When the investigation reports of aircraft accidents that have occurred to date are examined, it has been concluded that up to 80% of these accidents are caused by human errors, called human factors. Despite the advanced technology automation systems used in the field of aviation, this high rate of accident causes has led research to focus on the human factor and, as a result, to reduce this rate. In this context, crew resource management programs have been designed in aviation, whose main goal is to manage human errors and thus prevent accidents caused by human factors. This study was conducted to measure the effects of pilots' commitment to their profession, newly graduated from flight organizations, on their crew resource management skills, which contribute most to their ability to perform flight operations efficiently and effectively. The main population of the research consists of pilots who graduated from the flight school of an airline company operating in Turkey. Data was collected from 107 graduate pilots using the survey technique. As a result of the analysis obtained in the study, it was concluded that affective commitment, one of the subcomponents of professional commitment, has a positive and significant effect on crew resource management skills and thus should be a feature that should be sought in pilots. In addition, it has been determined that the affective commitment of newly graduated pilots to the profession varies according to age and their continuance commitment to their profession varies according to marital status. It has been observed that professional commitment and crew resource management do not vary according to educational level and gender.
Günümüze kadar vuku bulmuş uçak kazalarındaki soruşturmaların raporlarına bakıldığında, bu kazaların %80’e varan oranda insan faktörü diye adlandırılan insan hatalarından kaynaklandığı sonucuna varılmıştır. Havacılık alanında kullanılan ileri teknoloji otomasyon sistemlerine rağmen, kaza nedenlerindeki bu yüksek oran, araştırmaların insan faktörü üzerine yoğunlaşmasına ve sonucunda bu oranın azaltılmasına odaklanmıştır. Bu bağlamda havacılıkta temel hedefi insandan kaynaklanan hataların yönetilmesi ve böylelikle insan faktöründen kaynaklanan kazaların önlenmesini amaçlayan ekip kaynak yönetimi programları dizayn edilmiştir. Bu çalışma uçuş organizasyonlarından yeni mezun olmuş pilotların mesleklerine olan bağlılıklarının uçuş operasyonlarını verimli ve etkin bir biçimde icra etmelerine en büyük katkı sağlayan ekip kaynak yönetimi becerileri üzerine etkilerini ölçmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın ana kütlesi Türkiye’de faaliyette bulunan bir havayolu şirketinin uçuş okulundan yeni mezun olan pilotlardan oluşmaktadır. 107 mezun pilottan anket tekniği ile veriler toplanmıştır. Çalışmada elde edilen analizler sonucunda mesleki bağlılığın alt bileşenlerinden olan duygusal bağlılığın ekip kaynak yönetimi becerileri üzerinde pozitif yönde anlamlı bir etkisinin olduğu ve böylelikle pilotlarda aranması gereken bir özellik olması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca yeni mezun pilotların mesleğe karşı duygusal bağlılıklarının yaşa göre farklılık gösterdiği ve mesleklerine olan devam bağlılıklarının medeni duruma göre değiştiği tespit edilmiştir. Mesleki bağlılık ve ekip kaynak yönetiminin eğitim durumuna ve cinsiyete göre ise değişmediği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science (Other) |
Journal Section | Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 26, 2024 |
Publication Date | April 1, 2024 |
Submission Date | February 2, 2024 |
Acceptance Date | March 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 24 |
ASSAM-UHAD Nisan ve Kasım aylarında yayınlanan süreli ve elektronik basımı yapılan, uluslararası indeksli hakemli bir dergidir.