Review
BibTex RIS Cite

ÇOCUK GELİŞİMİNDE MÜZİĞİN YERİ VE ÖNEMİ

Year 2020, Volume: 7 Issue: 10, 133 - 142, 29.10.2020

Abstract

Duygu ve düşüncelerin ses, ritim ve melodilerle anlatıldığı müzik, çocuğun hayatında önemli bir role sahiptir. Müzik çocukların yaşamında ortak bir paydadır. Çünkü ritim tutmak, şarkı söylemek, müzik eşliğinde dans etmek çocuklar için içgüdüsel olarak yapılan eylemlerdir. Çocuğun doğuştan sahip olduğu bu eğilim etkili bir eğitim aracı olarak kullanılabilmektedir. Bu nedenle bugün birçok ülkede müzik başlı başına bir eğitim aracı olarak kullanılmaktadır. Erken yaşlardan itibaren başlayan doğru yönlendirilmiş bir müzik yaşantısı, çocukların gelişimlerini olumlu yönde desteklemekte, gelecek yaşantılarında daha mutlu ve başarılı olmalarını sağlamaktadır. Bu nedenle müzik, çocukların yaşamında mutlaka yer almalıdır. Bu çalışmada müziğin çocuğun hayatındaki önemi, çocuğun gelişim alanlarına olan katkısı hakkında bilgi verilmiş olup, aile ve eğitimcilere önerilerde bulunulmuştur.

References

  • American Association for the Advancement of Science (AAAS), 2020. https://www.aaas.org/ Erişim Tarihi: 05.09.2020.
  • American Music Therapy Association. (2020). Music Therapy in Special Education http://www.musictherapy.org Erişim Tarihi: 10.09.2020
  • Aral, N., Can Yaşar, M. (2015). 36-72 Aylık çocuklar için eğitim programı. Okul Öncesi Eğitim Programları. Edt.:Aysel Köksal Akyol. S:78-112, Ankara:Hedef Yayınları
  • Aylaz, B. (2018). Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarda Müzik Eğitimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • Babaç, E.E. ve Yıldız, G., (2018). Dil Gelişiminde Müziğin Yeri, Fine Arts (NWSAFA), 13(3):10-22, DOI: 10.12739/NWSA.2018.13.1.D0211.
  • Başer, F. A. (2003). Müziğin Okul Öncesi Dönemde Çocuk Gelişimine Katkısı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Brody, Z. S. (2016). ‘Suzuki Yetenek Eğitimi’ Felsefesine Kısa Bir Bakış. Sanat & Tasarım Dergisi, Sayı 10, s. 79-88.
  • Cohmer, S. (2014). Leo Kanner and the psychobiology of autism. A Thesis Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Science, Arızona State Unıversıty, Arizona.
  • Çadır, D., Avcıoğlu, H. (2013). Zihinsel Engelli Öğrenciler İçin Müzik Reapi Yöntemine Göre Hazırlanan Sosyal Beceri Öğretim Programının Etkililiği. Turkish International Journal Of Special Education And Guidance&Counseling, 2(1), 46-63.
  • Dinçer, İ. (2000), Çocuk Gelişimiyle İlgilenenler İçin Müzik El Kitabı, İstanbul.
  • Döğüşgen, M. M. (2010). Çocuklarda ve gençlerde zekâ gelişimi. (1. Baskı). Ankara: Ekinoks Yayın Grubu.
  • Eser, C. (2010). Okulöncesi Müzik Eğitimi, Erişim tarihi: 25.08.2020, http://www.esermuzik.com.tr/okul-oncesi-muzik-egitimi
  • Eugenia Costa-Giomi,Louise Patrick, Kerry Filsinger (2012). Research Presentations & Discussion, Research & Teacher Education Conference.
  • Franklin M., Moore, K., Yip, C., Jonides, J., Rattray, K., & Moher, J. (2008). The effects of musical training on verbal memory. Psychology of Music, 36(3), 353-365. doi:10.1177/0305735607086044.
  • Gordon, E. (2000). Ritim: İşitme ve notasyonun çıkarımlarını karşılaştırmak. Chicago: GIA Publication, Inc.
  • Güler, N. (2008). Müzikle Çocuk Eğitimi. (1. Basım). İstanbul: Hepsi Çocuk Yayınları
  • Gün Duru, E. ve Köse, H. S. (2012). Klasik Müzik Dinlemenin İlköğretim Öğrencilerinin Sınav Başarılarına Et-kisi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(2), s. 143-149.
  • Gün, Elvan. (2009). İlköğretim Okul Müdürleri-nin Müzik Dersine İlişkin Yaklaşımları-nın Müzik Öğretmenlerinin Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi: Bur-dur Ve Isparta İlleri Örneği. Yüksek Li-sans Tezi, Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hannaford, C. (1995). Neden öğrenmek kafanın içinde değil Atlanta, Georgia: Great Ocean Publisher.
  • Jakobson, L. S., Cuddy, L. & Kilgour, A. R. (2003). Time Tagging: A Key To Musicians' Superior Memory. Music Perception, Spring 2003, 20(3), s. 307-313.
  • Karagöz, B. ve İşcan, A., (2016). Kültürel Bellek Aktarımı Temelinde Ninnilerin Rolü: “Anneler Ninnileri Biliyor Mu?” Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1037-1054.
  • Kılıç, I., (2012). Okul Öncesinde Müzik Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kırşehirli, M. (2011). Zihin engelli çocuklara özbakım becerilerinin şarkı yoluyla öğretilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Köksoy, A.ve Taş, A. 2005. Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan anaokulu öğretmenlerinin okul öncesi dönemde müzik eğitimine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Fakültesi Dergisi, 6(1); 31-34.
  • Kraus, N. & Chandrasekaran, B. (2010). Music training for the development of auditory skills Nature Reviews Neuroscience; 11, 599–605.
  • Mertoğlu, E. (2002). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5–6 Yaş Grubundaki Çocukların Ritim (Tartım) Algılamaların İncelenmesi, Sanatta Yeterlilik Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Önal, O. (2010). Otistik çocuklarda müzik eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Orff, Carl (1977), Music for Children: Orff-Schülwerk American Edition, Vol. 2 primary, Schott Music Corp, U. S. A.
  • Önal O. (2010). Otistik çocuklarda müzik eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Özen, A. (2013). Özel Gereksinimli Aileler. Özel Gereksinimli Bireyler ve Bakım Hizmetleri. (Ed: Elif Tekin İftar), İkinci Baskı, TC Anadolu Üniversitesi (No: 2530) Açıköğretim Fakültesi (No: 1501) Yayını; 72-87.
  • Rauscher, Frances H., Shaw, Gordon L., Levi-ne, Linda J., Wright, Edward L., Den-nis, W. R., & Newcomb, R. L. (1997). Music Training Causes Long-Term Enhancement Of Preschool Children's Spatial-Temporal Reasoning. Neurolo-gical Research, 19(1), s. 1-8.
  • Schellenberg, G, E. (2012). Music Lessons, Emotional Intelligence, and IQ. Music Perception, 29(2), 185-194.
  • Selçuk, Z., (2004). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Soysal, Fikri. (2012). Erken Çocukluk Dönemi Müzik Eğitimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5 (3), s. 191-207.
  • Tezel Şahin, F. (2006). Müzik ve Hareket. Müziğin Okul Öncesi Eğitimde Kullanılması. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Tozar, Z. (2003), “Müzikle Dans Eden Beyin”, Bilim Teknik Dergisi, İstanbul.
  • Varış, Yakup Alper ve Cesur, Derya. (2012). Ortaöğretim müzik dersinin işlevsel-liğine ilişkin öğretmen görüşleri. The Journal of Academic Social Science Stu-dies, 5 (7), s. 751-768.
  • Wimpory, D. & Nash, S. (1999). Musical Interaction Therapy –Therapeutic Play for Children With Autism. Bangor: University of Wales.
  • Yıldız, G. ve Nacakcı, Z., (2016). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Müziksel Gelişim Özellikleri: Bir Literatür Derlemesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8(16), 38-45.
  • Yıldız, G., (2018). Yayımlanmamış Ders Notları. Müziksel Gelişim ve Öğrenme Dersi.
Year 2020, Volume: 7 Issue: 10, 133 - 142, 29.10.2020

Abstract

References

  • American Association for the Advancement of Science (AAAS), 2020. https://www.aaas.org/ Erişim Tarihi: 05.09.2020.
  • American Music Therapy Association. (2020). Music Therapy in Special Education http://www.musictherapy.org Erişim Tarihi: 10.09.2020
  • Aral, N., Can Yaşar, M. (2015). 36-72 Aylık çocuklar için eğitim programı. Okul Öncesi Eğitim Programları. Edt.:Aysel Köksal Akyol. S:78-112, Ankara:Hedef Yayınları
  • Aylaz, B. (2018). Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarda Müzik Eğitimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • Babaç, E.E. ve Yıldız, G., (2018). Dil Gelişiminde Müziğin Yeri, Fine Arts (NWSAFA), 13(3):10-22, DOI: 10.12739/NWSA.2018.13.1.D0211.
  • Başer, F. A. (2003). Müziğin Okul Öncesi Dönemde Çocuk Gelişimine Katkısı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Brody, Z. S. (2016). ‘Suzuki Yetenek Eğitimi’ Felsefesine Kısa Bir Bakış. Sanat & Tasarım Dergisi, Sayı 10, s. 79-88.
  • Cohmer, S. (2014). Leo Kanner and the psychobiology of autism. A Thesis Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Science, Arızona State Unıversıty, Arizona.
  • Çadır, D., Avcıoğlu, H. (2013). Zihinsel Engelli Öğrenciler İçin Müzik Reapi Yöntemine Göre Hazırlanan Sosyal Beceri Öğretim Programının Etkililiği. Turkish International Journal Of Special Education And Guidance&Counseling, 2(1), 46-63.
  • Dinçer, İ. (2000), Çocuk Gelişimiyle İlgilenenler İçin Müzik El Kitabı, İstanbul.
  • Döğüşgen, M. M. (2010). Çocuklarda ve gençlerde zekâ gelişimi. (1. Baskı). Ankara: Ekinoks Yayın Grubu.
  • Eser, C. (2010). Okulöncesi Müzik Eğitimi, Erişim tarihi: 25.08.2020, http://www.esermuzik.com.tr/okul-oncesi-muzik-egitimi
  • Eugenia Costa-Giomi,Louise Patrick, Kerry Filsinger (2012). Research Presentations & Discussion, Research & Teacher Education Conference.
  • Franklin M., Moore, K., Yip, C., Jonides, J., Rattray, K., & Moher, J. (2008). The effects of musical training on verbal memory. Psychology of Music, 36(3), 353-365. doi:10.1177/0305735607086044.
  • Gordon, E. (2000). Ritim: İşitme ve notasyonun çıkarımlarını karşılaştırmak. Chicago: GIA Publication, Inc.
  • Güler, N. (2008). Müzikle Çocuk Eğitimi. (1. Basım). İstanbul: Hepsi Çocuk Yayınları
  • Gün Duru, E. ve Köse, H. S. (2012). Klasik Müzik Dinlemenin İlköğretim Öğrencilerinin Sınav Başarılarına Et-kisi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(2), s. 143-149.
  • Gün, Elvan. (2009). İlköğretim Okul Müdürleri-nin Müzik Dersine İlişkin Yaklaşımları-nın Müzik Öğretmenlerinin Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi: Bur-dur Ve Isparta İlleri Örneği. Yüksek Li-sans Tezi, Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hannaford, C. (1995). Neden öğrenmek kafanın içinde değil Atlanta, Georgia: Great Ocean Publisher.
  • Jakobson, L. S., Cuddy, L. & Kilgour, A. R. (2003). Time Tagging: A Key To Musicians' Superior Memory. Music Perception, Spring 2003, 20(3), s. 307-313.
  • Karagöz, B. ve İşcan, A., (2016). Kültürel Bellek Aktarımı Temelinde Ninnilerin Rolü: “Anneler Ninnileri Biliyor Mu?” Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1037-1054.
  • Kılıç, I., (2012). Okul Öncesinde Müzik Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kırşehirli, M. (2011). Zihin engelli çocuklara özbakım becerilerinin şarkı yoluyla öğretilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Köksoy, A.ve Taş, A. 2005. Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan anaokulu öğretmenlerinin okul öncesi dönemde müzik eğitimine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Fakültesi Dergisi, 6(1); 31-34.
  • Kraus, N. & Chandrasekaran, B. (2010). Music training for the development of auditory skills Nature Reviews Neuroscience; 11, 599–605.
  • Mertoğlu, E. (2002). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5–6 Yaş Grubundaki Çocukların Ritim (Tartım) Algılamaların İncelenmesi, Sanatta Yeterlilik Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Önal, O. (2010). Otistik çocuklarda müzik eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Orff, Carl (1977), Music for Children: Orff-Schülwerk American Edition, Vol. 2 primary, Schott Music Corp, U. S. A.
  • Önal O. (2010). Otistik çocuklarda müzik eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Özen, A. (2013). Özel Gereksinimli Aileler. Özel Gereksinimli Bireyler ve Bakım Hizmetleri. (Ed: Elif Tekin İftar), İkinci Baskı, TC Anadolu Üniversitesi (No: 2530) Açıköğretim Fakültesi (No: 1501) Yayını; 72-87.
  • Rauscher, Frances H., Shaw, Gordon L., Levi-ne, Linda J., Wright, Edward L., Den-nis, W. R., & Newcomb, R. L. (1997). Music Training Causes Long-Term Enhancement Of Preschool Children's Spatial-Temporal Reasoning. Neurolo-gical Research, 19(1), s. 1-8.
  • Schellenberg, G, E. (2012). Music Lessons, Emotional Intelligence, and IQ. Music Perception, 29(2), 185-194.
  • Selçuk, Z., (2004). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Soysal, Fikri. (2012). Erken Çocukluk Dönemi Müzik Eğitimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5 (3), s. 191-207.
  • Tezel Şahin, F. (2006). Müzik ve Hareket. Müziğin Okul Öncesi Eğitimde Kullanılması. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Tozar, Z. (2003), “Müzikle Dans Eden Beyin”, Bilim Teknik Dergisi, İstanbul.
  • Varış, Yakup Alper ve Cesur, Derya. (2012). Ortaöğretim müzik dersinin işlevsel-liğine ilişkin öğretmen görüşleri. The Journal of Academic Social Science Stu-dies, 5 (7), s. 751-768.
  • Wimpory, D. & Nash, S. (1999). Musical Interaction Therapy –Therapeutic Play for Children With Autism. Bangor: University of Wales.
  • Yıldız, G. ve Nacakcı, Z., (2016). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Müziksel Gelişim Özellikleri: Bir Literatür Derlemesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8(16), 38-45.
  • Yıldız, G., (2018). Yayımlanmamış Ders Notları. Müziksel Gelişim ve Öğrenme Dersi.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Bayram Deleş 0000-0002-7507-240X

Nazan Kaytez

Publication Date October 29, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 10

Cite

APA Deleş, B., & Kaytez, N. (2020). ÇOCUK GELİŞİMİNDE MÜZİĞİN YERİ VE ÖNEMİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(10), 133-142.