31 Aralık 2019 ‘da Çin’in Hubae eyaletinin Wuhan kentinde etiyolojisi bilinmeyen zatürre vakaları bildirilmiştir. Bu virüs 7 Ocak 2020 tarihinde yeni tip koronavirüs olarak tanımlanmış ve Covid-19 olarak adlandırılmıştır. Hızla artış gösteren vaka sayılarının ardından Covid-19, dünya gündeminin zirvesinde yerini almıştır. 11 Mart 2020 tarihi itibariyle Türkiye’de de vakaların görülmeye başlanması sonucu ülkemizde alarm haline geçilmesinin yanı sıra aynı tarihte Dünya Sağlık Örgütü Covid-19 salgınını pandemi olarak ilan etmiştir. Virüsün bulaşıcılık hızı ve yayılımı; sosyal yaşam, politika, ekonomi, turizm ve eğitim gibi birçok noktada etkisini hissettirmeye başlamıştır. Bu çalışmada pandemiye ağırlıklı olarak eğitim perspektifinden bakılmıştır. Türkiye’de ilk vakanın görülmesinin hemen ardından salgının kontrol altına alınması gereği yüz yüze eğitime ara verilmiş, web tabanlı uzaktan eğitime geçilmiştir. Pandemi sürecinde öğrencilerin okula ve kariyerlerine dair ilgi ve düşüncelerinin değişmesi olası bir durumdur. Nitekim bu araştırmanın amacı lise düzeyindeki öğrencilerin Covid-19 fobisinin okula yönelik tutum ve kariyer kaygılarına etkisini incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları; Koronavirüs-19 Fobisi Ölçeği, Okula Yönelik Tutum Ölçeği ve Kariyer Kaygı Ölçeğidir. Araştırmaya Türkiye’de öğrenim görmekte bulunan 252’si kadın (%74.3), 89’u erkek (%25.2) toplam 341 tane lise öğrencisi katılmıştır. Analiz sonuçları; örneklemin cinsiyet, fiziksel sağlık, öz değer, problem çözme becerisi, kendini ifade edebilme becerisi, yılmazlık düzeyi, dezenfekte alışkanlığı, toplu alan kaygısı ve kaybetme korkusu değişkenleri ile okula yönelik tutum, kariyer kaygısı ve Koronavirüs-19 fobisi arasında anlamlı ilişkilerin varlığını ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 3 |