Araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih nedenlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Araştırmanın evrenini; iki devlet üniversitenin eğitim fakültelerinin Fen Bilimleri ve İlköğretim Matematik öğretmenliğinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmuştur. Örneklemi ise; 434 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri “Öğretmenlik Tercih Nedenleri Derecelendirme [ÖTNED] Ölçeği” ile toplanmış ve SPSS.23 paket programı ile analiz edilmiştir. Analiz edilen verilere göre öğretmen adaylarının; öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerinin yüksek ve olumlu olduğu görülmektedir.
Öğretmen adaylarının cinsiyet, mezun olunan okul türü ve öğrenim görülen sınıflara göre öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerinde anlamlı farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır. Yine öğrenim gördükleri bölüme göre tercih nedenleri; özgeci-içsel nedenler ve ölçek genelinde anlamlı farklılık olmadığı görülmektedir. Ancak dışsal nedenler boyutunda matematik öğretmenliğinde öğrenim görenlerin, fen bilgisi öğretmenliğinde öğrenim gören öğretmenlerden daha olumlu tercih nedenine sahiptir.
Aylık gelir düzeyine göre öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenleri; özgeci-içsel, dışsal nedenler ve ölçek genelinde anlamlı farklılık olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Aylık gelir düzeyi orta olan öğretmen adayları, düşük olanlardan; özgeci-içsel nedenler boyutunda, aylık gelir düzeyi orta olanlar, aylık gelir düzeyi düşük olanlardan ve aylık gelir düzeyi yüksek olan öğretmen adaylarından daha olumlu tercih etme nedenlerine sahiptir.
Aile yaşam yerine göre öğretmen adaylarının mesleği tercih etme nedenlerinde anlamlı farklılık olmadığı, ancak öğrenim gördüğü bölüm memnuniyetine göre, kısmen memnun olanlar ve memnun olmayan öğretmen adaylarından daha olumlu tercih etme düzeyine sahiptir. Öğretmen adaylarının yaşadığı yerleşim yerinden memnun olan ve kısmen memnun olan, memnun olmayanlardan daha olumlu tercih etme nedenleri sahip olduğunu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 3 |