Research Article
BibTex RIS Cite

ÇOCUKLARDA (3-6 YAŞ) SOSYAL GELİŞİM VE SOSYAL GELİŞİMİ DESTEKLEYEN ETKİNLİKLER

Year 2024, Volume: 11 Issue: 4, 1 - 22, 30.10.2024

Abstract

Kişiliğin temelinin atıldığı ilk altı yılı gelişimin insan hayatındaki yeri ve önemi göstermektedir. Yaşam ile ilgili temel bilgilerimizin oluşumuyla birlikte ilk alışkanlıklarımız ve becerilerimiz yaşama uyum gösterme, çevremizdeki kişilerle paylaşma ve toplum içinde sosyalleşme gibi tecrübeler edinilmektedir. Bireylerin dünyaya geldiği ve büyüdüğü çevre, çevresindeki kişiler ve ailesi ilişkilerin sağlıklı ilerlemesi bakımında oldukça önemli yer teşkil etmektedir. Çevreyle olan duygusal ve sosyal çocuğun sosyalleşme evresini başlatarak duygusal ve sosyal becerilerinin gelişimine katkı sağlamaktadır. Sosyalleşme, bireyin içinde bulunduğu toplumun kültürel değerlerinin, adet ve geleneklerinin aile, eğitim, sosyal çevre ve haberleşme araçlarıyla öğrenmesiyle oluşur. İlk gelişim süreci bireyin dünyaya gelmesiyle ile başlayarak hayatı boyunca devam eder. Sosyalleşme ile içinde bulunduğu toplumun kültürünü anlar ve benimser. Sağlıklı ve huzurlu bir toplum sağlıklı ve huzurlu bireylerin yetişmesiyle mümkündür. Kişilerin sosyal ve kişisel gelişiminin toplum üzerindeki etkisinin çok büyük olduğu düşünülürse sosyal gelişimin oluşmaya başladığı okul öncesi dönem birey ve toplum açısından önemlidir Toplumda sosyal gelişimin gerektiği gibi olmaması da problemli kişilerin oluşmasına ve toplumda sorunlar yaşanmasına sebep olmaktadır. Okul öncesi dönemde kişilerin sosyal gelişiminin temeli dil becerileri, çevresiyle olan ilişkileri ve iletişimidir. Çocuklarda sosyal gelişimin temeli 3 ile 6 yaş arası olmaktadır. Bu gelişimi olumsuz yönde etkileyecek durumların okul öncesi dönemde çözülmesi çocuğun topluma daha kolay uyum sağlaması için önemlidir. Okul öncesi sosyal gelişim yetişkinlik döneminde iş hayatı, özel hayatı ve toplumsal hayatı etkilemektedir. Sosyal gelişimin olumlu yönde olması akademik başarılarını, aile içi ilişkilerini, etrafındaki kişilerle ilişkilerini belirleyecektir. Bu zamanların sağlıklı ilerlemesi tüm toplumu etkiler. Toplumu oluşturan her birey sağlıklı sosyal gelişimi, sağlıklı bir toplum anlamına gelir. Hem birey açısından hem toplum açısından sosyal gelişim önemlidir.

Supporting Institution

ALTINBAŞ ÜNİVERSİTESİ

Project Number

1

References

  • Akbaş, A. (2023). Nöroplay Yöntemine Dayalı Müdahale Programının Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Dil-İletişim ve Sosyal Gelişimlerine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Aksoy, B. (2023). Uyaran Eksikliğinde Sembolik Oyun Temelli Gelişimsel Desteğin Sosyal Gelişime Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bolat, F.N. (2023). Almanya’da Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Türk Çocukların Prososyal Davranışları ile Babalarının Prososyal Davranışları ve Babalık Rolü Algılarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Cinel, N. Ö. (2006). Farklı Sosyo Ekonomik Düzeydeki 3-6 Yaş Grubu Çocuğu Olan Anne Babaların Oyuncak ve Oyun Materyalleri Hakkındaki Görüşlerinin ve Bu Yaş Grubu Çocukların Sahip Oldukları Oyuncak ve Oyun Materyallerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Çevik, Y. (2020). Türkiye’de Aileye Yönelik Sosyal Hizmet ve Aile Danışmanlığı Uygulamaları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Çiftçioğlu H. Polat Ö.A. ve Eren E. (2016). Kişilik Gelişimi. Journal Of Social and Humanities Sciences Research Dergisi, (3), 7, 166-177
  • Çelik, B. (2021). Resimli Çocuk Kitaplarında Yer Alan Çocuk Oyunlarının Gelişimsel Bakış Açısıyla İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim Çağındaki 10-14 Yaş grubu Öğrencilerinin Gelişim Özellikleri. U.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 13.
  • Erdoğan, T. (2020) Temassız Oyunlar, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Göktaş, İ. (2015). Aile Katılımı ve Sosyal Beceri Eğitimi Programlarının Tek Başına ve Birlikte 4-5 Yaş Çocuklarının Sosyal Becerileri ve Anne Çocuk İlişkileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Göv, S.A. (2023). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Psikolojik Sağlamlık ve Sosyal Uyum Beceri Düzeylerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale.
  • Gültekin, M. (2002). Okul Öncesi Eğitimin 4-5 Yaş Çocuğunun Sosyal Gelişimine Etkileri Konusunda Öğretmen Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Hayata Destek. org. 9-13 yaş grubu için etkinlikler, Psikososyal Destek Uygulama Rehberi, Kitapçık III İpek, A. (1998). Eğitimde Dramanın Zihinsel Engelli Çocukların Sosyal Gelişimleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi, Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara.
  • Kahraman, N.G. (2022). Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerinin Geliştirilmesi, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Kara, F. C. (2019). 3-6 Yaş Çocukların Sosyal Beceri Düzeyleri ile Annelerinin Çocuk Yetiştirme Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
  • Kendüzler, S.E. (2023). Eğitsel Oyun, Matematik Merkezinde Oyun ve Dijital Oyunun Çocukların Matematik ve Öz- Düzenlemeli Öğrenme Becerilerine Etkisi, Doktora Tezi, Denizli.
  • Koçyiğit, E.G. (2023). Çocuklarda Gelişimi Destekleyici 50 Etkinlik 3-6 Yaş (Psikomotor/Sosyal/Duygusal Gelişim), Altınbaş Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Konik, A. Arkadaşlık Becerilerini Geliştirme Programının Üstün Zekâlı Öğrencilerin Arkadaşlık İlişkilerine Etkisi, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2015). 0-72 Ay Sosyal ve Duygusal Gelişim, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara. Ömeroğlu, E. (1997). Çocuk ve Oyun, Başbakanlık Aile Kurumu Yayınları, 36. Yayın Eğitim Serisi, Ankara.
  • Özet, B. (2022). 7-9 Yaş Çocukların Pandemi Sürecinde Deneyimledikleri Uzaktan Eğitimin Sosyal Gelişimlerine Etkisinin Resim Analizi Aracılığıyla İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Sevgen, M. (2016). Yaratıcı Drama Yoluyla Verilen Sosyal Beceri Eğitiminin Anaokulu Çocuklarının Sosyal Gelişimlerine ve Yaratıcılıklarına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Şatır, S. (2023). Boşanmış Aile Çocuklarının Sosyal Gelişimlerine Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Tuncer, B. (2023). Eğitimin Kavramsal Temelleri, İstanbul.
  • Uslu, E.M.ve Genç, S.Z. (2021). Öğretmenlerin Sosyal Beceriye Yönelik Algılarının Belirlenmesi. Uluslararası Eğitimde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 5(1), 63-68, Çanakkale.
  • Yıldırım B. I. (2014). Çalışanların Beş Faktör Kişilik Özellikleri ile İş Tatminleri Arasındaki İlişki: Alanya’daki Beş Yıldızlı Oteller Üzerine Bir Uygulama, Doktora Tezi, Antalya.
  • Yılmaz, A.B. (2021). Ergenlerde Sosyal Biliş ve Arkadaş İlişkileri Arasındaki İlişkide Mantıkdışı İnançların Aracı Rolü, Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Yılmaz, H. (1997). İletişim Dilinin 4-5 Yaş çocuklarının Sosyal Gelişimine Etkileri, Doktora Tezi, Konya.
Year 2024, Volume: 11 Issue: 4, 1 - 22, 30.10.2024

Abstract

Project Number

1

References

  • Akbaş, A. (2023). Nöroplay Yöntemine Dayalı Müdahale Programının Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Dil-İletişim ve Sosyal Gelişimlerine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Aksoy, B. (2023). Uyaran Eksikliğinde Sembolik Oyun Temelli Gelişimsel Desteğin Sosyal Gelişime Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bolat, F.N. (2023). Almanya’da Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Türk Çocukların Prososyal Davranışları ile Babalarının Prososyal Davranışları ve Babalık Rolü Algılarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Cinel, N. Ö. (2006). Farklı Sosyo Ekonomik Düzeydeki 3-6 Yaş Grubu Çocuğu Olan Anne Babaların Oyuncak ve Oyun Materyalleri Hakkındaki Görüşlerinin ve Bu Yaş Grubu Çocukların Sahip Oldukları Oyuncak ve Oyun Materyallerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Çevik, Y. (2020). Türkiye’de Aileye Yönelik Sosyal Hizmet ve Aile Danışmanlığı Uygulamaları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Çiftçioğlu H. Polat Ö.A. ve Eren E. (2016). Kişilik Gelişimi. Journal Of Social and Humanities Sciences Research Dergisi, (3), 7, 166-177
  • Çelik, B. (2021). Resimli Çocuk Kitaplarında Yer Alan Çocuk Oyunlarının Gelişimsel Bakış Açısıyla İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim Çağındaki 10-14 Yaş grubu Öğrencilerinin Gelişim Özellikleri. U.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 13.
  • Erdoğan, T. (2020) Temassız Oyunlar, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Göktaş, İ. (2015). Aile Katılımı ve Sosyal Beceri Eğitimi Programlarının Tek Başına ve Birlikte 4-5 Yaş Çocuklarının Sosyal Becerileri ve Anne Çocuk İlişkileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Göv, S.A. (2023). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Psikolojik Sağlamlık ve Sosyal Uyum Beceri Düzeylerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale.
  • Gültekin, M. (2002). Okul Öncesi Eğitimin 4-5 Yaş Çocuğunun Sosyal Gelişimine Etkileri Konusunda Öğretmen Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Hayata Destek. org. 9-13 yaş grubu için etkinlikler, Psikososyal Destek Uygulama Rehberi, Kitapçık III İpek, A. (1998). Eğitimde Dramanın Zihinsel Engelli Çocukların Sosyal Gelişimleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi, Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara.
  • Kahraman, N.G. (2022). Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerinin Geliştirilmesi, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Kara, F. C. (2019). 3-6 Yaş Çocukların Sosyal Beceri Düzeyleri ile Annelerinin Çocuk Yetiştirme Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
  • Kendüzler, S.E. (2023). Eğitsel Oyun, Matematik Merkezinde Oyun ve Dijital Oyunun Çocukların Matematik ve Öz- Düzenlemeli Öğrenme Becerilerine Etkisi, Doktora Tezi, Denizli.
  • Koçyiğit, E.G. (2023). Çocuklarda Gelişimi Destekleyici 50 Etkinlik 3-6 Yaş (Psikomotor/Sosyal/Duygusal Gelişim), Altınbaş Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Konik, A. Arkadaşlık Becerilerini Geliştirme Programının Üstün Zekâlı Öğrencilerin Arkadaşlık İlişkilerine Etkisi, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2015). 0-72 Ay Sosyal ve Duygusal Gelişim, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara. Ömeroğlu, E. (1997). Çocuk ve Oyun, Başbakanlık Aile Kurumu Yayınları, 36. Yayın Eğitim Serisi, Ankara.
  • Özet, B. (2022). 7-9 Yaş Çocukların Pandemi Sürecinde Deneyimledikleri Uzaktan Eğitimin Sosyal Gelişimlerine Etkisinin Resim Analizi Aracılığıyla İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Sevgen, M. (2016). Yaratıcı Drama Yoluyla Verilen Sosyal Beceri Eğitiminin Anaokulu Çocuklarının Sosyal Gelişimlerine ve Yaratıcılıklarına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Şatır, S. (2023). Boşanmış Aile Çocuklarının Sosyal Gelişimlerine Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Tuncer, B. (2023). Eğitimin Kavramsal Temelleri, İstanbul.
  • Uslu, E.M.ve Genç, S.Z. (2021). Öğretmenlerin Sosyal Beceriye Yönelik Algılarının Belirlenmesi. Uluslararası Eğitimde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 5(1), 63-68, Çanakkale.
  • Yıldırım B. I. (2014). Çalışanların Beş Faktör Kişilik Özellikleri ile İş Tatminleri Arasındaki İlişki: Alanya’daki Beş Yıldızlı Oteller Üzerine Bir Uygulama, Doktora Tezi, Antalya.
  • Yılmaz, A.B. (2021). Ergenlerde Sosyal Biliş ve Arkadaş İlişkileri Arasındaki İlişkide Mantıkdışı İnançların Aracı Rolü, Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Yılmaz, H. (1997). İletişim Dilinin 4-5 Yaş çocuklarının Sosyal Gelişimine Etkileri, Doktora Tezi, Konya.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Development
Journal Section Makaleler
Authors

Gülsüm Karakaş 0009-0002-1506-3808

Project Number 1
Publication Date October 30, 2024
Submission Date May 30, 2024
Acceptance Date September 28, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 4

Cite

APA Karakaş, G. (2024). ÇOCUKLARDA (3-6 YAŞ) SOSYAL GELİŞİM VE SOSYAL GELİŞİMİ DESTEKLEYEN ETKİNLİKLER. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 11(4), 1-22.