As e-commerce grows globally, its influence is expanding. In the first stage of the analysis part of this study, Turkey and BRICS (BRICS-T) countries were examined in terms of factors (Economic Trends, Demographic Factors, Internet Infrastructure, Prevalence/Mobile Device Usage, Social Media Prevalence, Financial Product Prevalence, Logistics Performance Impact) affecting e-commerce. In the second stage, from the e-commerce aspect SWOT analysis was made, and the BRICS-T countries were evaluated by ranking according to the designed ten criteria. In the study, the effects of Covid-19 have been paid regard by focusing on the data between 2019 and 2021. China has been the country that used the opportunity by increasing its e-commerce volume during the pandemic period. Russia has been found to have e-commerce potential with advantages, such as using the internet and the prevalence of financial products. Turkey shows this potential with its young population, high rate of credit card ownership, and high internet usage rate. Spending time on the Internet is longer than ten hours, and using social media is over rife, has been observed in South Africa and Brazil. Despite the large population, a subordinate level of credit card ownership and social media prevalence have been observed in India.
E-ticaret küresel olarak büyürken, etkisi de giderek genişlemektedir. Bu çalışmanın analiz kısmının ilk aşamasında Türkiye ve BRICS (BRICS-T) ülkelerinde e-ticareti etkileyen faktörler (Ekonomik Trendler, Demografik Faktörler, İnternet Altyapısı, Yaygınlığı/Mobil Cihaz Kullanımı, Sosyal Medya Yaygınlığı, Finansal Ürün Yaygınlığı, Lojistik Performans Etkisi) açısından incelenmiştir. İkinci aşamasında e-ticaret açısından SWOT analizi yapılarak ve BRICS-T ülkeleri belirlenen on kritere göre sıralanarak değerlendirilmiştir. Çalışmada 2019-2021 dönemi verilerine odaklanarak Covid-19 pandemisi etkileri de dikkate alınmaya çalışılmıştır. Çin, pandemi döneminde e- ticaret hacmini artırarak fırsatı değerlendiren ülke olmuştur. Rusya, internet kullanan birey sayısı oranının yüksekliği, finansal ürün yaygınlığı gibi avantajlarla e-ticaret potansiyeline sahip bulunmuştur. Türkiye, genç nüfusu, kredi kartı sahiplik oranı yüksekliği ve internet kullanım oranı yüksekliği ile bu potansiyeli göstermektedir. Güney Afrika ve Brezilya’da internette geçirilen sürenin on saatten uzun ve sosyal medya kullanımının oldukça yaygın olduğu görülmüştür. Hindistan’ın ise kalabalık nüfusuna ve sosyal medya yaygınlığına karşın kredi kartı sahipliği oranı konusunda oldukça düşük seviyede olduğu gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 3 |