Review
BibTex RIS Cite

KÜLTÜRLER ARASI DUYARLILIK VE EMPATİK EĞİLİMLER: BİR DERLEME ÇALIŞMASI

Year 2020, Volume: 7 Issue: 10, 259 - 277, 29.10.2020

Abstract

İnsanların parçası olduğu kültürler birbirinden farklı özelliktedir ve sürekli değişim göstermektedir. Toplumların kendilerine özgü olan ve gelecek nesillere aktardıkları maddi veya manevi her şey kültüre ilişkindir. Sosyal bir kavram olarak kültür, tarih içerisinde yaratılan bir anlam ve önem sistemidir. Kültür yaptığımız, düşündüğümüz ve hissettiğimizdir. Kültür öğretilir, öğrenilir ve paylaşılır. Bireyler bir kültür içinde var olurlar. Kültür empatisinin değeri, son yıllarda göç, küreselleşme ve uluslararası ticaretin artması nedeniyle daha da önem kazanmıştır. Farklı kültürlerden insanlar kişisel ve mesleki açıdan daha sık etkileşime girmek zorundadır. Empati becerisi, öğrenebilecek en önemli becerilerden biridir ve bireylerin daha sağlıklı ilişkiler kurmasına yardımcı olmaktadır. Bu bağlamda toplumun kültürel yapısına uyum sağlayan ve empati becerisine sahip olan öğretmenlerin, öğrencilerle iletişimini ve iş birliği iyileştireceğinden hareketle bu araştırmanın amacı, kültürel duyarlılık ve empati eğilimlerine yönelik çalışmaların sistematik bir şekilde incelenmesidir.

References

  • Akarsu, B. (1998). Willem Von Humboldt’da Dil-Kültür Bağlantısı İstanbul: İnkılap
  • Akkoyun, F. (1982). Empatik Anlayış Üzerine Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 15(2), Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Aksan, D. (1995). Her Yönüyle Dil. Atatürk Kültür, Ankara: Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Baltaş, Z. ve Baltaş, A. (2000). Stres ve başa çıkma yolları. İstanbul: Remzi Yayınları.
  • Batuhan, H. (2007). Semiyotik, fanatizm ve tolerans. Ankara: Nobel.
  • Blair, R. J. R. (2005). Responding to the emotions of others: Dissociating forms of empathy through the study of typical and psychiatric populations. Consciousness and Cognition, 14(4), 698-718. doi:10.1016/j.concog.2005.06.004
  • Bridge, B. (2004). Duyguların Eğitimi, İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara: Pegem A.
  • Burton, N. (2015) Empathy vs. Sympathy. https://www.psychologytoday.com/blog/hide-and-seek/201505/empathy-vs-sympathy.
  • Byram, M. (1997). Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Philadelphia, PA: Multilingual Matters.
  • Cengiz, S. (2008). Hemşirelerde Empatik Eğilim ve İş Doyumu İlişkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Coşkun, H. (2006). Türkiye’de Kültürlerarası Eğitim. Türkiye’de Eğitim Bilimleri: Bir Bilanço Denemesi. 1.bs. ed. Muhsin Hesapçıoğlu, Alpaslan Durmuş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çelik, V. (2006). Türk Eğitim Sisteminde Yeni Paradigma Arayışları Bildiriler Kitabı Eğitimciler Birliği Sendikası www.egitimbirsen.org.tr s.267-281
  • Çetin, M., Gul, F.O. & Erol, I. (2018). An Analysis on School Psychological Counselors Dealing With Difference In Multicultural Contexts. International Journal of Progressive Education, 14(3), 93-112. doi: 10.29329/ijpe.2018.146.7.
  • Dabbah, M. (2017) What is cultural sensitivity? https://redshoemovement.com/what-is-cultural-sensitivity
  • Davis, C. M. (2005). Empati nedir? empati öğretilebilir mi? İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Çev: Ö. Sezer- S. Damar. 5, (6), 77–88.
  • Doğan, M. (2013). Görüşme Teknikleri Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2767 Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1725
  • Dökmen, Ü. (2003). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • Duru, E (2002). Öğretmen Adaylarında Empatik Eğilim Düzeyinin Bazı Psikososyal Değişkenler Açısından İncelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, (12) 21-35.
  • Eisenberg, N. & Miller, P. (1987). The relation of empathy to pro-social and related behaviors. Psychological Bulletin, 101(1), 91-119. doi:10.1037/0033-2909.101.1.91.
  • Erol, İ. & Çetin, M. (2020). TBMM milletvekillerinin Türk eğitim politikalarına yönelik algılarının incelenmesi, Turkish Studies - Education, 15(3), 1829-1856. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.43336
  • Estrada, M. F. (2017). Cultural Sensitivity in the Workplace https://extension.psu.edu/ cultural-sensitivity-in-the-workplace.
  • Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York: Basic Book..
  • Geçtan, E. (2004). İnsan Olmak (4. Baskı). İstanbul: Metis
  • Goleman, D. (2005). Duygusal Zekâ (Neden IQ ’dan Daha Önemlidir). (Çev: B. S. Yüksel), İstanbul: Varlık Yayınları, 29. Basım.
  • Gözgenç, G. (2016). Kültürlerarası İletişimsel Yeterliliğin Ders Kitaplarından Edinimi: “Speakout” Ders Kitabındaki Okuma Aktivitelerinin Kültürlerarası İletişimsel Yeterlilik Unsurları Açısından Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı.
  • İkiz, E. (2009). İlköğretim Okullarında Çalışan Psikolojik Danışmanların Empati Düzeylerinin İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1996). İnsan ve insanlar, İstanbul, Evrim Basım Yayın Dağıtım.
  • Kahraman, H. (2007). Empatik Eğilim Eğitiminin Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Empatik Eğilimlerine ve Sorun Davranışlarına Etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karsantık, İ. (2019). Hesap Verebilirliğin Kavramsallaştırılması. Çetin, M. (Ed.) Yükseköğretimde hesap verebilirlik içinde (ss. 1-17). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kartarı, A. (2006). Farklılıklarla Yaşamak: Kültürlerarası İletişim. 2. bs. Ankara: Ürün Yayınları.
  • Kuzgun, Y. (2006). İlköğretimde Rehberlik, 6. Basım, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Levent, F., & Karsantık, İ. (2018). Teacher training policies in Japan in the context of ethical values. Turkish Journal of Business Ethics, 11, 7–19. http://dx.doi.org/10.12711/ tjbe.2018.11.1.0003.
  • Lipps, T. (1903). Einfühlung, inner Nachahmung und Organempfindung. Archiv für die gesamte Psychologie 2, 185-204.
  • Öner, N. (2001). Farklı Cinsiyet Rol Yönelimli Kız ve Erkek Üniversite Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Özbek, F. (2002). İşyeri İçerisindeki Sorunların Çözümünde Empatik Anlayış Geliştirmek,(Doktora Tezi), Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa, 2002.
  • Rehber, E. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine Göre Çatışma Çözme Davranışlarının İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Rube, T. (2017). Show Empathy, https://www.wikihow.com/Show-Empathy.
  • Sabuncuoğlu, Z. (1982). Endüstriyel Davranışlar, Bursa.
  • Sargın, N. (1993). Rehber öğretmenlerin empati düzeylerinin geliştirilmesine ilişkin bir model önerisi,(Yayımlanmamış Doktora Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Stafford, J. R., Bowman, R., Ewing, T., Hanna, J., & Lopez-De Fede, A. (1997). Building culture bridges. Bloomington, IN: National Educational Service.
  • Şişman, M. (2011). “Eğitim ve Okulun Kültürel Temelleri” Eğitim Sosyolojisi (Ed. Boyacı, A.) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2257. Tarhan, N. (2012). Duyguların Psikolojisi, İstanbul: Timaş.
  • Tekeli, İlhan. (2002). "Bilgi toplumuna geçerken farklılaşan bilgiye ilişkin kavram alanı üzerinde bazı saptamalar”, Bilgi toplumuna geçiş: sorunsallar/görüşler, yorumlar/eleştiriler ve tartışmalar içinde (15-46). Derleyen İlhan Tekeli ve diğerleri. Ankara: Tüba.
  • Terzi, A. R. (2000). Örgüt kültürü. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tikici, M. (2005). Örgütsel davranış boyutlarından seçmeler. Ankara: Nobel Yayın.
  • Titchener, E. B. (1909). Lectures on the Experimental Psychology of Thought-Processes, New York: Macmillan.
  • Topçuoğlu, H. (1975). Genel Sosyoloji Ders Notları(Çoğaltma), A.Ü.DTCF; Felsefe bölümü
  • Ügeöz, P. (2003). Kültürlerarası İletişim. İstanbul: Üstün Eserler Neşriyat evi.
  • Ünal, F. (2007). Çocuklarda Empatinin Gelişimi: Empatinin Gelişiminde Anne-Baba Tutumlarının Etkisi,” Millî Eğitim Dergisi. Sayı: 176, Güz.
  • Williams, R. (1981). The Sosyology of Culture. The University of Chicago Press.
  • Yüksel, S.(2004). Empati Eğitim Programının İlköğretim Öğrencilerinin Empatik Becerilerine Etkisi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XVII (2), 341-354.
Year 2020, Volume: 7 Issue: 10, 259 - 277, 29.10.2020

Abstract

References

  • Akarsu, B. (1998). Willem Von Humboldt’da Dil-Kültür Bağlantısı İstanbul: İnkılap
  • Akkoyun, F. (1982). Empatik Anlayış Üzerine Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 15(2), Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Aksan, D. (1995). Her Yönüyle Dil. Atatürk Kültür, Ankara: Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Baltaş, Z. ve Baltaş, A. (2000). Stres ve başa çıkma yolları. İstanbul: Remzi Yayınları.
  • Batuhan, H. (2007). Semiyotik, fanatizm ve tolerans. Ankara: Nobel.
  • Blair, R. J. R. (2005). Responding to the emotions of others: Dissociating forms of empathy through the study of typical and psychiatric populations. Consciousness and Cognition, 14(4), 698-718. doi:10.1016/j.concog.2005.06.004
  • Bridge, B. (2004). Duyguların Eğitimi, İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara: Pegem A.
  • Burton, N. (2015) Empathy vs. Sympathy. https://www.psychologytoday.com/blog/hide-and-seek/201505/empathy-vs-sympathy.
  • Byram, M. (1997). Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Philadelphia, PA: Multilingual Matters.
  • Cengiz, S. (2008). Hemşirelerde Empatik Eğilim ve İş Doyumu İlişkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Coşkun, H. (2006). Türkiye’de Kültürlerarası Eğitim. Türkiye’de Eğitim Bilimleri: Bir Bilanço Denemesi. 1.bs. ed. Muhsin Hesapçıoğlu, Alpaslan Durmuş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çelik, V. (2006). Türk Eğitim Sisteminde Yeni Paradigma Arayışları Bildiriler Kitabı Eğitimciler Birliği Sendikası www.egitimbirsen.org.tr s.267-281
  • Çetin, M., Gul, F.O. & Erol, I. (2018). An Analysis on School Psychological Counselors Dealing With Difference In Multicultural Contexts. International Journal of Progressive Education, 14(3), 93-112. doi: 10.29329/ijpe.2018.146.7.
  • Dabbah, M. (2017) What is cultural sensitivity? https://redshoemovement.com/what-is-cultural-sensitivity
  • Davis, C. M. (2005). Empati nedir? empati öğretilebilir mi? İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Çev: Ö. Sezer- S. Damar. 5, (6), 77–88.
  • Doğan, M. (2013). Görüşme Teknikleri Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2767 Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1725
  • Dökmen, Ü. (2003). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • Duru, E (2002). Öğretmen Adaylarında Empatik Eğilim Düzeyinin Bazı Psikososyal Değişkenler Açısından İncelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, (12) 21-35.
  • Eisenberg, N. & Miller, P. (1987). The relation of empathy to pro-social and related behaviors. Psychological Bulletin, 101(1), 91-119. doi:10.1037/0033-2909.101.1.91.
  • Erol, İ. & Çetin, M. (2020). TBMM milletvekillerinin Türk eğitim politikalarına yönelik algılarının incelenmesi, Turkish Studies - Education, 15(3), 1829-1856. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.43336
  • Estrada, M. F. (2017). Cultural Sensitivity in the Workplace https://extension.psu.edu/ cultural-sensitivity-in-the-workplace.
  • Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York: Basic Book..
  • Geçtan, E. (2004). İnsan Olmak (4. Baskı). İstanbul: Metis
  • Goleman, D. (2005). Duygusal Zekâ (Neden IQ ’dan Daha Önemlidir). (Çev: B. S. Yüksel), İstanbul: Varlık Yayınları, 29. Basım.
  • Gözgenç, G. (2016). Kültürlerarası İletişimsel Yeterliliğin Ders Kitaplarından Edinimi: “Speakout” Ders Kitabındaki Okuma Aktivitelerinin Kültürlerarası İletişimsel Yeterlilik Unsurları Açısından Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı.
  • İkiz, E. (2009). İlköğretim Okullarında Çalışan Psikolojik Danışmanların Empati Düzeylerinin İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1996). İnsan ve insanlar, İstanbul, Evrim Basım Yayın Dağıtım.
  • Kahraman, H. (2007). Empatik Eğilim Eğitiminin Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Empatik Eğilimlerine ve Sorun Davranışlarına Etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karsantık, İ. (2019). Hesap Verebilirliğin Kavramsallaştırılması. Çetin, M. (Ed.) Yükseköğretimde hesap verebilirlik içinde (ss. 1-17). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kartarı, A. (2006). Farklılıklarla Yaşamak: Kültürlerarası İletişim. 2. bs. Ankara: Ürün Yayınları.
  • Kuzgun, Y. (2006). İlköğretimde Rehberlik, 6. Basım, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Levent, F., & Karsantık, İ. (2018). Teacher training policies in Japan in the context of ethical values. Turkish Journal of Business Ethics, 11, 7–19. http://dx.doi.org/10.12711/ tjbe.2018.11.1.0003.
  • Lipps, T. (1903). Einfühlung, inner Nachahmung und Organempfindung. Archiv für die gesamte Psychologie 2, 185-204.
  • Öner, N. (2001). Farklı Cinsiyet Rol Yönelimli Kız ve Erkek Üniversite Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Özbek, F. (2002). İşyeri İçerisindeki Sorunların Çözümünde Empatik Anlayış Geliştirmek,(Doktora Tezi), Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa, 2002.
  • Rehber, E. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine Göre Çatışma Çözme Davranışlarının İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Rube, T. (2017). Show Empathy, https://www.wikihow.com/Show-Empathy.
  • Sabuncuoğlu, Z. (1982). Endüstriyel Davranışlar, Bursa.
  • Sargın, N. (1993). Rehber öğretmenlerin empati düzeylerinin geliştirilmesine ilişkin bir model önerisi,(Yayımlanmamış Doktora Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Stafford, J. R., Bowman, R., Ewing, T., Hanna, J., & Lopez-De Fede, A. (1997). Building culture bridges. Bloomington, IN: National Educational Service.
  • Şişman, M. (2011). “Eğitim ve Okulun Kültürel Temelleri” Eğitim Sosyolojisi (Ed. Boyacı, A.) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2257. Tarhan, N. (2012). Duyguların Psikolojisi, İstanbul: Timaş.
  • Tekeli, İlhan. (2002). "Bilgi toplumuna geçerken farklılaşan bilgiye ilişkin kavram alanı üzerinde bazı saptamalar”, Bilgi toplumuna geçiş: sorunsallar/görüşler, yorumlar/eleştiriler ve tartışmalar içinde (15-46). Derleyen İlhan Tekeli ve diğerleri. Ankara: Tüba.
  • Terzi, A. R. (2000). Örgüt kültürü. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tikici, M. (2005). Örgütsel davranış boyutlarından seçmeler. Ankara: Nobel Yayın.
  • Titchener, E. B. (1909). Lectures on the Experimental Psychology of Thought-Processes, New York: Macmillan.
  • Topçuoğlu, H. (1975). Genel Sosyoloji Ders Notları(Çoğaltma), A.Ü.DTCF; Felsefe bölümü
  • Ügeöz, P. (2003). Kültürlerarası İletişim. İstanbul: Üstün Eserler Neşriyat evi.
  • Ünal, F. (2007). Çocuklarda Empatinin Gelişimi: Empatinin Gelişiminde Anne-Baba Tutumlarının Etkisi,” Millî Eğitim Dergisi. Sayı: 176, Güz.
  • Williams, R. (1981). The Sosyology of Culture. The University of Chicago Press.
  • Yüksel, S.(2004). Empati Eğitim Programının İlköğretim Öğrencilerinin Empatik Becerilerine Etkisi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XVII (2), 341-354.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Akif Güner

Zeynep Güner This is me 0000-0001-7129-7778

Ahmet Levent This is me 0000-0003-3429-6666

Publication Date October 29, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 10

Cite

APA Güner, A., Güner, Z., & Levent, A. (2020). KÜLTÜRLER ARASI DUYARLILIK VE EMPATİK EĞİLİMLER: BİR DERLEME ÇALIŞMASI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(10), 259-277.