Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Football Fans' Levels of Longing for Sportive Success

Year 2024, , 122 - 135, 28.03.2024
https://doi.org/10.38021/asbid.1442349

Abstract

The aim of this study is to examine the level of longing for sportive success of football fans in terms of some sociodemographic characteristics. The descriptive survey model was used in the study. The population of the study consists of Fenerbahçe football fans and the sample consists of 310 individuals selected by random sampling method from among the fans. The personal information form prepared by the researchers and the "Longing for Sportive Success Scale" developed by Çankaya et al. (2023) were used as data collection tools in the study. Whether the total scores of the scale and sub-dimension scale obtained in the study differed according to gender, marital status, and going to away games was determined by Student's t test; whether they differed according to age, income level, education level, with whom they go to the matches and where they watch the matches was determined by One-way ANOVA and Tukey multiple comparison test. The findings revealed that married individuals had a higher external factors total score, while their knowledge total score was lower than single participants. It was determined that the knowledge and internal factors total scores of individuals who went to away games were higher than those who did not go to away games. It was determined that the total scale score, external factors, information and violence total scores of the fans who followed the matches in the stadium were higher than those who followed the matches on TV and internet. Fans who watched the matches alone were found to have higher longing total scores and external factors total scores than other fans, while fans who watched the matches alone were found to have higher total scores than other fans in the dimensions of information and violence. Family-friendly policies can be developed to support the participation of married fans in sporting events. By focusing on the individual experiences of single fans, special content and activities can be organized to attract them to a closer relationship with the club.

References

  • Akkaya, C. (2009). Spor ve medya: Medyanın futbolu kitle kültürü haline getirmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Belli, E., Gürbüz, A., ve Biricik, Y. S. (2016). An analysis of motivation of students at sports science faculty as football sports fans. Universal Journal of Management, 4(7), 397-404
  • Budi, D.R., Widyaningsih, R. (2021). Revealing fanaticism of football supporters: Mass psychology perspective. Annals of Tropical Medicine Public Health, 24(3).
  • Cankaya, S., Derelioglu, M., Sabah, S., Ermis, A., ve Abaci, S. H. (2023). Sportif başarıya hasret ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of ROL Sport Sciences, 4(3), 1098-1116.
  • Demir, E., Goktas, Z., Koyuncuoglu, K. (2014). Futbol seyircisinin sosyo-ekonomik kültürel yapısının şiddet eylemine etkisi (Manisaspor Örneği). Turkish Journal of Sport and Exercise, 16(2), 41-49. https://doi.org/10.15314/tjse.58778
  • Evren, C. (2007). Türkiye’de futbolun bir kitle sporu olarak endüstrileşmesinde ana akım medyanın ideoljik tutumunun irdelenmesi. Doctoral dissertation, Marmara Universitesi, Turkey.
  • Genç, N., Yıldırım, Y. (2022). Futbol taraftarlarının takım evangelizm (eFANgelizm) düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Adana Demirspor-Erzurumspor maçı örneği. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 4(1), 23-27.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Katırcı, H. (2015). Spor kulüplerinde iletişim yönetimi: Türk profesyonel futbol liginde yer alan spor kulüplerinin iletişim uygulamalarına ilişkin araştırma. Doctoral dissertation, Anadolu University, Turkey.
  • Koçer, M. (2012). Futbol derneklerine üye olan taraftarların şiddet ve holiganizm eğilimlerinin belirlenmesi: Kayseri çrneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(32), 111-135.
  • Özdemir, M., ve Altunöz, Ö. (2023). Futbolda taraftar özdeşleşme düzeyinin destinasyon imajı ve destinasyon aidiyetine etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 34(1), 47-59.
  • Polat, E., ve Sönmezoğlu, U. (2016). Futbol taraftarlarını şiddete yönelten faktörlerin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 471-489. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455875
  • Polat, E., Sönmezoğlu, U., Yıldız, K., ve Çoknaz, D. (2019). Futbol taraftarlarının takım imajı, takım sadakati ve takımla özdeşleşme düzeylerinin belirlenmesi. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 5(3), 143-153. https://doi.org/10.18826/useeabd.592699
  • Ruseski, J. E., Humphreys, B. R., Hallmann, K., ve Breuer, C. (2011). The interplay of family structure, time constraints, and sport participation. European Review of Aging and Physical Activity, 8(2), 57-66.
  • Salman, G. G. (2008). Profesyonel futbol kulüplerinin hizmet kalitesi ile taraftar memnuniyeti ve taraftar tipolojileri arasındaki ilişki. Doctoral dissertation, Marmara Üniversitesi, Turkey.
  • Salman, G. G., ve Giray, C. (2012). Bireylerin futbol taraftarı olmasını etkileyen güdüler ile sadakat arasındaki ilişki: Fenerbahçe Taraftarları Üzerine Bir Uygulama-The relationship between motivation, which prompts ındividuals to be soccer fans, and loyalty: a study on fenerbahce fans. Öneri Dergisi, 9(33), 89-97.
  • Tanyeri, L. (2019). Futbol taraftarı fanatikliği: Üniversite öğrencileri örneği. Spor Eğitim Dergisi, 3(2), 89-97.
  • Tevetoğlu, E., ve Ermiş, E. (2022). Senseball ile yapılan antrenmanların futbolcuların temel teknik beceri performansına etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 13(2), 177-188.

Futbol Taraftarlarının Sportif Başarıya Hasret Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2024, , 122 - 135, 28.03.2024
https://doi.org/10.38021/asbid.1442349

Abstract

Bu çalışmanın amacı, futbol taraftarının sportif başarıya hasret düzeylerini bazı sosyodemografik özellikler açısından incelemektir. Çalışmada betimsel nitelik taşıyan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Fenerbahçe futbol taraftarları, örneklemini ise, taraftarlar içerisinden tesadüfi örneklem yöntemi ile seçilmiş 310 birey oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Çankaya ve ark., (2023) tarafından geliştirilmiş olan, “Sportif Başarıya Hasret Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen ölçek ve alt boyut ölçek toplam puanlarının cinsiyet, medeni durum, deplasmana gitme durumuna göre farklılık gösterip göstermediği Student t test; yaş, gelir durumu, eğitim durumu, maçlara kiminle gidiyor olma ve maçları nereden izliyor olma durumuna göre farklılık gösterip göstermediği ise tek yönlü varyans analizi ve Tukey çoklu karşılaştırma testi ile belirlenmiştir. Bulgular, evli bireylerin dış faktörler toplam puanı yüksek çıkarken, bilgi toplam puanı bekar katılımcılara göre düşük çıkmıştır. Deplasmana giden bireylerin bilgi ve iç faktörler toplam puanları gitmeyen katılımcılara göre yüksek olduğu belirlenmiştir. Maçları statta takip eden taraftarların ölçek toplam puanı, dış faktörler, bilgi ve şiddet toplam puanları maçları tv ve internetten takip edenlere oranla yüksek olduğu tespit edilmiştir. Maçları tek başına izleyen taraftarların hasretlik toplam puanları ve dış faktörler toplam puanı diğer taraftarlara göre daha yüksek olduğu tespit edilmişken, bilgi ve şiddet boyutlarında ise maçları tek izleyen taraftarların diğer taraftarlara toplam puanlarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Evli taraftarların spor etkinliklerine katılımını desteklemek adına aile dostu politikalar geliştirebilir. Tek izleyen taraftarların bireysel deneyimlerine odaklanarak, onları kulüple daha yakın bir ilişkiye çekmek için özel içerikler ve etkinlikler düzenlenebilir.

Ethical Statement

Etik değerlendirme kurulu: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu Etik değerlendirme belgesinin tarihi: 27. 10. 2023 Etik değerlendirme belgesinin sayı numarası: 2023-899

References

  • Akkaya, C. (2009). Spor ve medya: Medyanın futbolu kitle kültürü haline getirmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Belli, E., Gürbüz, A., ve Biricik, Y. S. (2016). An analysis of motivation of students at sports science faculty as football sports fans. Universal Journal of Management, 4(7), 397-404
  • Budi, D.R., Widyaningsih, R. (2021). Revealing fanaticism of football supporters: Mass psychology perspective. Annals of Tropical Medicine Public Health, 24(3).
  • Cankaya, S., Derelioglu, M., Sabah, S., Ermis, A., ve Abaci, S. H. (2023). Sportif başarıya hasret ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of ROL Sport Sciences, 4(3), 1098-1116.
  • Demir, E., Goktas, Z., Koyuncuoglu, K. (2014). Futbol seyircisinin sosyo-ekonomik kültürel yapısının şiddet eylemine etkisi (Manisaspor Örneği). Turkish Journal of Sport and Exercise, 16(2), 41-49. https://doi.org/10.15314/tjse.58778
  • Evren, C. (2007). Türkiye’de futbolun bir kitle sporu olarak endüstrileşmesinde ana akım medyanın ideoljik tutumunun irdelenmesi. Doctoral dissertation, Marmara Universitesi, Turkey.
  • Genç, N., Yıldırım, Y. (2022). Futbol taraftarlarının takım evangelizm (eFANgelizm) düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Adana Demirspor-Erzurumspor maçı örneği. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 4(1), 23-27.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Katırcı, H. (2015). Spor kulüplerinde iletişim yönetimi: Türk profesyonel futbol liginde yer alan spor kulüplerinin iletişim uygulamalarına ilişkin araştırma. Doctoral dissertation, Anadolu University, Turkey.
  • Koçer, M. (2012). Futbol derneklerine üye olan taraftarların şiddet ve holiganizm eğilimlerinin belirlenmesi: Kayseri çrneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(32), 111-135.
  • Özdemir, M., ve Altunöz, Ö. (2023). Futbolda taraftar özdeşleşme düzeyinin destinasyon imajı ve destinasyon aidiyetine etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 34(1), 47-59.
  • Polat, E., ve Sönmezoğlu, U. (2016). Futbol taraftarlarını şiddete yönelten faktörlerin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 471-489. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455875
  • Polat, E., Sönmezoğlu, U., Yıldız, K., ve Çoknaz, D. (2019). Futbol taraftarlarının takım imajı, takım sadakati ve takımla özdeşleşme düzeylerinin belirlenmesi. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 5(3), 143-153. https://doi.org/10.18826/useeabd.592699
  • Ruseski, J. E., Humphreys, B. R., Hallmann, K., ve Breuer, C. (2011). The interplay of family structure, time constraints, and sport participation. European Review of Aging and Physical Activity, 8(2), 57-66.
  • Salman, G. G. (2008). Profesyonel futbol kulüplerinin hizmet kalitesi ile taraftar memnuniyeti ve taraftar tipolojileri arasındaki ilişki. Doctoral dissertation, Marmara Üniversitesi, Turkey.
  • Salman, G. G., ve Giray, C. (2012). Bireylerin futbol taraftarı olmasını etkileyen güdüler ile sadakat arasındaki ilişki: Fenerbahçe Taraftarları Üzerine Bir Uygulama-The relationship between motivation, which prompts ındividuals to be soccer fans, and loyalty: a study on fenerbahce fans. Öneri Dergisi, 9(33), 89-97.
  • Tanyeri, L. (2019). Futbol taraftarı fanatikliği: Üniversite öğrencileri örneği. Spor Eğitim Dergisi, 3(2), 89-97.
  • Tevetoğlu, E., ve Ermiş, E. (2022). Senseball ile yapılan antrenmanların futbolcuların temel teknik beceri performansına etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 13(2), 177-188.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Exercise and Sports Psychology, Sports Science and Exercise (Other)
Journal Section Arşiv
Authors

Hamza Küçük 0000-0002-9912-9909

Faik Öz 0009-0008-8883-2130

Abdulselim Demirci 0009-0001-8640-4211

Muhammet Kusan 0000-0001-6813-859X

Soner Çankaya 0000-0001-8056-1892

Early Pub Date March 28, 2024
Publication Date March 28, 2024
Submission Date February 24, 2024
Acceptance Date March 7, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Küçük, H., Öz, F., Demirci, A., Kusan, M., et al. (2024). Futbol Taraftarlarının Sportif Başarıya Hasret Düzeylerinin İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 7(1), 122-135. https://doi.org/10.38021/asbid.1442349

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366