Bu araştırmada, Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2018 sonuçlarına göre fen okuryazarlığı konu alanında ülke sıralamasında ilk beşte yer alan Çin, Singapur, Makao, Estonya ve Japonya ile Türkiye fen eğitiminin bazı alt başlıklar halinde incelenmesi amaçlanmaktadır. Fen Öğretimi programının amaçları, ölçme ve değerlendirme yaklaşımı ve fen öğretim programında benimsenen yöntem ve stratejiler gibi alt başlıklarda ülkelerin nasıl bir yol izlediği araştırılmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemleri kapsamında doküman analizi tekniğiyle yapılmıştır. Ele alınan fen öğretim programlarında bilimsel bilgiye ulaşma ve doğa eğitimi gibi benzer kavramlar olduğu gibi her ülkenin vurgu yaptığı belirli kavramların olduğu da belirlenmiştir. Ancak, tüm ülkelerin fen okuryazarı bireylerin yetiştirtilmesi amacı etrafında toplandığı fakat bu amaca ulaşmada takip ettikleri süreçlerinin farklılaştığı tespit edilmiştir.
In this research, aim was to examine science education in China, Singapore, Macau, Estonia, and Japan which are among the top five countries in the field of science literacy, and Turkey according to the results of the Program for International Student Assessment (PISA) 2018, under some subtopics. Research has been done on how countries follow in subtopics such as the aims of the science education program, the measurement and evaluation approach, and the methods and strategies adopted in the science curriculum. The study was carried out with document analysis technique within the scope of qualitative research methods. It has been shown that there are similar concepts such as access to scientific knowledge and nature education in the science teaching programs that were examined, as well as certain concepts that each country emphasizes. However, we can see that all countries gather around the goal of raising scientifically literate individuals, but the processes they follow to achieve this goal differ from each other.
Scientific literacy science education science teaching program Scientific literacy, science education, science teaching program
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 3 |