Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between Academic Achievement and Nomophobia: A Study on Sport Sciences Students

Year 2024, , 89 - 99, 28.03.2024
https://doi.org/10.38021/asbid.1403799

Abstract

This study aims to examine the relationship between academic achievement and nomophobia levels of of sport sciences students . The population, which constitutes the scope of the study, consists of 640 students studying at Süleyman Demirel University, Faculty of Sport Sciences, and the sample group consists of 167 students selected randomly. The volunteers who participated in the study were asked to answer the nomophobia scale in the literature as well as personal information form and general academic grade point averages. Computer-based statistical analyses were performed using IBM SPSS 22.0 program. Pearson ® correlation analysis was applied to evaluate the relationship between the two scales.
As a result, academic achievement and mobile phone addiction (nomophobia) levels of sport sciences students are above average. In addition, when the relationship between academic achievement and nomophobia scale sub-dimensions was examined, it was seen that the sub-dimensions of sacrificing comfort and losing online connection decreased as the academic achievement of the students increased. However, no significant relationship was found between the sub-dimensions of inability to access information and inability to communicate and academic achievement. Our findings suggest that sport sciences students in general show a high level of nomophobic tendency. These results may shed light on future research and the development of educational strategies.

References

  • Aydın, M. K., ve Kuş, M. (2023). Öğrencilerin telefonsuz kalma korkusunu (nomofobi) inceleyen çalışmaların sistematik bir analizi. Journal of Computer and Education Research, 11(21), 275-296. https://doi.org/10.18009/jcer.1233559
  • Beranuy, M., Oberst, U., Carbonell, X., ve Chamarro A. (2009). Problematic internet and mobile phone use and clinical symptoms in college students: The role of emotional ıntelligence. Computer in Human Behaviour, 25(5), 1182–1187. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.03.001
  • Bragazzi, N. L., ve Del Puente, G. (2014). A proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, 7, 155-160. https://doi.org/10.2147/PRBM.S41386
  • Burucuoğlu, M. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin nomofobi düzeyleri üzerinde bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 482-489.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (7. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. Baskı). Ofset Matbaacılık.
  • Çimen, E., ve Pepe, O. (2022). The relationship between academic achievement and pedagogical knowledge and skill: a research on prospective physical education teachers. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 7(18), 1018-1041. http://dx.doi.org/10.35826/ijetsar.493
  • Demirtaş, H., ve Özer, N. (2007). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile akademik başarısı arasındaki ilişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 34-47.
  • Dempsey, A. G., Sulkowski, M. L., Nichols, R., ve Storch, E. A. (2009). Differences between peer victimization in cyber and physical settings and associated psychosocial adjustment in early adolescence. Psychology in the Schools, 46(10), 962-972. https://doi.org/10.1002/pits.20437
  • Dirik, K. (2016). Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile öz-güven arasındaki ilişkilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenman Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Erdem, H., Türen, U., ve Kalkın, G. (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Dergisi, 21(3), 923-936.
  • Ertan, G. (2019). Mobil telefonsuz kalma korkusunun (nomofobi) iş tatmini, işe bağlılık ve sosyal izolasyon üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Gezgin, D. M., ve Çakır, Ö. (2016). Analysis of nomofobic behaviors of adolescents regarding various factors. Journal of Human Sciences, 13(2), 2504-2519. doi:10.14687/jhs.v13i2.3797
  • Gökalp, M. (2006). Üniversite öğrencilerinin başarılarını etkileyen okul-içi faktörler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 72-81.
  • Gümüş, A. (2018). Tıp fakültesi öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ve depresyon durumlarının değerlendirilmesi. Uzmanlık Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Van.
  • Kaya, A., Balay, R., ve Göçen, A. (2012). The level of teachers’ knowing, application and training need on alternative assessment and evaluation techniques. Journal of Human Sciences, 9(2), 1229-1259.
  • Keskin, G., ve Sezgin, B. (2009). Bir grup ergende akademik başarı durumuna etki eden etmenlerin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10), 3-18.
  • King, A. L. S., Valença, A. M., Sılva, A. C., Sancassıanı, F., Machado, S., ve Nardı, A. E. (2014). Nomophobia”: impact of cell phone use interfering with symptoms and emotions of individuals with panic disorder compared with a control group. Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health, 10, 28–35. https://doi.org/10.2174/1745017901410010028
  • King, A. L. S., Valença, A. M., Silva, A. C. O., Baczynski, T., Carvalho, M. R., ve Nardi, A. E. (2013). Nomophobia: Dependency on virtual environments or social phobia? Computers in Human Behavior, 29(1), 140–144. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.07.025
  • Lee, Y. K., Chang, C. T., Lin, Y., ve Cheng, Z. H. (2014). The dark side of smartphone usage: Psychological traits, compulsive behavior and technostress. Computers in Human Behavior, 31, 373-383. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.10.047
  • Lepp, A., Barkley, J. E., ve Karpinski, A. C. (2014). The relationship between cell phone use, academic performance, anxiety, and satisfaction with life in college students. Computers in Human Behavior, 31, 343-350. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.10.049
  • Maurya, P., Penuli, Y., Kunwar, A., Lalia, H., Negi, V., Williams, A., ve Thakur, V. (2014). Impact of mobile phone usage on psychosocial wellbeing of student nurses. IOSR Journal of Nursing and Health Science (IOSR-JNHS), 3(6), 39-42. https://doi.org/10.9790/1959-03613942
  • Mert, A. ve Akın, A. (2018, Haziran-Temmuz 27-01). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının (nomofobi) genel erteleme üzerindeki etkisi. III. Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi, Nahcivan, Azerbaycan.
  • Onuk, Ö. (2007). Müzik öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin öğretmenliğe güdülenmeleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Rençber, B. A. (2012). Üniversite öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen faktörler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 191-198.
  • Sezer, B., ve Atılgan, S. B. Ç. (2019). Akıllı telefon kullanımının karanlık tarafı (nomofobi): endişelenmemize gerek var mı? Tıp Eğitimi Dünyası, 17(54), 30–43. https://doi.org/10.25282/ted.513988
  • Sığrı, Ü., ve Gürbüz, S. (2011). Akademik başarı ve kişilik ilişkisi: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Savunma Bilimleri Dergisi, 10(1), 30-48. https://doi.org/10.17134/sbd.22641
  • Spinath, B. (2012). Encyclopedia of human behaviour. İçinde V. S. Ramachandran (Ed.), Academic achievement (ss. 1-9), London: Academic Press.
  • Tavolacci, M. P., Meyrignac, G., Richard, L., Dechelotte, P. ve Ladner, J. (2015). Problematic use of mobile phone and nomophobia among French college students. European Journal of Public Health, 25(3), 206. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckv172.088
  • Tektaş, M., ve Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • Yen, C. F., Tang, T. C., Yen, J. Y., Lin, H. C., Huang, C. F., Liu, S. C., ve Ko, C. H. (2009). Symptoms of problematic cellular phone use, functional impairment and its association with depression among adolescents in Southern Taiwan. Journal of adolescence, 32(4) , 863-873. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2008.10.006
  • Yeşil, R., Korkmaz, Ö., ve Kaya, S. (2009). Eğitim fakültesindeki akademik başarının kamu personeli seçme sınavındaki başarı üzerinde etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 149-160.
  • Yıldırım, C., Sumuer, E., Adnan, M., ve Yıldırım, S. (2016). A growing fear: prevalence of nomophobia among Turkish college students. Information Development, 32(5), 1322- 1331. https://doi.org/10.1177/0266666915599025
  • Yıldırım, C., ve Correia, A. P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130- 137. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.059

Akademik Başarı ile Nomofobi Arasındaki İlişki: Spor Bilimleri Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma

Year 2024, , 89 - 99, 28.03.2024
https://doi.org/10.38021/asbid.1403799

Abstract

Bu çalışma, spor bilimleri öğrencilerinin akademik başarıları ile nomofobi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelemesini amaçlamaktadır. Araştırmanın kapsamını oluşturan evren, Süleyman Demirel Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'nde öğrenim gören toplam 640 öğrenci, örneklem grubu ise rastgele yöntemle seçilen 167 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmaya katılan gönüllülerden, kişisel bilgi formu ve genel akademik not ortalamalarının yanı sıra literatürde yer alan nomofobi ölçeğini yanıtlamaları istenmiştir. IBM SPSS 22.0 programı kullanılarak, bilgisayar tabanlı istatistiksel analizler gerçekleştirilmiştir. İki ölçek arasındaki ilişkiyi değerlendirmek amacıyla Pearson ® korelasyon analizi uygulanmıştır.
Sonuç olarak, spor bilimleri öğrencilerinin akademik başarıları ve cep telefonu bağımlılığı (nomofobi) düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğunu göstermektedir. Ayrıca, akademik başarı ve nomofobi ölçeği alt boyutları arasındaki ilişki incelendiğinde, öğrencilerin akademik başarıları arttıkça rahatlıktan feragat etme ve çevrim içi bağlantıyı kaybetme alt boyutlarının azaldığı görülmüştür. Ancak, bilgiye erişememe ve iletişim kuramama alt boyutları ile akademik başarı arasında belirgin bir ilişki tespit edilememiştir. Elde ettiğimiz bulgular, spor bilimleri öğrencilerinin genel olarak yüksek düzeyde nomofobik eğilim gösterdiğini göstermektedir. Bu sonuçlar, gelecekteki araştırmalara ve eğitim stratejilerinin geliştirilmesine ışık tutabilir.

References

  • Aydın, M. K., ve Kuş, M. (2023). Öğrencilerin telefonsuz kalma korkusunu (nomofobi) inceleyen çalışmaların sistematik bir analizi. Journal of Computer and Education Research, 11(21), 275-296. https://doi.org/10.18009/jcer.1233559
  • Beranuy, M., Oberst, U., Carbonell, X., ve Chamarro A. (2009). Problematic internet and mobile phone use and clinical symptoms in college students: The role of emotional ıntelligence. Computer in Human Behaviour, 25(5), 1182–1187. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.03.001
  • Bragazzi, N. L., ve Del Puente, G. (2014). A proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, 7, 155-160. https://doi.org/10.2147/PRBM.S41386
  • Burucuoğlu, M. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin nomofobi düzeyleri üzerinde bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 482-489.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (7. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. Baskı). Ofset Matbaacılık.
  • Çimen, E., ve Pepe, O. (2022). The relationship between academic achievement and pedagogical knowledge and skill: a research on prospective physical education teachers. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 7(18), 1018-1041. http://dx.doi.org/10.35826/ijetsar.493
  • Demirtaş, H., ve Özer, N. (2007). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile akademik başarısı arasındaki ilişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 34-47.
  • Dempsey, A. G., Sulkowski, M. L., Nichols, R., ve Storch, E. A. (2009). Differences between peer victimization in cyber and physical settings and associated psychosocial adjustment in early adolescence. Psychology in the Schools, 46(10), 962-972. https://doi.org/10.1002/pits.20437
  • Dirik, K. (2016). Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile öz-güven arasındaki ilişkilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenman Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Erdem, H., Türen, U., ve Kalkın, G. (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Dergisi, 21(3), 923-936.
  • Ertan, G. (2019). Mobil telefonsuz kalma korkusunun (nomofobi) iş tatmini, işe bağlılık ve sosyal izolasyon üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Gezgin, D. M., ve Çakır, Ö. (2016). Analysis of nomofobic behaviors of adolescents regarding various factors. Journal of Human Sciences, 13(2), 2504-2519. doi:10.14687/jhs.v13i2.3797
  • Gökalp, M. (2006). Üniversite öğrencilerinin başarılarını etkileyen okul-içi faktörler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 72-81.
  • Gümüş, A. (2018). Tıp fakültesi öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ve depresyon durumlarının değerlendirilmesi. Uzmanlık Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Van.
  • Kaya, A., Balay, R., ve Göçen, A. (2012). The level of teachers’ knowing, application and training need on alternative assessment and evaluation techniques. Journal of Human Sciences, 9(2), 1229-1259.
  • Keskin, G., ve Sezgin, B. (2009). Bir grup ergende akademik başarı durumuna etki eden etmenlerin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10), 3-18.
  • King, A. L. S., Valença, A. M., Sılva, A. C., Sancassıanı, F., Machado, S., ve Nardı, A. E. (2014). Nomophobia”: impact of cell phone use interfering with symptoms and emotions of individuals with panic disorder compared with a control group. Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health, 10, 28–35. https://doi.org/10.2174/1745017901410010028
  • King, A. L. S., Valença, A. M., Silva, A. C. O., Baczynski, T., Carvalho, M. R., ve Nardi, A. E. (2013). Nomophobia: Dependency on virtual environments or social phobia? Computers in Human Behavior, 29(1), 140–144. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.07.025
  • Lee, Y. K., Chang, C. T., Lin, Y., ve Cheng, Z. H. (2014). The dark side of smartphone usage: Psychological traits, compulsive behavior and technostress. Computers in Human Behavior, 31, 373-383. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.10.047
  • Lepp, A., Barkley, J. E., ve Karpinski, A. C. (2014). The relationship between cell phone use, academic performance, anxiety, and satisfaction with life in college students. Computers in Human Behavior, 31, 343-350. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.10.049
  • Maurya, P., Penuli, Y., Kunwar, A., Lalia, H., Negi, V., Williams, A., ve Thakur, V. (2014). Impact of mobile phone usage on psychosocial wellbeing of student nurses. IOSR Journal of Nursing and Health Science (IOSR-JNHS), 3(6), 39-42. https://doi.org/10.9790/1959-03613942
  • Mert, A. ve Akın, A. (2018, Haziran-Temmuz 27-01). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının (nomofobi) genel erteleme üzerindeki etkisi. III. Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi, Nahcivan, Azerbaycan.
  • Onuk, Ö. (2007). Müzik öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin öğretmenliğe güdülenmeleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Rençber, B. A. (2012). Üniversite öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen faktörler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 191-198.
  • Sezer, B., ve Atılgan, S. B. Ç. (2019). Akıllı telefon kullanımının karanlık tarafı (nomofobi): endişelenmemize gerek var mı? Tıp Eğitimi Dünyası, 17(54), 30–43. https://doi.org/10.25282/ted.513988
  • Sığrı, Ü., ve Gürbüz, S. (2011). Akademik başarı ve kişilik ilişkisi: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Savunma Bilimleri Dergisi, 10(1), 30-48. https://doi.org/10.17134/sbd.22641
  • Spinath, B. (2012). Encyclopedia of human behaviour. İçinde V. S. Ramachandran (Ed.), Academic achievement (ss. 1-9), London: Academic Press.
  • Tavolacci, M. P., Meyrignac, G., Richard, L., Dechelotte, P. ve Ladner, J. (2015). Problematic use of mobile phone and nomophobia among French college students. European Journal of Public Health, 25(3), 206. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckv172.088
  • Tektaş, M., ve Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • Yen, C. F., Tang, T. C., Yen, J. Y., Lin, H. C., Huang, C. F., Liu, S. C., ve Ko, C. H. (2009). Symptoms of problematic cellular phone use, functional impairment and its association with depression among adolescents in Southern Taiwan. Journal of adolescence, 32(4) , 863-873. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2008.10.006
  • Yeşil, R., Korkmaz, Ö., ve Kaya, S. (2009). Eğitim fakültesindeki akademik başarının kamu personeli seçme sınavındaki başarı üzerinde etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 149-160.
  • Yıldırım, C., Sumuer, E., Adnan, M., ve Yıldırım, S. (2016). A growing fear: prevalence of nomophobia among Turkish college students. Information Development, 32(5), 1322- 1331. https://doi.org/10.1177/0266666915599025
  • Yıldırım, C., ve Correia, A. P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130- 137. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.059
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Exercise and Sports Psychology
Journal Section Arşiv
Authors

Gül Bahar Bayıroğlu 0000-0002-4297-4562

Abdullah Arısoy 0000-0002-2193-7519

Osman Pepe 0000-0001-8787-2538

Early Pub Date March 28, 2024
Publication Date March 28, 2024
Submission Date December 12, 2023
Acceptance Date January 11, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Bayıroğlu, G. B., Arısoy, A., & Pepe, O. (2024). Akademik Başarı ile Nomofobi Arasındaki İlişki: Spor Bilimleri Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Mediterranean Journal of Sport Science, 7(1), 89-99. https://doi.org/10.38021/asbid.1403799

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366