BibTex RIS Cite

ARTIST’S IDENTITY CRISIS, FEMINITY LABEL AND BEING A WOMAN THEATRE DIRECTOR IN TURKEY

Year 2017, Volume: 4 Issue: 12, 20 - 36, 01.12.2017

Abstract

This paper aims to review the relationship between social identity, art environment and femininity. In the first part of this paper self and social identity and gender label researched, second and third part includes the discussion identity or label and then it’s researched that how women and men existence in the art environment. The last part includes examples of Turkish theater directors’s experiences as a women and discussion part is about women artists and role conflict

References

  • ENÇ, Mithat (1980). Ruhbilim Terimleri Sözlüğü. Ankara:TDK Yay.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan (1997). Ruhbilim Sözlüğü, İstanbul:Remzi Kitabevi AND, Metin (2009). Başlangıcından 1983’e Türk Tiyatro Tarihi, İstanbul:İletişim Yay.
  • ANTMEN, Ahu (2013). Kimlikli Bedenler, İstanbul:Sel Yay.
  • ANTMEN, Ahu –editör- (2014). Sanat ve Cinsiyet, İstanbul:letişim Yay.
  • BECKER, Howard S., (2015). Hariciler (Outsiders), Ankara:Heretik Yay.
  • DÖKMEN, Zehra (2010). Toplumsal Cinsiyet, İstanbul:Remzi Kitabevi
  • FINE, Cordelia (2011). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması, çev. Kıvanç Tanrıyar, İstanbu:Sel Yay.
  • FOUCAULT, Michel (2006). Sonsuza Giden Dil, Ayrıntı Yay., İstanbul
  • GHIGLIER, Michael (2002). Erkeğin Karanlık Yüzü, Ankara:Phoenix Yay.
  • GIDDENS, Anthony, (2014). Modernite ve Bireysel Kimlik, İstanbul:Say Yay.
  • GILBERT, Sandra., GUBAR Susan (1984). The Mad Woman in the Attic, Yale University Press, USA
  • GOFFMAN, Erving, (2014a). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, İstanbul:Metis Yay.
  • GOFFMAN, Erving, (2014b). Damga, Ankara:Heretik Yay.
  • HERITIER, Françoise. (2014). Kadınların En Güzel Tarihi, İstanbul:İş Bankası Yay.
  • HUMM, Meggie. (2003). Feminist Edebiyat Eleştirisi, İstanbul:Sel Yay.
  • İSLİMYELİ, Nüzhet. (1965). Asker Ressamlar ve Ekoller, Ankara: Asker Ressamlar Sanat Derneği Yayınları 1
  • MORAN, Berna. (2002). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul:İletişim Yay
  • MORAN, Berna. (1998). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış-1, İstanbul:İletişim Yay.
  • RAYNOLD, PRESS (2003). Seks İsyanları, İstanbul:Ayrıntı Yay.
  • SANCAR, Serpil (2013). Erkeklik İmkansız İktidar, Metis Yay., İstanbul
  • YAMANER, Güzin, (2001). 20. Yüzyıl Tiyatrosunda Kadın Bakış Açısının Yansımaları, Ankara:Kültür Bakanlığı Yay.
  • ABREVAYA, Elda. (2002). “Maskenin Ötesindeki Erkeksilik”, Psikanaliz Yazıları, İstanbul:Bağlam Yay., ss. 13-27
  • ALPTEKİN, Bahri H. (2001). “Dışarıdan Birisi Olarak Sanatçı”, Dışarıda Kalanlar/Bırakılanlar, İstanbul:Bağlam Yay., s. 61-66
  • BARTHES, Roland (2008), “Yazarın Ölümü”, Sınırda Dergisi, çev. H. Çetinkaya.
  • BAŞBUĞ, Fatih (2010). “1914 Çallı Kuşağı’nın Türk Resim Sanatına Etkisi”, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 29, ss. 371-392
  • BELKIS, Özlem (2010), “Sevim Burak’ın Oyun Metinlerinde Kadınlar”, İÜ Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölüm Dergisi, sayı 14, ss. 27-44
  • GÜÇBİLMEZ, Beliz (2003). “Tekinsiz Tiyatro: Sahibinin Sesi/Sevim Burak’ın Metninde Tekinsiz Teatrellik ve Minör Ses’in Temsili”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, sayı 16, ss. 4-17
  • MADISON, Guy, AASA, Ulrike, (2014). “Feminist Activist Women are Masculinized in Terms of Digit-Ratio and Social Dominance: a Possible Explanation for the Feminist Paradox”, Frontiers in Psychology, vol 5, pp 1-11
  • ORHUN, Ceylan. (2001). “Kadınsı Değerlerin Dışlanması”, Dışarıda Kalanlar/Bırakılanlar, İstanbul:Bağlam Yay., ss. 91-100
  • ŞENER, Sevda (1973). “Cumhuriyet Dönemi Kadın Oyun Yazarları”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, Sayı: 4, ss. 31-44
  • ŞENER, Sevda (1990, cilt:33), “Tiyatro Eserlerimizde Kadın İmajı”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, ss. 467-475
  • TEKİNALP, Pelin (2004). “Tuvallerde Yıldız Sarayı”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 2, ss. 143-158
  • YAMANER, Güzin (2011). “Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosunun Yarattığı Cinsiyetçi İmgelem”, Birkaç Arpa Boyu, derl. Serpil Sancar, İstanbul:Koç Üniversitesi Yay, ss. 701-730
  • YARAMAN, Ayşegül. (2002). “Toplumsal Cinsiyet ve Kadında Erkeksilik”, Psikanaliz Yazıları, İstanbul:Bağlam Yay., ss. 47-55
  • BOZARSLAN, Felat (2015), “Sevgililer Günü Cinayetine Tahrik ve Saygın Tutum İndirimi”, http://www.milliyet.com.tr/sevgililer-gunu-cinayetine-gundem-2148679/, erişim tarihi: 02.01.2016
  • İNCEOĞLU, Deniz (2009). “Tiyatro Pozitif Bilimdir İlhamla Olmaz”, Hürriyet Kelebek, http://www.hurriyet.com.tr/tiyatro-pozitif-bir-bilimdir-ilhamla-olmaz-11560704, erişim tarihi: 02.01.2016
  • KAYHAN, Sanem (2013). “Usta Yönetmen, Uslu Oyuncu”, Akşam Gazetesi, http://www.aksam.com.tr/pazar/usta-yonetmen,-uslu-oyuncu--163650h/haber-163650, erişim tarihi: 02.01.2016
  • TAHİNCİOĞLU, Gökçer (2015), “Hatice’yi Öldüren 12 Bıçak Darbesi Aşırı Sevgiymiş”, http://www.milliyet.com.tr/hatice-yi-olduren-16-bicak-darbesi-gundem-2144996/, erişim tarihi: 02.01.2016
  • YORULMAZ, İlkay (2012). “Tiyatro Sinema ve Dizi Sanatçısı Tomris Çetinel”, Ajans19, http://ajans19.net/tiyatro-sinema-ve-dizi-sanatcisi-tomris-cetinel/, , erişim tarihi: 02.01.2016
  • ÜÇTEPE, Salih (2015), “Mahkemeden Katil Kocaya Sadakatsizlik İndirimi”, http://www.milliyet.com.tr/mahkemeden-katil-kocaya-gundem-2136904/, erişim tarihi: 02.01.2016

SANATÇIDA KİMLİK SORUNU, KADINLIK ETİKETİ VE TÜRKİYE’DE KADIN TİYATRO YÖNETMENİ OLMAK

Year 2017, Volume: 4 Issue: 12, 20 - 36, 01.12.2017

Abstract

Bu çalışma toplumsal kimlik, sanat ortamı ve kadınlık arasındaki ilişkileri incelemektedir. Çalışmanın ilk bölümünde benlik, toplumsal kimlik ve cinsiyet etiketi, ikinci ve üçüncü bölümlerinde kimlik ve etiket tartışmaları ekseninde kadının ve erkeğin sanat ortamındaki varoluş biçimleri araştırılmıştır. Çalışmanın son bölümünde Türkiye’deki kadın tiyatro yönetmenlerinin deneyimlerinden örnekler verilerek, kadınlık ve sanatçılık arasındaki toplumsal rol çatışmaları tartışılmıştır

References

  • ENÇ, Mithat (1980). Ruhbilim Terimleri Sözlüğü. Ankara:TDK Yay.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan (1997). Ruhbilim Sözlüğü, İstanbul:Remzi Kitabevi AND, Metin (2009). Başlangıcından 1983’e Türk Tiyatro Tarihi, İstanbul:İletişim Yay.
  • ANTMEN, Ahu (2013). Kimlikli Bedenler, İstanbul:Sel Yay.
  • ANTMEN, Ahu –editör- (2014). Sanat ve Cinsiyet, İstanbul:letişim Yay.
  • BECKER, Howard S., (2015). Hariciler (Outsiders), Ankara:Heretik Yay.
  • DÖKMEN, Zehra (2010). Toplumsal Cinsiyet, İstanbul:Remzi Kitabevi
  • FINE, Cordelia (2011). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması, çev. Kıvanç Tanrıyar, İstanbu:Sel Yay.
  • FOUCAULT, Michel (2006). Sonsuza Giden Dil, Ayrıntı Yay., İstanbul
  • GHIGLIER, Michael (2002). Erkeğin Karanlık Yüzü, Ankara:Phoenix Yay.
  • GIDDENS, Anthony, (2014). Modernite ve Bireysel Kimlik, İstanbul:Say Yay.
  • GILBERT, Sandra., GUBAR Susan (1984). The Mad Woman in the Attic, Yale University Press, USA
  • GOFFMAN, Erving, (2014a). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, İstanbul:Metis Yay.
  • GOFFMAN, Erving, (2014b). Damga, Ankara:Heretik Yay.
  • HERITIER, Françoise. (2014). Kadınların En Güzel Tarihi, İstanbul:İş Bankası Yay.
  • HUMM, Meggie. (2003). Feminist Edebiyat Eleştirisi, İstanbul:Sel Yay.
  • İSLİMYELİ, Nüzhet. (1965). Asker Ressamlar ve Ekoller, Ankara: Asker Ressamlar Sanat Derneği Yayınları 1
  • MORAN, Berna. (2002). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul:İletişim Yay
  • MORAN, Berna. (1998). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış-1, İstanbul:İletişim Yay.
  • RAYNOLD, PRESS (2003). Seks İsyanları, İstanbul:Ayrıntı Yay.
  • SANCAR, Serpil (2013). Erkeklik İmkansız İktidar, Metis Yay., İstanbul
  • YAMANER, Güzin, (2001). 20. Yüzyıl Tiyatrosunda Kadın Bakış Açısının Yansımaları, Ankara:Kültür Bakanlığı Yay.
  • ABREVAYA, Elda. (2002). “Maskenin Ötesindeki Erkeksilik”, Psikanaliz Yazıları, İstanbul:Bağlam Yay., ss. 13-27
  • ALPTEKİN, Bahri H. (2001). “Dışarıdan Birisi Olarak Sanatçı”, Dışarıda Kalanlar/Bırakılanlar, İstanbul:Bağlam Yay., s. 61-66
  • BARTHES, Roland (2008), “Yazarın Ölümü”, Sınırda Dergisi, çev. H. Çetinkaya.
  • BAŞBUĞ, Fatih (2010). “1914 Çallı Kuşağı’nın Türk Resim Sanatına Etkisi”, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 29, ss. 371-392
  • BELKIS, Özlem (2010), “Sevim Burak’ın Oyun Metinlerinde Kadınlar”, İÜ Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölüm Dergisi, sayı 14, ss. 27-44
  • GÜÇBİLMEZ, Beliz (2003). “Tekinsiz Tiyatro: Sahibinin Sesi/Sevim Burak’ın Metninde Tekinsiz Teatrellik ve Minör Ses’in Temsili”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, sayı 16, ss. 4-17
  • MADISON, Guy, AASA, Ulrike, (2014). “Feminist Activist Women are Masculinized in Terms of Digit-Ratio and Social Dominance: a Possible Explanation for the Feminist Paradox”, Frontiers in Psychology, vol 5, pp 1-11
  • ORHUN, Ceylan. (2001). “Kadınsı Değerlerin Dışlanması”, Dışarıda Kalanlar/Bırakılanlar, İstanbul:Bağlam Yay., ss. 91-100
  • ŞENER, Sevda (1973). “Cumhuriyet Dönemi Kadın Oyun Yazarları”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, Sayı: 4, ss. 31-44
  • ŞENER, Sevda (1990, cilt:33), “Tiyatro Eserlerimizde Kadın İmajı”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, ss. 467-475
  • TEKİNALP, Pelin (2004). “Tuvallerde Yıldız Sarayı”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 2, ss. 143-158
  • YAMANER, Güzin (2011). “Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosunun Yarattığı Cinsiyetçi İmgelem”, Birkaç Arpa Boyu, derl. Serpil Sancar, İstanbul:Koç Üniversitesi Yay, ss. 701-730
  • YARAMAN, Ayşegül. (2002). “Toplumsal Cinsiyet ve Kadında Erkeksilik”, Psikanaliz Yazıları, İstanbul:Bağlam Yay., ss. 47-55
  • BOZARSLAN, Felat (2015), “Sevgililer Günü Cinayetine Tahrik ve Saygın Tutum İndirimi”, http://www.milliyet.com.tr/sevgililer-gunu-cinayetine-gundem-2148679/, erişim tarihi: 02.01.2016
  • İNCEOĞLU, Deniz (2009). “Tiyatro Pozitif Bilimdir İlhamla Olmaz”, Hürriyet Kelebek, http://www.hurriyet.com.tr/tiyatro-pozitif-bir-bilimdir-ilhamla-olmaz-11560704, erişim tarihi: 02.01.2016
  • KAYHAN, Sanem (2013). “Usta Yönetmen, Uslu Oyuncu”, Akşam Gazetesi, http://www.aksam.com.tr/pazar/usta-yonetmen,-uslu-oyuncu--163650h/haber-163650, erişim tarihi: 02.01.2016
  • TAHİNCİOĞLU, Gökçer (2015), “Hatice’yi Öldüren 12 Bıçak Darbesi Aşırı Sevgiymiş”, http://www.milliyet.com.tr/hatice-yi-olduren-16-bicak-darbesi-gundem-2144996/, erişim tarihi: 02.01.2016
  • YORULMAZ, İlkay (2012). “Tiyatro Sinema ve Dizi Sanatçısı Tomris Çetinel”, Ajans19, http://ajans19.net/tiyatro-sinema-ve-dizi-sanatcisi-tomris-cetinel/, , erişim tarihi: 02.01.2016
  • ÜÇTEPE, Salih (2015), “Mahkemeden Katil Kocaya Sadakatsizlik İndirimi”, http://www.milliyet.com.tr/mahkemeden-katil-kocaya-gundem-2136904/, erişim tarihi: 02.01.2016
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ezgi Deniz Alpan

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 12

Cite

APA Alpan, E. D. (2017). SANATÇIDA KİMLİK SORUNU, KADINLIK ETİKETİ VE TÜRKİYE’DE KADIN TİYATRO YÖNETMENİ OLMAK. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(12), 20-36.