Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Yaratıcılık ile Duygu Yönetim Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2020, , 72 - 81, 28.06.2020
https://doi.org/10.38021/asbid.738027

Abstract

Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin yaratıcılık düzeyleri ile duygu yönetim düzeyleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesidir. Araştırmaya Bingöl Üniversitesi bünyesinde bulunan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde bulunan tesadüfi yöntemle seçilmiş 154 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak; Raudsepp (1977) tarafından geliştirilen ve Çoban (1999) tarafından Türkçe’ye uyarlanan yaratıcılık ölçeği, Çeçen (2006) tarafından geliştirilen duyguları yönetme becerileri ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler bilgisayar ortamında analiz edilmiştir. Kişisel bilgi formu, yaratıcılık ve duygu yönetim düzeyleri ölçeğinden elde edilen veriler analizleri bilgisayar ortamında yapılmıştır.
Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinin yaratıcılık düzeylerinin ortalamanın altında, duyguları yönetme becerileri ölçeği alt başlıklarının ve toplam puanın ortalamanın üstünde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, yaratıcılık düzeyleri ile duyguları yönetme becerileri alt başlıklarından başa çıkma arasında pozitif yönde düşük düzeyde ilişki tespit edilmiştir. Bu durumun, çalışmamıza katılan öğrencilerinin sportif geçmişleri sayesinde kazandıkları tecrübelerle, bedensel tepkileri kontrol, sinir ile baş edebilmeleri açısından, duygularını doğru bir şekilde düzenleyebilmeleri ve karşılaştıkları sıkıntıların da çözümünde başa çıkma becerilerini bu sportif tecrübelerin gelişmiş olmasından kaynaklandığı düşünülmektedir.

References

  • Akıllı, N. (2012). The evaluation of the critical thinking dispositions and creativity levels of eighth grade primary school students. Unpublished Master's Thesis. Kahramanmaraş Sütçü İmam University Social Sciences Institute.
  • Akıncı A.Y., ve Çakır, F. (2019). 14-17 yaş grubunda liselerde futbol oynayan sporcuların spora karşı sporcu beklentileri ve çevresel faktörlerin bazı değişkenlere göre sporcuyu etkileme düzeylerinin incelenmesi. Social Scinces Studies Journal, 5(50), 6486-6491.
  • Akkan, E. (2010). Orta öğretimdeki üstün yetenekli öğrencilerin duygusal zekâ ve yaratıcılık düzeylerinin yaşam doyumlarını yordama gücü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, Tokat.
  • Amabile, T. M. (1995). Attributions of creativity, what are the consequences? Creativity Research Journal, 423-426.
  • Aslan, E. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin duygu yönetimi becerilerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Ayden, C., ve İşgüzar, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin yaratıcılık düzeyleri ve motivasyonları arasındaki ilişkiyi incelemeye yönelik araştırma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 201-218.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (7.Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık, 40.
  • Clark, K. (1999). Justice and positive and negative creativity, Creativity Research Journal, 311-321.
  • Cooper, R. K., ve Sawaf, A. (2003). Liderlikte duygusal zekâ. (Çev. Zelal Bedriye Ayman-Banu Sancar). İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • Çeçen, A.R. (2006). Duyguları yönetme becerileri ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 101-113.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme Kuramı, H.Ü. Fen Fakültesi Yayınları, Ankara, 346.
  • Çoban, S. (1999). Yöneticilerin yaratıcılık düzeyleri ile liderlik tarzları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çokokumuş, B. (2002). Bileşenlerin diyalektiği açısından görsel algı ve yaratıcılık. Sanatta Yeterlilik Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Çumralıgil, B., ve Görücü, A. (2007). Örgütlenme ve yönetim biçimiyle spor. Konya Üniversitesi Basımevi, 3.
  • Demirkale, O. C. (2015). The examination of the contribution of the visual arts subject to creative thinking skills. Unpublished Master's Thesis. Karadeniz Technical University Institute of Education Sciences, Trabzon.
  • Dilek, A. N. (2013). The effect of socio-cultural features on creative thinking. Unpublished Master's Thesis, Osmangazi University Institute of Education Sciences, Eskişehir.
  • Erden, S. (2017). Öğretmen adaylarının sosyal ağ kullanımları ve duyguları yönetme becerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(48), 1-14.
  • George, D., ve Mallery, P. (2016). IBM SPSS Statistics 23 Step by Step: A Simple Guide and Reference. New York: Routledge, 112-120.
  • Güney, T., Taşkıran, E., ve Özkul, E. (2014). Çalışanların duygularını yönetme becerilerinin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi. Sabiha gökçen havalimanı çalışanları üzerine bir araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(34), 99-132.
  • Higgins, M., ve Morgan, J. (2000). The role of creativity in planning, The Creative Practitioner. Planning Practice-Research, 15(1/2), 117-128.
  • Işık, Ş. (2018). Psikolojiye giriş. Pegem Akademi. 1. Baskı, Ankara, 157.
  • İşleyen, T., ve Küçük, B. (2013). Öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 199-208.
  • Karakaş, A. (2017). Duygusal emek, tükenmişlik ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişki. Otel işletmesi çalışanları üzerine bir araştırma. İşletme Araştırma Dergisi, 9(1), 80-122.
  • Karakuş, M., ve Köse, A. (2018). Ülkemizdeki yerli turistlerin Nevşehir-Kozaklı bölgesindeki termal kaplıca tercihlerindeki faktörler ile rekreatif etkinliklerin yeterlilik durumlarının incelenmesi, Spor Bilimleri Alanında Yenilikçi Yaklaşımlar, Gece kitaplığı, 269-285.
  • Karakuş. M. (2012) Termal turizm ve rekreatif etkinlikler açısında Kozaklı’nın değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Karaoğlu, B., Turan, M. B., ve Pep, O. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin yaratıcılık düzeyleri ile duygusal zekâ seviyelerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2),85-99.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17.Baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 49-53.
  • Leikin, R., ve Pitta-Pantazi, D. (2013). Creativity and mathematics education. The state of the art. ZDM, 45(2), 159-166.
  • Mayer, J, ve Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? in P. Salovey & D. Sluyster (ed). Emotional development and emotional intelligence. Implications for Educators. Newyork Basic Books, 3-31.
  • Özmutlu, İ., Durmuş, S., Tekin, M., ve Yetiş, Ü. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerin yaratıcılık düzeylerinin karşılaştırılması. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (3), 233-244.
  • Özteke Kozan, Hİ., Kesici, Ş., ve Baloğlu, M. (2017). Affedicilik ve duyguları yönetme becerisi arasındaki çoklu ilişkinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 15(34), 193-215.
  • Paulus, P. B. (2000). Groups, teams, and creativity. The creative potential of ıdea generating groups, Applied Psychology, 237-263.
  • Pepe, O. (2018). The impact of the creativity levels of the students who study at the school of physical education and sport on their critical thinking dispositions. World Journal of Education, 8(5), 185-191.
  • Raudsepp, E. (1977). 12 vital characteristics of the creative supervisor, Supervision, (45), 14-15.
  • Rezan Çeçen, A. (2016). Duyguları yönetme becerileri ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 101-113.
  • Tetik, S, ve Açıkgöz, A. (2013). Duygusal zeka düzeyinin problem çözme becerisi üzerindeki etkisi. Meslek yüksekokulu öğrencileri üzerine bir uygulama. Electronic Journal of Vocational Colleges, 87-97.
  • Tetik, S., ve Akkaya, B. (2018). Üniversite gençlerinin duygu yönetimi becerileri üzerine bir araştırma. Social Sciences Research Journal, 7(4), 99-121.
  • Tuna, S., ve Temizkalp, G. (2013). Öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeyleri. Journal of Research in Education and Teaching, 2(1), 58-65.
Year 2020, , 72 - 81, 28.06.2020
https://doi.org/10.38021/asbid.738027

Abstract

References

  • Akıllı, N. (2012). The evaluation of the critical thinking dispositions and creativity levels of eighth grade primary school students. Unpublished Master's Thesis. Kahramanmaraş Sütçü İmam University Social Sciences Institute.
  • Akıncı A.Y., ve Çakır, F. (2019). 14-17 yaş grubunda liselerde futbol oynayan sporcuların spora karşı sporcu beklentileri ve çevresel faktörlerin bazı değişkenlere göre sporcuyu etkileme düzeylerinin incelenmesi. Social Scinces Studies Journal, 5(50), 6486-6491.
  • Akkan, E. (2010). Orta öğretimdeki üstün yetenekli öğrencilerin duygusal zekâ ve yaratıcılık düzeylerinin yaşam doyumlarını yordama gücü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, Tokat.
  • Amabile, T. M. (1995). Attributions of creativity, what are the consequences? Creativity Research Journal, 423-426.
  • Aslan, E. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin duygu yönetimi becerilerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Ayden, C., ve İşgüzar, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin yaratıcılık düzeyleri ve motivasyonları arasındaki ilişkiyi incelemeye yönelik araştırma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 201-218.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (7.Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık, 40.
  • Clark, K. (1999). Justice and positive and negative creativity, Creativity Research Journal, 311-321.
  • Cooper, R. K., ve Sawaf, A. (2003). Liderlikte duygusal zekâ. (Çev. Zelal Bedriye Ayman-Banu Sancar). İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • Çeçen, A.R. (2006). Duyguları yönetme becerileri ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 101-113.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme Kuramı, H.Ü. Fen Fakültesi Yayınları, Ankara, 346.
  • Çoban, S. (1999). Yöneticilerin yaratıcılık düzeyleri ile liderlik tarzları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çokokumuş, B. (2002). Bileşenlerin diyalektiği açısından görsel algı ve yaratıcılık. Sanatta Yeterlilik Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Çumralıgil, B., ve Görücü, A. (2007). Örgütlenme ve yönetim biçimiyle spor. Konya Üniversitesi Basımevi, 3.
  • Demirkale, O. C. (2015). The examination of the contribution of the visual arts subject to creative thinking skills. Unpublished Master's Thesis. Karadeniz Technical University Institute of Education Sciences, Trabzon.
  • Dilek, A. N. (2013). The effect of socio-cultural features on creative thinking. Unpublished Master's Thesis, Osmangazi University Institute of Education Sciences, Eskişehir.
  • Erden, S. (2017). Öğretmen adaylarının sosyal ağ kullanımları ve duyguları yönetme becerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(48), 1-14.
  • George, D., ve Mallery, P. (2016). IBM SPSS Statistics 23 Step by Step: A Simple Guide and Reference. New York: Routledge, 112-120.
  • Güney, T., Taşkıran, E., ve Özkul, E. (2014). Çalışanların duygularını yönetme becerilerinin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi. Sabiha gökçen havalimanı çalışanları üzerine bir araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(34), 99-132.
  • Higgins, M., ve Morgan, J. (2000). The role of creativity in planning, The Creative Practitioner. Planning Practice-Research, 15(1/2), 117-128.
  • Işık, Ş. (2018). Psikolojiye giriş. Pegem Akademi. 1. Baskı, Ankara, 157.
  • İşleyen, T., ve Küçük, B. (2013). Öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 199-208.
  • Karakaş, A. (2017). Duygusal emek, tükenmişlik ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişki. Otel işletmesi çalışanları üzerine bir araştırma. İşletme Araştırma Dergisi, 9(1), 80-122.
  • Karakuş, M., ve Köse, A. (2018). Ülkemizdeki yerli turistlerin Nevşehir-Kozaklı bölgesindeki termal kaplıca tercihlerindeki faktörler ile rekreatif etkinliklerin yeterlilik durumlarının incelenmesi, Spor Bilimleri Alanında Yenilikçi Yaklaşımlar, Gece kitaplığı, 269-285.
  • Karakuş. M. (2012) Termal turizm ve rekreatif etkinlikler açısında Kozaklı’nın değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Karaoğlu, B., Turan, M. B., ve Pep, O. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin yaratıcılık düzeyleri ile duygusal zekâ seviyelerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2),85-99.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17.Baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 49-53.
  • Leikin, R., ve Pitta-Pantazi, D. (2013). Creativity and mathematics education. The state of the art. ZDM, 45(2), 159-166.
  • Mayer, J, ve Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? in P. Salovey & D. Sluyster (ed). Emotional development and emotional intelligence. Implications for Educators. Newyork Basic Books, 3-31.
  • Özmutlu, İ., Durmuş, S., Tekin, M., ve Yetiş, Ü. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerin yaratıcılık düzeylerinin karşılaştırılması. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (3), 233-244.
  • Özteke Kozan, Hİ., Kesici, Ş., ve Baloğlu, M. (2017). Affedicilik ve duyguları yönetme becerisi arasındaki çoklu ilişkinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 15(34), 193-215.
  • Paulus, P. B. (2000). Groups, teams, and creativity. The creative potential of ıdea generating groups, Applied Psychology, 237-263.
  • Pepe, O. (2018). The impact of the creativity levels of the students who study at the school of physical education and sport on their critical thinking dispositions. World Journal of Education, 8(5), 185-191.
  • Raudsepp, E. (1977). 12 vital characteristics of the creative supervisor, Supervision, (45), 14-15.
  • Rezan Çeçen, A. (2016). Duyguları yönetme becerileri ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 101-113.
  • Tetik, S, ve Açıkgöz, A. (2013). Duygusal zeka düzeyinin problem çözme becerisi üzerindeki etkisi. Meslek yüksekokulu öğrencileri üzerine bir uygulama. Electronic Journal of Vocational Colleges, 87-97.
  • Tetik, S., ve Akkaya, B. (2018). Üniversite gençlerinin duygu yönetimi becerileri üzerine bir araştırma. Social Sciences Research Journal, 7(4), 99-121.
  • Tuna, S., ve Temizkalp, G. (2013). Öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeyleri. Journal of Research in Education and Teaching, 2(1), 58-65.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Arşiv
Authors

Barış Karaoğlu 0000-0003-3798-9740

Osman Pepe 0000-0001-8787-2538

Publication Date June 28, 2020
Submission Date May 15, 2020
Acceptance Date June 8, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Karaoğlu, B., & Pepe, O. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Yaratıcılık ile Duygu Yönetim Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 3(1), 72-81. https://doi.org/10.38021/asbid.738027

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366