Okullar, eğitim öğretim işlerinin yapılabilmesi için oluşturulmuş özel mekânlardır. Ancak, okulu salt mekân olarak görmek kuşkusuz doğru değildir. Okul kendine özgü sosyal, sosyo-psikolojik, ekonomik ve yönetsel niteliklere sahip sosyal bir yapıdır. Bu sosyal yapıda Okul Aile Birlikleri; okul, aile, çevre ve öğrenci arasında örgütlü bir ilişki kurarak eğitim süreçlerine velilerin katılımını sağlar, eğitimin toplumsallaşmasına yardımcı olur. Ayrıca okula finansman sağlamada ve okul-çevre işbirliğini geliştirmede oldukça etkilidirler. Eğitim öğretim ortamları olan okulların daha nitelikli hizmet verebilmesi için yeterli finansmanının sağlanması önemli görülmektedir. Okullarda yeterli bütçenin ve personelin olmayışı ile yaşanan sorunlar türlü nedenlere dayanmaktadır. Bu çalışma okulların finansman sorunlarını tespit etmek, toplanan bağışlarla ilgili durum tespitinde bulunmak, dezavantajlı okulları da düşünerek daha şeffaf bir sistem oluşturulabilecek "Merkezi Bütçe Sistemi" üzerine görüş oluşturmak amacıyla hazırlanan bir ölçek geliştirme çalışmasıdır Çalışmanın örneklemini, İstanbul ili genelinde 39 ilçede, farklı okul türlerinde görev yapan eğitim yöneticileri oluşturmuştur. Ölçeği geliştirmek amacıyla, konuyla ilgili literatür taraması yapılmış ve ölçekte yer alabileceği düşünülen 29 maddelik bir taslak form hazırlanmıştır. 5'li likert olarak (Hiç, Az, Orta, Çok, Tam) tasarlanan 29 maddelik ölçek form eğitim yöneticileri üzerinde uygulanmıştır. Geçerlilik çalışmasında yapı geçerliliği için "Açımlayıcı Faktör Analizi" (AFA) ve "Doğrulayıcı Faktör Analizi" (DFA) yapılmıştır. Araştırmanın güvenirlik çalışmasında ölçeğin iç tutarlılığı incelenerek, Cronbach’s Alfa güvenirlik katsayıları ölçeğin alt boyutlarına göre ve tüm ölçek için hesaplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda 22 maddeden oluşan 2 faktörlü bir yapı ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |