This study aims to determine the perceived service quality at the Turkish Seniors and Juniors Kick Boxing Championship held in Şırnak. The study group consists of a total of 126 athletes (m: 89; f: 37). “Personal Information Form” and the “Perceived Quality-Image in Sports Organizations Scale (SOAKİ)” were used to collect data. In the analysis of the data, it was determined that the skewness and kurtosis values of the scale showed a normal distribution. Percentage (%) and frequency (f) analyzes were used to determine the distribution of demographic data of the participants, t-test was used to compare the two groups, and one-way analysis of variance (ANOVA) was used to compare the groups. Tukey post-hoc test was used to determine which groups caused the difference between the groups. The significance level of all evaluations was taken into account as p<0.05. The sub-dimensions of Perceived Quality-Image Scale (SOAKİ) including "Public Service" (x̄=4,107±1,091), "Cultural Marketing" (x̄=3,992±1,130), "Marketing Communication" (x̄=3,722±1,195), "Consumer Services” (x̄=3.559 ± 1.109) had the relevant arithmetic means and standard deviations, respectively. According to the national athlete variable, there was a statistically significant difference in favor of national athletes in the sub-dimensions of consumer services, marketing communication, and cultural marketing. In addition, a significant difference was found between the age variable and the perceived quality-image of public service and cultural marketing sub-dimensions (p<0.05). However, there was no statistically significant difference between the sub-dimensions of the perceived quality-image according to gender and marital status. Besides, no significant difference was found between the kickboxing year variable and the perceived quality-image sub-dimensions (p>0.05). As a result, it was observed that the perceived quality-image in sports organizations differs in terms of age, being a national athlete, and educational status, but the service quality evaluation sub-dimensions were not significant in terms of gender, marital status, and kickboxing year.
Bu çalışmanın amacı, Şırnak’ta düzenlenen Türkiye Büyükler ve Gençler Kick Boks Şampiyonasında algılanan hizmet kalitesinin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 89’sı erkek ve 37’si kadın olmak üzere toplam 126 sporcu oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu” ve “Spor Organizasyonlarında Algılanan Kalite-İmaj Ölçeği (SOAKİ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; ölçeğin çarpıklık ve basıklık değerlerinin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Katılımcıların demografik verilerinin dağılımının belirlenmesi için yüzde (%) ve frekans (f) analizleri, iki grubun karşılaştırılması için t-testi ve grupların karşılaştırmaları için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Gruplar arası farkın hangi gruplardan kaynakladığını tespit etmek için ise Tukey post-hoc testi yapılmıştır. Yapılan tüm değerlendirmelerin anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak dikkate alınmıştır. Katılımcıların Algılanan Kalite-İmaj Ölçeği (SOAKİ) alt boyutlarından sırayla “Kamu Hizmeti” (x̄=4,107±1,091), “Kültürel Pazarlama” (x̄=3,992± 1,130), “Pazarlama İletişimi” (x̄=3,722±1,195), “Tüketici Hizmetleri” (x̄=3,559 ± 1,109) aritmetik ortalama ve standart sapmaya sahip oldukları görülmektedir. Milli sporcu değişkenine göre tüketici hizmetleri, pazarlama iletişimi ve kültürel pazarlama alt boyutlarında milli sporcular lehine istatistiksel olarak anlamlı fark çıkmıştır. İlaveten yaş değişkeni ile algılanan kalite-imajında kamu hizmeti ve kültürel pazarlama alt boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Fakat cinsiyete ve medeni duruma göre algılanan kalite imajı alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamaktadır. Yine kick boks yılı değişkeni ile algılanan kalite-imajı alt boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilememiştir (p>0,05). Sonuç olarak spor organizasyonlarında algılanan kalite-imajının yaş, milli sporcu olma ve eğitim durumu değişkenleri açısından farklılık gösterdiği fakat hizmet kalitesi değerlendirme alt boyutlarının cinsiyet, medeni durum ve kick boks yapma yılına göre önem arz etmediği görülmüştür.
Kalite Hizmet Kick Boks Spor Algılanan Hizmet Kalitesi Quality Service Kick Boxing Sports Perceived Service Quality
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2022 |
Submission Date | November 10, 2022 |
Acceptance Date | December 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: Özel Sayı 2 - Akademik Spor Araştırmaları Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .