Bu çalışmanın amacı, eğitim içerikli filmlerin okul yöneticisi ve öğretmen nitelikleri açısından değerlendirilmesidir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemi desenlerinden durum çalışması deseninden yararlanılmış ve veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışma materyalleri ise Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Aday Öğretmen Yetiştirme Programında (2006) aday öğretmenlere izlemeleri için önerilen 27 filmden oluşmaktadır. İçerik analizinde elde edilen bulgulara göre filmlerde yer alan okul yöneticilerinin öğrenciyi ya da öğretmeni anlama ve sorun çözme konusunda yetersiz kaldıkları ya da öğretmenlere destek olmak yerine onlara karşı engelleyici tutumlar sergiledikleri görülmüştür. Çalışmada temel alınan üç yönetici özelliği olan kavramsal, insani ve teknik yeterlikler bağlamında filmlerdeki okul yöneticilerinin yetersiz oldukları; sadece ‘Hababam Sınıfı’ serilerindeki Mahmut Hoca karakterinin olumlu yönetici davranışları sergilediği görülmüştür. Filmlerdeki öğretmen özellikleri ise MEB tarafından 2017 yılında yayınlanan yeterlikler dikkate alınarak incelenmiş ve filmlerde ana karakter olan öğretmenlerin mesleki anlamda yeterli oldukları, ancak özel yaşamlarında sorunlar yaşadıkları görülmüştür. Mesleki anlamda yeterli olan öğretmenlerin okullarında tek başlarına mücadele ettikleri görülmektedir. Bu nedenle filmlerdeki öğretmen profilleri, başta aday öğretmenler olmak üzere tüm öğretmenler için güdüleyici olabileceğinden olumlu niteliklere sahip olarak değerlendirilmiştir. Dolayısıyla güçlü, öğretmeni ve öğrenciyi destekleyici, rol model olabilecek okul yöneticilerinin yer aldığı filmlerin seçilip aday öğretmenlerin izlemeleri için önerilmeleri bu araştırma sonucunda getirilen en önemli önerilerden biridir.
Çalışma bir "derleme araştırması" olup etik kurul izni gerektirmemektedir.
Çalışmayı destekleyen bir kurum yoktur.
The aim of this study is to evaluate educational films in terms of school administrator and teacher qualifications. In the study, case study design, one of the qualitative research methods, was used and the data was analyzed by content analysis. The study materials consist of 27 films recommended for candidate teachers to watch in the Ministry of National Education (MEB) Candidate Teacher Training Program (2006). According to the findings obtained in the content analysis, it was seen that the school administrators in the films were insufficient in understanding the students or teachers and solving problems, or they exhibited obstructive attitudes towards teachers instead of supporting them. The school administrators in the films are inadequate in terms of conceptual, human and technical competencies, which are the three managerial characteristics taken as basis in the study; It has been observed that only the ‘‘Mahmut Hoca’’ character in the ‘'Hababam Sınıfı'’ series displays positive managerial behavior. The characteristics of teachers in the films were examined taking into account the competencies published by the Ministry of Education in 2017, and it was observed that the teachers who were the main characters in the films were professionally competent, but had problems in their private lives. It is seen that professionally competent teachers struggle alone in their schools. For this reason, the teacher profiles in the films were evaluated as having positive qualities as they could be motivating for all teachers, especially candidate teachers. Therefore, one of the most important suggestions made as a result of this research is that films featuring school administrators who are strong, supportive of teachers and students, and who can be role models should be selected and recommended for candidate teachers to watch.
: Teacher training school administrator competencies teacher competencies educational films
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 4 |