Eğitim
politikaları; toplumların siyasal, kültürel, sosyal ve ekonomik kalkınmalarında
önemli bir etkiye sahiptir. Osmanlı Devletinin jeopolitik ve jeostratejik
önemini iyi bilen misyonerler Osmanlı coğrafyasına ilk girdikleri günden
itibaren kurdukları eğitim kurumlarını amaçlarına götüren bir araç olarak
kullanmışlardır. Osmanlı coğrafyasında kurulan misyoner eğitim kurumları
Türkiye Cumhuriyeti’nin Osmanlı’dan devraldığı önemli meselelerden biridir.
Cumhuriyetin ilk yıllarında misyoner eğitim kurumlarına yönelik önemli yasal
düzenlemeler yapılmış ve denetim mekanizmaları artırılmıştır.
Bu
çalışmada, 1928-1929 eğitim-öğretim döneminde Amasya ili Merzifon ve
Gümüşhacıköy Milli Eğitim bölgesinde ilköğretim müfettişi olarak görev yapan
Remzi Bey’in hazırlamış olduğu teftiş raporunda önemli bir yer tutan “Merzifon Amerikan
Okulu” üzerine yaptığı tespitlere yer verilmiştir. Remzi Bey söz konusu dönemde
ilköğretim müfettişinin görev, yetki ve sorumluluklarına bağlı kalarak, mevcut
yasa ve yönetmeliklerden hareketle teftiş işlemini gerçekleştirmiştir.
Raporlama işlemini; teftiş, soruşturma ve yol gösterme esaslarına bağlı kalarak
hazırlamıştır. Raporunda bazı kötü uygulamalara son verdirdiği, yapılan bazı yanlış
uygulamalar için ise yol gösterici olarak gerekli düzeltmeleri ve
bilgilendirmeleri yaptığı görülmüştür. Diğer taraftan okulun misyoner okulu
olmasından duyduğu endişeyi açıkça dile getirerek merkez teşkilatına bu konuda
bazı kritik önerilerde bulunmuştur.
Education policies have an important effect
on political, cultural, social and economic developments of societies.
Missionaries, who knew the geopolitical and geostrategic importance of Ottoman
Government well, had utilized the educational settings, like schools to reach
their goals since they stepped on Ottoman territories. The missionary
educational institutions founded on Ottoman territories are one of the
important issues that the Republic of Turkey has taken over from the Ottoman
State. In the first years of the Republic, some important legal regulations
were issued and more inspection was done for the missionary educational
settings.
The study examines the evaluations of
Merzifon American School, which was an important section of the inspection
report of Mr. Remzi, who worked as a primary school inspector in the area of
Merzifon and Gümüşhacıköy in the province of Amasya during the 1928-1929 school
year. He conducted an inspection by calling on the authority and
responsibilities that a primary school inspector held in accordance with the
existing laws and regulations. He prepared the report based on the guidelines
of inspection, investigation, and guidance. In his report, it was seen that he
had some poor practices terminated, and made the necessary corrections and
notifications as a guidance for some improper practices. On the other hand, he
made some critical recommendations to the central governance by declaring his
concern about the school being a missionary school.
Merzifon American School Merzifon American Girls’ School of Life missionary schools inspector’s report
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2018 |
Submission Date | August 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 4 |
ISSN: (online) 2602-2567