Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan itibaren başta Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere kurucu kadro tarafından benimsenen ana düşünce; milli ve modern bir devlet meydana getirmektir. Milli devletin inşasında üzerinde önemle durulan hususlardan birisi ise bunu devam ettirebilecek modern bir toplum
oluşturmaktır. Çağdaş dünyanın gereklerini topluma benimsetmek için bizzat Mustafa Kemal Atatürk tarafından halkevleri hayata geçirilmiştir. Türk Modernleşme hareketini, bir seçkinler hareketi olmaktan çıkararak, bütün topluma mal etme düşüncesinin ürünü olan Halkevlerinin kurulmasıyla birlikte halk eğitimi çalışmalarının da kurumsallaştırıldığı görülmektedir. Nitekim Halkevleri ve Halkodaları ülke genelinde bir taraftan rejimi ve inkılapları halka benimsetmeyi amaçlarken, diğer taraftan toplumun eğitiminde aktif bir rol üstlenmişlerdir. Çalışmamızın amacı, Çorum Halkevi bünyesinde faaliyet gösteren
Halk Dershaneleri ve Kurslar Şubesi’nin çeşitli alanlarda açtığı kurslar aracılığıyla toplumun modernleştirilmesinde ve halkın iş sahibi olmasında yaptığı hizmetleri, halk eğitimi faaliyetleri çerçevesinde değerlendirmektir. Böylece Çorum Halkevi örneğinde görülebileceği gibi Halkevlerinin taşradaki uygulamaları ortaya konulacaktır. Çalışmamızda, başta Cumhuriyet Arşivi belgeleri olmak üzere, çeşitli eserlerden ve Çorum Halkevi’nin yayın organı olan Çorumlu dergisinden istifade edilmiştir.
Since the establishment of the Republic of Turkey, the main idea adopted by the founding staff, especially Atatürk, is to create a national and modern state. One of the important issues in the construction of the national state is to create a modern society that can continue this. One of the most significant means of
adopting the requirements of the Contemporary World to the society is the Community Centers, which were brought to life by Mustafa Kemal Atatürk himself. It is seen that public education
studies were institutionalized upon the establishment of community centers, which were the product of the idea of spreading the Turkish modernization movement over the whole society instead of the elite class of the society. As a matter of fact, whereas the community centers and community rooms purposed to adopt the regime and reforms to the people throughout the country, on the other hand, they took an active role in the education of the society. The purpose of the study is to evaluate the services provided by Public Classrooms and Courses branch operating within the Çorum Community Center in the modernization of the society and the employment of people within the framework of public education activities through the courses opened in various fields. Thus, as seen in the sample of Çorum Community Center, the practices by community centers in the countryside will be revealed. In this study, various studies, especially the documents of the Republic Archive, and Çorumlu magazine, which was the publication organ of Çorum Community Center, were used.
Community Centers Çorum Community Center Public Education Public Classrooms and Courses Branch Modernization
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 22, 2022 |
Submission Date | July 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 12 |
ISSN: (online) 2602-2567