Sporcularda performansı belirleyen fiziksel, fizyolojik, psikolojik ya da çevresel birçok faktör vardır. Günümüzde bu faktörlerin tek başına değil birbiriyle etkileşim halinde ve birbirini tamamlayarak kişinin performansını etkilediği bilinmektedir. Bu faktörlerden, aerobik-anaerobik dayanıklılık ve zihinsel dayanıklılık becerileri de kimi araştırmacılara göre birbiriyle ilişkili, kimilerine göre ise ilişkili değildir. Bu bağlamda çalışmamızın amacı, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin anaerobik dayanıklılık ile zihinsel dayanıklılık düzeyleri arasında ilişki olup olmadığının tespit edilmesidir. Araştırmamıza Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinden 18-29 yaş arası 68 erkek, 52 kadın olmak üzere 120 sporcu öğrenci katılmıştır. Demografik bilgi formunda cinsiyet ve spor yaşına ilişkin sorulara yer verilmiştir Sheard, Golby & Van Wersch (2009) tarafından geliştirilen, Türkçe uyarlaması Altıntaş & Koruç Bayar (2016) tarafından gerçekleştirilen Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri (SZDE) kullanılmıştır. Bisiklet ergometresinde 30 saniye süre ile vücut ağırlığına göre yüke karşı (%7,5) maksimum hızda pedal çevirmeye dayanan Wingate Anaerobik Güç testi uygulanmıştır. Veriler Spss 25 kullanılarak 0,05 düzeyinde anlamlılıkta analiz edilmiştir. Verilerin Shapiro-Wilk testi ile normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Cinsiyete göre ve cinsiyet göz ardı edildiğinde tüm katılımcılarda zihinsel dayanıklılık ve anaerobik dayanıklılık verileri arasında farklılık görülmemiştir (p>.05). Zihinsel dayanıklılık ve anaerobik dayanıklılık verileri arasında ilişki tespit edilmemiştir (p>.05). Sporcularda zihinsel dayanıklılık ve fiziksel dayanıklılığı doğrudan ilişkili olduğunu ya da ilişkisiz olduğunu belirtmek çok mümkün değildir. Deneysel yöntemlerle yürütülen çalışmalarda ilişki tespit edilirken, betimsel yöntemlerle yürütülen çalışmalarda genelde ilişki tespit edilememektedir. Sonuçta betimsel tarama yöntemiyle yapılan çalışmamızda da ilişki olmadığı görülmüştür.
There are many physical, physiological, psychological or environmental factors that determine performance in athletes. Today, it is known that these factors affect the performance of the person by interacting and complementing each other, not alone. Among these factors, aerobic-anaerobic endurance and mental toughness skills are also related to each other according to some researchers, but not according to others. In this context, the aim of our study is to determine whether there is a relationship between anaerobic endurance and mental toughness levels of the students of the faculty of sports sciences. 120 athletes, 68 male and 52 female, aged between 18-29, from Gazi University Faculty of Sport Sciences participated. The demographic information form included questions about gender and sports age. The Mental Toughness Inventory in Sports (MTIS) developed by Sheard, Golby & Van Wersch (2009) and adapted in Turkish by Altıntaş & Koruç Bayar (2016) was used. The Wingate Anaerobic Power test, which is based on pedaling at maximum speed against a load (7.5%) according to body weight for 30 seconds, was applied on the bicycle ergometer. The data were analyzed using Spss 25 with a significance level of 0.05. It was determined that the data showed normal distribution with the Shapiro-Wilk test. Pearson correlation analysis was used to determine the relationship between variables. There was no difference between mental toughness and anaerobic endurance data for all participants by gender and ignoring gender (p>.05). No correlation was found between mental toughness and anaerobic endurance (p>.05). It is not possible to state that mental endurance and physical endurance are directly related or unrelated in athletes. While the relationship is detected in studies conducted with experimental methods, the relationship cannot be determined in studies conducted with descriptive methods. As a result, it was seen that there was no relationship in our study conducted with the descriptive survey method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Training |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2022 |
Submission Date | November 6, 2022 |
Acceptance Date | December 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .