Çocuğa yönelik cinsel istismar, çocuktan yaşça büyük veya olgun bir veya birden çok kişinin, güç veya otorite kullanarak, çocuğu zorlayarak ve şiddet uygulayarak cinsel faaliyetlere dâhil etmesidir. Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) verilerine göre 2017 yılında Türkiye’ de toplam 18601 çocuk cinsel istismara uğramıştır. Çocukların, ailelerinden sonra en uzun süre geçirdikleri kurumun okul olduğu dikkate alındığında, öğretmenlerin konumunun son derece önemli olduğu görülür. Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin çocuğa yönelik cinsel istismar olgusuna ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırma verileri Ankara ili Keçiören ilçesinde iki ayrı ortaokulda görev yapan ve kıdemi 5-15 yıl arasında değişen 20 öğretmenle yüz yüze yapılan bireysel görüşmelerle toplanmıştır. Bu araştırma, nitel araştırma desenleri arasında yer alan durum çalışması deseninde yürütülmüş, verilerin analizinde nitel araştırma analiz tekniklerinden içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Bulgulara göre öğretmenler cinsel istismarı, çocuğun bedenine, saçına-başına dokunmak, cinsel içerikli konuşmak, cinsel olarak kötü niyetli tutum sergilemek ve çocuğa cinsel içerikli video izletmek olarak tanımlamışlardır. Cinsel istismar konusunda risk faktörlerinin neler olduğu sorulduğunda, öğretmenler sevgi ve ilgi göstermeyen ailede büyümeyi, aile içi iletişimsizliğin olmasını, boşanmış bir ailenin çocuğu olmayı, ergenlik veya ergenlik öncesi dönemde olmayı ve alt sosyo ekonomik düzey ailede büyümeyi risk faktörleri olarak gördüklerini belirtmişlerdir. Bulgular ayrıca, öğretmenlerin çok büyük bir bölümünün çocuğa yönelik cinsel istismar konusunda her hangi bir eğitim almadıklarını, ancak cinsel istismarı birçok yönüyle tanımlayabildiklerini ortaya koymuştur. Son olarak, yasal bildirim yükümlülüğünü bilen öğretmenlerin sayısının araştırmaya katılan öğretmenlerin yarısından az olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 8 |