Bu çalışmanın amacı farklı meslek gruplarında yer alan bireylerin fiziksel aktivite yapma durumlarının yaşam doyumları ile ilişkisinin araştırılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda araştırmaya farklı meslek gruplarında (Beden eğitimi öğretmeni, Akademisyen, Öğretmen diğer branşlar, Sağlık çalışanları ve Kolluk kuvvetleri) yer alan bireylerden iş hayatına devam eden 185’i erkek (%73,7), 66’sı kadın (%26,3), olmak üzere toplam 251 kişi gönüllü olarak katılmıştır. Ölçüm araçları olarak kişisel bilgi formu, uluslararası fiziksel aktivite anketi ve yaşam doyumu ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada ölçeklerden elde edilen verilerin istatistiksel analizi için SPSS 26.0 programı kullanılmıştır. Verilerin normallik sınaması Kolmogorov-Smirnov testi ile yapılmış, Yaşam doyumu toplam puanı ve MET puanlarının normallik varsayımını sağlamadığı tespit edilmiştir. Değişkenler arasındaki farkları belirlemek için iki grubun karşılaştırılması için Mann-Whitney U Testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılması için Kruskal-Wallis Testi kullanılmıştır. Bununla birlikte araştırma kapsamındaki değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek için Spearman Korelasyon katsayıları kullanılmıştır. Katılımcıların geneli ele alındığında, Yaşam doyum puanları ile, MET orta ve MET Toplam değerleri arasında pozitif yönde anlamlı korelasyonlar gözlenmiştir (p<0,01). Erkeklerin yaşam doyum puanları ile MET orta ve MET toplam değerleri arasında pozitif yönde korelasyon tespit edilmiştir (p<0,01). Kadınlarda ise MET yürüme değerinde pozitif yönde anlamlı korelasyon olduğu bulunmuştur (p<0,01). Sonuç olarak; katılımcıların meslekleri ile ilgili olarak fiziksel aktivite ile yaşam doyumları arasında herhangi bir farklılık olmadığı ancak fiziksel olarak aktif olan kişilerin yaşam doyumlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
The purpose of this study is to examine the relationship between the physical activity of individuals in different occupational groups and their life satisfaction. In line with this purpose, a total of 251 volunteers, 185 men (73.7%) and 66 women (26.3%) who still actively work in different occupational groups (Physical education teachers, academicians, teachers from various branches, health workers, and law enforcement officers), participated in the study. The measurement tools used in the study were a personal information form, the international physical activity questionnaire and the satisfaction with life scale. The data obtained through the scales in the study were analyzed using the SPSS 26.0 software. The normality test of the data was carried out using the Kolmogorov-Smirnov test, and the results revealed that the total life satisfaction score and MET scores did not meet the normality assumption. With the aim of establishing the differences between the variables, the Mann-Whitney U test was used to compare two groups, and the Kruskal-Wallis test was used to compare groups more than two. Additionally, the relationships between the variables within the scope of the study were established using the Spearman's rank correlation coefficients. A general evaluation of the participants showed that there were significant positive correlations (p<0.01) between life satisfaction scores and mean MET and total MET scores. There was a positive correlation between life satisfaction scores and mean MET and total MET scores of men (p<0.01). There was a positive and significant correlation in the MET walking scores of women (p<0.01). In conclusion, the results revealed that there was no difference between the physical activity and life satisfaction of the participants with regards to their occupation, but that the physically active people had higher life satisfaction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Activity and Health |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2022 |
Submission Date | October 22, 2022 |
Acceptance Date | December 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: Özel Sayı 2 - Akademik Spor Araştırmaları Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .