2020 yılında tüm Dünya’yı etkisi altına alan Covid-19 pandemisinin en büyük etkileri, seyahat kısıtlamaları ve sınırların kapanması ile ulaştırma sektöründe görülmüştür. Özellikle düşük kâr marjı, yoğun rekabet, yüksek maliyet bağlamında varlığını sürdüren havacılık sektörü, finansal kriz ile karşı karşıya kalmıştır. Dünya’nın en eski havayolu unvanına sahip olan Avianca Havayolları iflasını açıklamış, Air France-KLM gibi büyük havayolu işletmeleri finansal kriz yaşadıklarını duyurarak iflas yönünde sinyaller vermeye başlamıştır. Bazı ülkeler havacılık sektörünün stratejik önemi ve ülke ekonomisi üzerindeki etkisini düşünerek çeşitli destek paketleri açıklamışlardır. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) tarafından Covid-19 süreci ile ilgili yayınlanan raporlarda havayolu işletmelerini iflastan kurtarmak için yapılması gerekenler ile ilgili çeşitli önerilerde bulunulmaktadır. Bu öneriler doğrudan finansal yardım, banka kredileri ve vergi muafiyeti olarak belirtilmektedir. Bu çalışmada küresel havacılık sektöründe havayolu işletmelerine yönelik finansal kurtarma operasyonları incelenerek, hükümetlerin sektöre nasıl müdahale ettiklerini belirlemek amaçlanmaktadır. Covid-19 sürecinin havacılık sektörünü sürüklediği yeni düzende hükümetlerin müdahalesi, havacılık sektörünün oyuncularının yeniden belirlenmesinde etkili olacaktır. Serbestleşmenin sağladığı devlet müdahalesinin azalması, havayolu işletmesi sayısının artması, havacılığın büyümesi ve gelişmesi gibi olumlu etkiler, ortadan kalkma riski ile karşı karşıyadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |