Alperen Halıcı 0000-0002-5480-4683

Early Pub Date October 23, 2023
Publication Date October 29, 2023
Submission Date August 23, 2023
Acceptance Date October 1, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Parasız, Ö., & Halıcı, A. (2023). Gazi Üniversitesi Spor Yöneticiliği Bölümüne İki Farklı Öğrenci Alım Sistemi İle Yerleştirilmiş Öğrencilerin Karşılaştırılması. Mediterranean Journal of Sport Science, 6(1-Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı), 439-453. https://doi.org/10.38021/asbid.1348575

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366