The aim of this study is to determine the mental endurance levels of ice hockey players in sports, and to examine them in terms of gender, age, sports age, education level and playing position. The research population consists of 1240 licensed athletes in the Turkish Ice Hockey Federation leagues. The sample group is 129 licensed athletes randomly selected from the universe and volunteer at the point of participation in the research. A questionnaire consisting of two parts was used as a data collection tool in the research. The first part of the questionnaire is the personal information form prepared by the researcher to learn about gender, age, sports age, education level and playing field situations. In the second part of the questionnaire, Sheard et al. The Mental Endurance Inventory in Sports, developed by Altıntaş and Bayar Koruç in 2009 and adapted to Turkish by Altıntaş and Bayar Koruç in 2016, was used. SPSS 20 package program was used to evaluate the data. After the data collected with the data collection tool were transferred to the electronic environment, the normality test was carried out first, and non-parametric analyzes were performed when it was determined that the data did not show normal distribution. It is seen that the mean score of the Mental Endurance Inventory in Sports is 2.86±.092. In addition, it is seen that the mean is 2.66±.289 in the Confidence sub-dimension, 3.6±.191 in the Control sub-dimension, and 2.43±.108 in the Continuity sub-dimension. On the other hand, as a result of comparing the scores of the participants from the mental endurance inventory in sports according to their gender, age, education level, position and sports age, statistically significant differences were found between the groups.
BUZ HOKEYİ OYUNCULARININ SPORDA ZİHİNSEL DAYANIKLILIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Buz hokeyi Zihinsel dayanıklılık Takım sporu
Bu çalışmanın amacı Buz Hokeyi oyuncularında sporda zihinsel dayanıklılık düzeylerinin tespit edilmesi, cinsiyet, yaş, spor yaşı, eğitim düzeyi ve oyun mevkii açısından incelenmesidir. Araştırma evrenini Türkiye Buz Hokeyi Federasyonu liglerinde bulunan lisanslı 1240 sporcu oluşturmaktadır. Örneklem grubu ise evren içerisinden rastgele seçilen ve araştırmaya katılım noktasında gönüllü olan lisanslı 129 sporcudur. Araştırmada veri toplama aracı olarak iki bölümden oluşan anket formu kullanılmıştır. Anket formunun ilk bölümü araştırmacı tarafından hazırlanmış olan, cinsiyet, yaş, spor yaşı, eğitim düzeyi ve oyun mevkii durumlarını öğrenmeye yönelik kişisel bilgi formudur. Anket formunun ikinci bölümünde katılımcıların sporda zihinsel dayanıklılık düzeylerinin ölçülmesi amacıyla Sheard vd. tarafından 2009 yılında geliştirilen, Türkçeye uyarlaması ise Altıntaş ve Bayar Koruç tarafından 2016 yılında yapılan Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 20 paket programı kullanılmıştır. Veri toplama aracı ile toplanan veriler elektronik ortama aktarıldıktan sonra ilk olarak normallik sınaması yapılmış, verilerin normal dağılım göstermediğinin tespit edilmesi üzerine non-parametrik analizler yapılmıştır. Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri toplam puan ortalamalarının 2,86±,092 olduğu görülmektedir. Bunun yanında Güven alt boyutunda ortalamanın 2,66±,289 Kontrol alt boyutunda 3,6±,191 ve Devamlılık alt boyutunda ise 2,43±,108 düzeyinde olduğu görülmektedir. Diğer taraftan katılımcıların cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, mevki ve spor yaşlarına göre sporda zihinsel dayanıklılık envanterinden aldıkları puanların karşılaştırılmasının sonucunda gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılıklara rastlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2022 |
Submission Date | November 9, 2022 |
Acceptance Date | December 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .