GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI İLE SOSYAL KAYGI BOZUKLUĞU ARASINDAKİ İLİŞKİNİN YAŞAM DOYUMU VE BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ
Year 2019,
Volume: 6 Issue: 6, 443 - 464, 30.06.2019
Ömer Faruk Akboğa
Uğur Gürgan
Abstract
Bu
araştırmanın amacı, lise ve üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı ile
sosyal kaygı bozuklukları arasındaki ilişkiyi bazı değişkenler açısından
incelenmektir. Tarama modelinin kullanıldığı bu araştırma betimsel nitelikte
bir çalışmadır. Araştırma kapsamında Balıkesir çevresinde bulunan birden fazla
üniversite ve lise öğrencisi üzerinden araştırma verileri toplanmıştır. Bu
araştırmada, sosyal kaygı düzeyini ölçmek için Liebowitz Sosyal Kaygı Ölçeği,
internet bağımlılığı düzeyi için Young İnternet Bağımlılığı Testi ve yaşam
doyumu düzeylerinin tespiti için Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca
öğrencilerin demografik bilgilerini almak için bir soru formu uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde parametrik testler
kullanılmıştır. Verilerin analizinde parametrik testlerden t-testi, varyans
analizi, korelasyon ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Yapılan çalışma
sonucunda internet bağımlılığının sosyal kaygı bozukluğu ile pozitif, yaşam
doyumu ile negatif yönlü anlamlı bir ilişkisinin olduğu tespit edilmiştir. Öte
yandan yaşam doyumu ve sosyal kaygı bozukluğu arasında anlamlı bir ilişki
bulunmamıştır.
References
- Arısoy, Ö. (2009). İnternet Bağımlılığı ve Tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 1, 55-67.
Baltacı, Ö. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı, sosyal destek ve problem çözme yaklaşımları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi) Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Bayramkaya, E., Toros, F., & Özge, C. (2005). Ergenlerde sosyal fobi ile depresyon, öz kavram, sigara alışkanlığı arasındaki ilişki. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 15, 165-173.
Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem A.
Colwell, J., Kato, M. (2003). Investigation of the relationship between social isolation, self-esteem, aggression and computer game play in Japanese adolescents, Asian Journal of Social Psychology, 6(2):149-58. https://doi.org/10.1111/1467-839X.t01-1-00017
Cömert, I. T., ve Kayıran, S. M. (2010). Çocuk ve ergenlerde internet kullanımı. Çocuk Dergisi, 10(4), 166-170.
Dağlı, A., & BAYSAL, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59).
Demir, T., Eralp-Demir, D., Türksoy, N., Özmen, E., & Uysal, Ö. (2000). Çocuklar için sosyal anksiyete ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirliği. Düşünen Adam, 13(1), 42-48.
Dilbaz, N. (1997). Sosyal fobi. Psikiyatri Dünyası, 1(1), 18-24.
Doğan, M. (2018). Ergenlerin değer yönelimleri ve değer yönelimlerinin internet bağımlılığıyla ilişkisinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(10), 263-285.
Dost, M. T. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 132-143.
Erözkan, A. (2007). Üniversite öğrencilerinin reddedilme duyarlıkları ile sosyal kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 225-240.
Gültekin, B. K., ve Dereboy, İ. F. (2011). Üniversite öğrencilerinde sosyal fobinin yaygınlığı ve sosyal fobinin yaşam kalitesi, akademik başarı ve kimlik oluşumu üzerine etkileri. Türk Psikiyatri Dergisi, 22(3).
Günüç, S., ve Kayri, M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 39, 220-232.
Hamarta, E. (2009). Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 8(3), 729-740
Hane halkı bilişim teknolojileri (BT) kullanım araştırması, 2018. (2018, Ağustos). Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni, 27819. Erişim Adresi: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27819
Holman, J.P., Hansen, C.E., Cochian, M.E., Lindsey C.R. (2005). Liar, liar: Internet faking but not freguency of use affect social skills, self-esteem, social anxiety, and aggression, Cyber Psychol Behav., 8(1):1-6. doi: 10.1089/cpb.2005.8.1
Karaca, S., Gök, C., Kalay, E., Başbuğ, M., Hekim, M., Onan, N., & Ünsal Barlas, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinde bilgisayar oyun bağımlılığı ve sosyal anksiyetenin incelenmesi. Clinical Experimental Health Sciences 6(1): 14-9. doi: 10.5152/clinexphealthsci.2016.053
Karagün, E., Yıldız, M., Başaran, Z., & Çağlayan, Ç. (2010). Sosyal fobi özellikleri gösteren üniversite öğrencilerinde rekreatif aktivitelerin fobik tutumlar üzerine etkisinin araştırılması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11(2), 139-144.
Karasar, B. (2014). Öğretmen adaylarının bağlanma stilleri ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 27-49.
Keskin, G., & Orgun, F. (2007). Bir grup üniversite öğrencisinde sosyal fobi yaşama durumlarının ve başa çıkma stratejilerinin değerlendirilmesi/The evaluation of social phobia experiences and coping strategies in a group of university students. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 8(4), 262-270.
Koyuncu, A., Binbay, Z., Özyıldırım, İ., & Ertekin, E. (2012). Sosyal anksiyete bozukluğunda başlangıç yaşının klinik gidiş üzerine etkisi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 15(2), 111-120.
Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Muk-hophadhyay, T., Scherlis, W. (1998). Internet paradox: A social teknology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist, 53(9):1017-31.
Kubey, R.W., Lavin, M.J., Barrows, J.R. (2006). Internet use and collegiate academic performance decrements: Early findings. Journal of Communication:366-82. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2001.tb02885.x
Kutlu, M., Savcı, M., Demir, Y., & Aysan, F. (2016). Young internet bağımlılığı testi kısa formunun Türkçe uyarlaması: üniversite öğrencileri ve ergenlerde geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(1), 69-76.
La Greca, A.M., Dandes, S.K., Wick, P. et al (1988) Development of the social anxiety scale for children: Reliability and concurrent validity. J Clin Child Psychol 17:84-91,.
Metin, M., (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yay.
Özgür, G., Gümüş, A. B., & Durdu, B. (2010). Evde ve yurtta kalan üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 1(1), 25-32.
Stein, M.B., Stein, D.J. (2008) Social anxiety disorder. Lancet, 29:1115-1125.
Smith R.E., Sarason, I.G.: Social anxiety and the evaluation of negative interpersonal feedback. J Consult Clin Psychol 43:429, 1975.
Soykan, Ç., Özgüven, H. D., & Gençöz, T. (2003). Liebowitz social anxiety scale: the Turkish version. Psychological Reports, 93(3_suppl), 1059-1069.
Sungur MZ. Sosyal fobi. R Tükel (Ed.), (2000). Anksiyete Bozuklukları, Ankara, Çizgi Tıp Yayınevi, s.59-79.
Şahan, H. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşme sürecinde spor aktivitelerinin rolü, KMU İİBF Dergisi, 10(15). 260 – 278.
Yılmaz, G., Şar, A. H., & Civan, S. (2015). Ergenlerde mobil telefon bağımlığı ile sosyal kaygı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 2(2), 20-37.
Year 2019,
Volume: 6 Issue: 6, 443 - 464, 30.06.2019
Ömer Faruk Akboğa
Uğur Gürgan
References
- Arısoy, Ö. (2009). İnternet Bağımlılığı ve Tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 1, 55-67.
Baltacı, Ö. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı, sosyal destek ve problem çözme yaklaşımları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi) Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Bayramkaya, E., Toros, F., & Özge, C. (2005). Ergenlerde sosyal fobi ile depresyon, öz kavram, sigara alışkanlığı arasındaki ilişki. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 15, 165-173.
Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem A.
Colwell, J., Kato, M. (2003). Investigation of the relationship between social isolation, self-esteem, aggression and computer game play in Japanese adolescents, Asian Journal of Social Psychology, 6(2):149-58. https://doi.org/10.1111/1467-839X.t01-1-00017
Cömert, I. T., ve Kayıran, S. M. (2010). Çocuk ve ergenlerde internet kullanımı. Çocuk Dergisi, 10(4), 166-170.
Dağlı, A., & BAYSAL, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59).
Demir, T., Eralp-Demir, D., Türksoy, N., Özmen, E., & Uysal, Ö. (2000). Çocuklar için sosyal anksiyete ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirliği. Düşünen Adam, 13(1), 42-48.
Dilbaz, N. (1997). Sosyal fobi. Psikiyatri Dünyası, 1(1), 18-24.
Doğan, M. (2018). Ergenlerin değer yönelimleri ve değer yönelimlerinin internet bağımlılığıyla ilişkisinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(10), 263-285.
Dost, M. T. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 132-143.
Erözkan, A. (2007). Üniversite öğrencilerinin reddedilme duyarlıkları ile sosyal kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 225-240.
Gültekin, B. K., ve Dereboy, İ. F. (2011). Üniversite öğrencilerinde sosyal fobinin yaygınlığı ve sosyal fobinin yaşam kalitesi, akademik başarı ve kimlik oluşumu üzerine etkileri. Türk Psikiyatri Dergisi, 22(3).
Günüç, S., ve Kayri, M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 39, 220-232.
Hamarta, E. (2009). Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 8(3), 729-740
Hane halkı bilişim teknolojileri (BT) kullanım araştırması, 2018. (2018, Ağustos). Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni, 27819. Erişim Adresi: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27819
Holman, J.P., Hansen, C.E., Cochian, M.E., Lindsey C.R. (2005). Liar, liar: Internet faking but not freguency of use affect social skills, self-esteem, social anxiety, and aggression, Cyber Psychol Behav., 8(1):1-6. doi: 10.1089/cpb.2005.8.1
Karaca, S., Gök, C., Kalay, E., Başbuğ, M., Hekim, M., Onan, N., & Ünsal Barlas, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinde bilgisayar oyun bağımlılığı ve sosyal anksiyetenin incelenmesi. Clinical Experimental Health Sciences 6(1): 14-9. doi: 10.5152/clinexphealthsci.2016.053
Karagün, E., Yıldız, M., Başaran, Z., & Çağlayan, Ç. (2010). Sosyal fobi özellikleri gösteren üniversite öğrencilerinde rekreatif aktivitelerin fobik tutumlar üzerine etkisinin araştırılması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11(2), 139-144.
Karasar, B. (2014). Öğretmen adaylarının bağlanma stilleri ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 27-49.
Keskin, G., & Orgun, F. (2007). Bir grup üniversite öğrencisinde sosyal fobi yaşama durumlarının ve başa çıkma stratejilerinin değerlendirilmesi/The evaluation of social phobia experiences and coping strategies in a group of university students. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 8(4), 262-270.
Koyuncu, A., Binbay, Z., Özyıldırım, İ., & Ertekin, E. (2012). Sosyal anksiyete bozukluğunda başlangıç yaşının klinik gidiş üzerine etkisi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 15(2), 111-120.
Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Muk-hophadhyay, T., Scherlis, W. (1998). Internet paradox: A social teknology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist, 53(9):1017-31.
Kubey, R.W., Lavin, M.J., Barrows, J.R. (2006). Internet use and collegiate academic performance decrements: Early findings. Journal of Communication:366-82. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2001.tb02885.x
Kutlu, M., Savcı, M., Demir, Y., & Aysan, F. (2016). Young internet bağımlılığı testi kısa formunun Türkçe uyarlaması: üniversite öğrencileri ve ergenlerde geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(1), 69-76.
La Greca, A.M., Dandes, S.K., Wick, P. et al (1988) Development of the social anxiety scale for children: Reliability and concurrent validity. J Clin Child Psychol 17:84-91,.
Metin, M., (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yay.
Özgür, G., Gümüş, A. B., & Durdu, B. (2010). Evde ve yurtta kalan üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 1(1), 25-32.
Stein, M.B., Stein, D.J. (2008) Social anxiety disorder. Lancet, 29:1115-1125.
Smith R.E., Sarason, I.G.: Social anxiety and the evaluation of negative interpersonal feedback. J Consult Clin Psychol 43:429, 1975.
Soykan, Ç., Özgüven, H. D., & Gençöz, T. (2003). Liebowitz social anxiety scale: the Turkish version. Psychological Reports, 93(3_suppl), 1059-1069.
Sungur MZ. Sosyal fobi. R Tükel (Ed.), (2000). Anksiyete Bozuklukları, Ankara, Çizgi Tıp Yayınevi, s.59-79.
Şahan, H. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşme sürecinde spor aktivitelerinin rolü, KMU İİBF Dergisi, 10(15). 260 – 278.
Yılmaz, G., Şar, A. H., & Civan, S. (2015). Ergenlerde mobil telefon bağımlığı ile sosyal kaygı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 2(2), 20-37.